C
J jonaserik skrev:
Har aldrig skrivet något sådant
OK läste det som att du inte trodde det fanns nåt i Hus AMA om smygarnas utförande.
Men jag missförstod dig uppenbarligen, my bad!
 
  • Gilla
Christoffer Wedholm
  • Laddar…
E
Om det är rådande smygar så syns änden på träet om man monterar överliggaren ovanpå sidosmygarna.
 
  • Gilla
Vgt och 3 till
  • Laddar…
K
J jonaserik skrev:
no-brainer varför då, den ska bara sitta fast och inte ramla ner, kanske för lite lim, mera av den sorten så hade den varit kvar på plats.
Och om man inte krockar behövs varken bälte eller airbags.
Kanske för att det går för fort, för ofta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
M missk79 skrev:
Hej!
Vi har bott omkring nio år i vårt hus. Så det är klart att allt inte är helt "nytt" längre. Men en dag när jag gick in genom ytterdörren så trillade dörrsmygen i trä helt sonika ner på mig. Som tur var hade jag cykelhjälmen kvar på huvudet. Brädan slog dock i handen och jag fick ett blåmärke där.

Smygen var alltså limmad, jag vet inte hur länge man kan räkna med att limmet ska hålla men de är ju rätt otäckt att det kan släppa så att brädan ramlar ner...

Sedan började vi titta på själva konstruktionen, såg då att den horisontella smygbrädan ligger klämd mellan de vertikala brädorna. Om den istället hade legat ovanpå de vertikala hade den ju blivit fasthållen och inte kunnat trilla ned. Hade inte det varit en bättre konstruktion? Någon som vet om det finns byggstandard för sådant här? Smygbrädorna kom färdigkapade från husföretaget, så det var inte snickarna som gjorde fel.

Jag håller på att diskutera det här med husföretaget och de har skickat en konstruktionsritning som visar att de gjort rätt, men jag vill mena att i så fall är ritningen fel.

Någon som vet om det finns någon byggstandard för sånt här? För mig som inte är i branschen utan jobbar vid skrivbord är det ju ändå solklart att an ska montera brädorna så att de inte riskerar att trilla ned i huvudet på en när man går in genom ytterdörren. Alltså den horisontella ovanpå de vertikala.

Visst skulle vi kunna skruva fast brädan själva så att den sitter ordentligt... men nu har det blivit lite av en principsak för mig... så vad säger ni, hur monterar man en smyg på bästa sätt?
Under dessa nio år, har ni förmodligen slagit i eller så har någon hållit i dragit i den, så till slut fick limmet nog och lossnade. Underhåll av inredning bör man givetvis göra, men att kontakta byggaren nio år senare för att en limmad list har lossnat. Kom igen! 🙈
 
  • Gilla
DiscoDuck och 11 till
  • Laddar…
Man monterar överliggaren mellan sidorna, allt annat ser inget vidare ut. AMA avhandlar ej detta. Dock så behöver man ju säkerställa att grejerna sitter fast, clips är väl smidigaste lösningen, kompletterat med lite dyckert.

Där det inte var möjligt spikade man sidostyckena in i överstycket innan man monterade dom, då vart infästningen helt dold.
 
  • Gilla
Borrby och 8 till
  • Laddar…
R
Håller inte med ovanstående, man sätter överliggaren först och sedan sidorna detta är ju sunt förnuft, och gör så att TS problem alldrig kan uppstå..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi har byggt hus med Hjältevadshus och de sätter överliggaren mellan sidostyckena. Även varit hemma hos bekanta med smålandsvillan och Eksjöhus där det sett ut på samma sätt. Men då är det ju fastspikat med dyckert och inte "bara" limmat
 
  • Gilla
Pemo54 och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Håller inte med ovanstående, man sätter överliggaren först och sedan sidorna detta är ju sunt förnuft, och gör så att TS problem alldrig kan uppstå..
Då syns ändträt på överliggaren.
 
