Hej!
Har ett Smålandsvillan Värnamo och tycker att golven är för kalla, speciellt i ytterhörnen där de är iskalla. Vi har byggt på torpargrund . Är det någon mer som har samma problem, vad gör man åt det? Kan man kräva att Smålandsvillan ska göra någon åtgärd.
 
Hur är det med andra Smålandsvillor, de borde väl vara lika kalla eller varma?

Hur är grunden i ert hus byggd? Hur isolerade och ventilerad?
Och när byggdes huset? Nu isoleras väggarna mer än förut, golven också tycker jag men har inte fått info om det.

/Olle
 
Vi har torpargrund i 3 fack som är isolerad med frigolitplattor i botten och på väggar , samt ventiler runtom.
Huset byggdes Aug 2007.
 
Jag tror det är svårt att få smålandsvillan att ordna detta. Vad du kan göra själv är att nu så här på vintern plugga ventilerna i grunden med frigolit (väldigt enkelt att göra själv) glömt bara inte bort att du måste ta bort dessa till sommaren!!!.

Om man fortfarande tycker det är för kallt och vill göra mer kan man lägga på mer isolering på väggarna i grunden och därigenom höja temperaturen i grunden under vintern vilket spar både energi och ger något varmare golv.

Sen har vi ju alltid tofflor! ;)

Vart har ni byggt i landet?
 
Hey!

Är det fler som upplever samma problem? Det är isåfall väldigt dåligt om nu flera har problem med väldigt kalla golv.
Måste ju vara bekvämt att gå på. Ska själv bygga ett Värnamo så det skulle vara bra att veta om flera ha samma problem.
 
Vi sitter också ochlurar på ett Värnamo och kalla golv vill vi ju inte ha, hua!!! Information villvi gärna ha om detta!
 
Detta är kanske inget unikt för SMV. Tycker att alla hus med krypgrund som jag har varit i har haft iskalla golv. Har man en gång haft platta med golvvärme så vill man inte ha något annat...
 
Ville bara förtydliga att jag inte upplever att vi har kalla golv. Inte min tjej heller. Utan jag föreslog bara några åtgärder som man kan göra för att höja temperaturen om man är känslig, så att säga. Mina föräldrar har golvvärme och jag kan inte säga att jag tänkt på någon skillnad, nu när det påtalas. Men en del är känsliga och det får man ha förståelse för...
 
[/QUOTE]golven är för kalla, speciellt i ytterhörnen[/QUOTE]
Låter som de lyckats bygga med köldbrygga i hörnen, inte speciellt ovanligt dock. Om ni har laminat så brukar golven också upplevas som kallare än trägolv. Kanske är isoleringen under golven inte tillräcklig, kolla upp vilken tjocklek ni har.

Det är ingen torpargrund ni har, utan en uteluftsventrilerad/isolerad krypgrund.
 
En liten korrektion. Jag inser att det finns risker med att stänga ventilerna även vintertid. Grunden är skapt som den är för att bringa så lite bekymmer som möjligt för de boende. Om man tilläggsisolerar grunden på kantbalk och täpper till ventilerna så är det möjligt att fukthalten och temperaturen blir så pass hög att mögel kan bildas. Med andra ord vet du inte vad du gör lämna grunden ifred.
 
Hej,

När man får läsa det där så blir man orolig. Har precis varit och skrivit på papper med smålandsvillan. Innan vi skrev på så satt jag och letade på forumet och pratade med folk om smålandsvillans hus men hittade inte direkt några större negativa synpunkter kring deras hus. Men det du beskriver med iskalla och sviktande golv gör mig väldigt orolig.

Vilken modell från SMV har ni byggt?
 
Jag bor i ett Värnamo med standardgolv och jag kan inte säga att jag tycker att golven är nåt nämnvärt kallare än någon annan stans. klart att golven blir varmare när man hart golvvärme...d änna säger sig självt! Mina golv sviktar inte heller, så jag ska väl vara glad antar jag som inte haft några problem.. ännu...
 
Tror att problemen några här upplever beror på vad man jämför med, vi har nu fått vårt nybro och vi upplever inte att golven är kalla, går tom barfota ibland fast jag är en fryslort =) vi har parkett golv och ganska varmt inne ca 22 grader. I badrummet har vi golvvärme och där är golvet naturligtvis varmare annars vore det väl konstigt... ;-) Om man då jämför ett hus på torpargrund med ett med gjuten platta o golvvärme eller källare så säger det sig själv att det är varmare golv i det med golvvärme eller källare men det behöve ju inte betyda att de andra gólven är kalla! De kan ju bara var mindre varma. Mina svärföräldrar har också ett hus med torpargrund o de har lägre temp innen och deras golv är kallare än våra så på det sättet kan man ju styra det lite, vet inte vad ni andra har för temp inne.
Att golvet sviktar beror ju också på vad man relaterar till, ett gjutet golv är ju helt stumt medan ett träbjälklag alltid ger en viss svikt, vet inte hur mycket ni har men det är ju inte helt stumt i några trähus tror inte att detta är unikt för smv.
 
Vi har platta på mark m golvvärme i vårt nuvarande hus., och satsar nog på det igen vid ev. nybygge.
Har dock sett att träet i parketten vintertid när värmen är på, drar ihop sig och sprickor bildas mellan parkettraderna. Ser inte så bra ut. Sommartid "sväller" det igen och ser normalt ut. Däremot, i kök, hall, tvättstuga med klinkergolv är det ju underbart med golvvärme.
En annan sak; med radiatorer istället, kommer ju ofta friskluft in bakom radiatorerna. Med golvvärme har vi reglerbart luftinsläpp ovanför fönstrena, För att ha frisk luft utan att öppna fönstrena bör ventilerna vara öppna. Men då drar det i nacke och rygg om man sitter i soffan nedanför fönstrena, det går helt enkelt inte att ligga i soffan på vintern med öppna ventiler. Det är också snyggare med dolda luftinsläpp bakom radiatorerna.
Så det finns för- och nackdelar med allt...
 
För de som inte byggt någon Smålandsvilla ännu så finns en grund som sägs göra golven lite varmare! Grunden är inte uppmurad utan det är stora betongelement ditsatta Grunden i sig är helt tät och en kanalfläkt suger luft från grunden och ut så det blir undertryck. Vi kommer bygga med denna grund. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.