En sida är len och fin och den anses är lite ruffigare. Vilken sida ska vara inåt respektive utåt?
 
J
En korrekt montering av panelbrädor innebär att årsringarna vänds in mot huset, den råsågade ytan vänds utåt och fibrerna ska peka neråt. Brädorna har en råsågad sida och en hyvlad sida. Då bör även årsringarna hamna in mot huset, plus att färgen fäster.
 
J Jocke Best skrev:
En korrekt montering av panelbrädor innebär att årsringarna vänds in mot huset, den råsågade ytan vänds utåt och fibrerna ska peka neråt. Brädorna har en råsågad sida och en hyvlad sida. Då bör även årsringarna hamna in mot huset, plus att färgen fäster.
Så den icke-släta sidan ska vara utåt?
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Precis.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Dom går väl bara att sätta åt ett håll?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
[länk]

Det är såna här jag har köpt
Där står ju dessutom hur du ska vända dem…


Skärmdump av produktbeskrivning för spårpanel på en byggmarknads webbplats, med markerad text om installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
En korrekt montering av panelbrädor innebär att årsringarna vänds in mot huset, den råsågade ytan vänds utåt och fibrerna ska peka neråt. Brädorna har en råsågad sida och en hyvlad sida. Då bör även årsringarna hamna in mot huset, plus att färgen fäster.
Nu är det inte som i forntiden med att en stod och vände det som skulle sågas. Numera så sågas det inte så, fort ska det gå. En bit sågas och sedan hyvlas på alla kanter, klyvs på mitten och var blir årsringarna då på varannan bräda. En glad och en ledsen blir det och det går inte att ändra på. Sen det med som sägs, råytan ska vara utåt och fibrer i riktning som en päls.
 
K
M Förstagångsköparen skrev:
[länk]

Det är såna här jag har köpt
Glöm inte att grundmåla innan du monterar dom.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
R
När du grundmålar så bryt grundfärgen till samma kulör som färdigfärgen ska ha, för annars riskerar du att det blir zebra randigt när panelen torkar och rör sig😊
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
K K. L skrev:
Glöm inte att grundmåla innan du monterar dom.
Det ska jag göra!
 
R Rejäl skrev:
När du grundmålar så bryt grundfärgen till samma kulör som färdigfärgen ska ha, för annars riskerar du att det blir zebra randigt när panelen torkar och rör sig😊
Men sambon vill ha någon beigeaktig färg på panelen. Går det med en vit grundfärg då?

Man ska väl grundmåla en gång och sedan måla 2 gånger?
 
R
M Förstagångsköparen skrev:
Men sambon vill ha någon beigeaktig färg på panelen. Går det med en vit grundfärg då?

Man ska väl grundmåla en gång och sedan måla 2 gånger?
Då skulle jag grundat och strukit en gång med färdig färgen innan uppsättning, annars riskerar ni randig panel där det vita kommer fram olika mycket beroende på hur panelen rör sig och torkar😊
 
M Förstagångsköparen skrev:
Det ska jag göra!
Och plaskig ska den vara, så den sugs in mellan fibrerna, det blir att gnugga bra med stor pensel så all luft som finns mellan fibrerna går ut.
 
R Rejäl skrev:
Då skulle jag grundat och strukit en gång med färdig färgen innan uppsättning, annars riskerar ni randig panel där det vita kommer fram olika mycket beroende på hur panelen rör sig och torkar😊
Men en gång grundmålat, sen en gång med färdiga färgen. Sen sätter jag upp panelen och sedan målar man en gång till va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.