  • Gilla
J_Sand
  • Laddar…
R
J JBa skrev:
Då syns ändträt på överliggaren.
Ja det är det bästa resultatet du kan få med färdigmålade smygar, ska du spika eller skruva så blir det mer ögonfallande..
Det är bara materialetstjocklek som syns till höger och vänster som målaren får mjukfoga mot vägg och måla in..
 
  • Gilla
solofss2
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det är det bästa resultatet du kan få med färdigmålade smygar, ska du spika eller skruva så blir det mer ögonfallande..
Det är bara materialetstjocklek som syns till höger och vänster som målaren får mjukfoga mot vägg och måla in..
Eller så sätter man det bara med sidorna uppåt så behöver man inte måla in smygen, har monterat några tusen meter smyg och aldrig varit med om varken en byggare eller beställare som önskar att överliggaren monteras först. Sätter man bara fast dom ordentligt så är det ju ett ickeproblem. Förlitar man sig enbart på sidorna finns det risk att smygen börjar hänga istället, MDF är mjukt.

Den tiden då saker platsmålades är förbi för många decennier sen, på gott och ont.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
R
L Liljeros skrev:
Eller så sätter man det bara med sidorna uppåt så behöver man inte måla in smygen, har monterat några tusen meter smyg och aldrig varit med om varken en byggare eller beställare som önskar att överliggaren monteras först. Sätter man bara fast dom ordentligt så är det ju ett ickeproblem. Förlitar man sig enbart på sidorna finns det risk att smygen börjar hänga istället, MDF är mjukt.
Den hänger ju inte mer för att den sitter klämd med sidorna, hur tänkte du där
L Liljeros skrev:
Den tiden då saker platsmålades är förbi för många decennier sen, på gott och ont.
Ja fabricerade hus så är det på detta viset då allt ska vara så billigt och enkelt, men bygger man lösvirke med foder runt omfattningen så använder man fortfarande furu smygar som ger ett helt annat resultat när det är platsmålat 😊
 
R Rejäl skrev:
Den hänger ju inte mer för att den sitter klämd med sidorna, hur tänkte du där
Nä det gör ingen skillnad, man är helt enkelt tvungen att sätta fast smygen ordentligt. Vanligast idag är väl fräst spår i karmen eller clips. Värsta scenariot är när det är utfackningsväggar med plåtreglar och sen invikt ångspärr . Då kan man varken spika eller limma, har man tur är det alla fall plywood i väggen så får man försöka pricka den.

R Rejäl skrev:
Ja fabricerade hus så är det på detta viset då allt ska vara så billigt och enkelt, men bygger man lösvirke med foder runt omfattningen så använder man fortfarande furu smygar som ger ett helt annat resultat när det är platsmålat 😊
Jo, tillämpar det om man bygger själv men sätter nog av gammal vana smygen imellan först då också. Föredrar att sätta smygarna vinklade 5-6 grader, upplever att det går lättare med sidorna först.
 
  • Gilla
J_Sand
  • Laddar…
R
L Liljeros skrev:
Nä det gör ingen skillnad, man är helt enkelt tvungen att sätta fast smygen ordentligt. Vanligast idag är väl fräst spår i karmen eller clips. Värsta scenariot är när det är utfackningsväggar med plåtreglar och sen invikt ångspärr .
Vilka småhus byggs med plåtteglar i ytterväggar?

Att dyckert inte får penetrera ångspärren är ju att gå lite för långt..
L Liljeros skrev:
Jo, tillämpar det om man bygger själv men sätter nog av gammal vana smygen imellan först då också. Föredrar att sätta smygarna vinklade 5-6 grader, upplever att det går lättare med sidorna först.
Har byggt lösvirkeshus hela min karriär och sätter alltid överstycket först oavsett om det är omålat eller målat innan uppsättning..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Givetvis sätter man den horisontella smygen mellan de vertikala för att undvika att se ändarna på den horisontella smygen från sidorna. I varje fall om det finns lite yrkesstolthet hos snickaren…
 
  • Gilla
J_Sand och 1 till
  • Laddar…
Ja, man brukar sätta överliggande smyg så som i TS's bild. Men man ser ju givetvis till att den sitter fast ordentligt.
Det blir även estetiskt snyggast att göra så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.