Jag avser att låta borra energibrunn. 200 meter djup. Jag har fått Ja/tillstånd från kommunen. Med ett tydligt förbehåll: Energibrunnen måste återfyllas efter det att borrningen är klar och kollektorrören monterade. Kommunens argument är luddiga tycker jag. Det kanske handlar om att kommunen är rädd att det finns risk för saltvattenintrång om borrningen träffar på relikt saltvatten i någon bergsficka. Eller så är det något annat, jag tycker inte att det klart framgår.
Det kravet höjer ju så klart kostnaden för brunnen. Men det är ju iaf tydligt.
Men vad som inte är tydligt och som jag inte har hittat något bra/tydligt svar på (jag har tex frågat SGU), det är frågan om det är skillnad på möjligt framtida energiuttag från en energibrunn om man jämför en återfylld energibrunn med en motsvarande som inte är återfylld. I det ena fallet omges kollektorrören av vatten (tänker jag iaf) och i det andra av fyllnadsmassa (dvs en viss sorts lera).
Någon här som har att insikter att bidra med?
 
Menar de verkligen återfyllning av själva hålet? Har aldrig hört talas om det.
 
  • Gilla
Boxer63 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Menar de verkligen återfyllning av själva hålet? Har aldrig hört talas om det.
Ja, det menar dom. Tekniken är att man kör ner tre i princip likadana rör i det färdigborrade hålet: Två kollektorrör samt ett rör som sedan används för att mha av en pump trycka ned lera så att borrhålet fylls med lera från botten och uppåt. När lera kommer upp vid borrhålets mynning, då är borrhålet fullt och kommunens krav uppfyllt. Leran stelnar så klart ganska snart. Röret som används för lerfyllningen, det har fullgjort sin tjänst i och med att borrhålet är lerfyllt. Det bara kapas jäms med mynningen och lämnas kvar i borrhålet.
 
  • Wow
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
D
T ThoDah skrev:
Jag avser att låta borra energibrunn. 200 meter djup. Jag har fått Ja/tillstånd från kommunen. Med ett tydligt förbehåll: Energibrunnen måste återfyllas efter det att borrningen är klar och kollektorrören monterade. Kommunens argument är luddiga tyc2ker jag. Det kanske handlar om att kommunen är rädd att det finns risk för saltvattenintrång om borrningen träffar på relikt saltvatten i någon bergsficka. Eller så är det något annat, jag tycker inte att det klart framgår.
Det kravet höjer ju så klart kostnaden för brunnen. Men det är ju iaf tydligt.
Men vad som inte är tydligt och som jag inte har hittat något bra/tydligt svar på (jag har tex frågat SGU), det är frågan om det är skillnad på möjligt framtida energiuttag från en energibrunn om man jämför en återfylld energibrunn med en motsvarande som inte är återfylld. I det ena fallet omges kollektorrören av vatten (tänker jag iaf) och i det andra av fyllnadsmassa (dvs en viss sorts lera).
Någon här som har att insikter att bidra med?
Finns det möjlighet till luft-vatten-värmepump eller markvärmepump istället?

Återfyllt hål brukar ge mindre energi och sen blir det ytterligare en kostnad för att få ihop kalkylen och återbetalningstiden.
 
Ligger din fastighet i ett område för vattentäkt?
 
  • Gilla
Srixon
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Menar de verkligen återfyllning av själva hålet? Har aldrig hört talas om det.
Det är inte helt ovanligt att man fyller igen med t ex bentonitlera i särskilt känsliga områden för att minska påverkan på grundvatten eller inträngning av främmande vatten.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
T ThoDah skrev:
Ja, det menar dom. Tekniken är att man kör ner tre i princip likadana rör i det färdigborrade hålet: Två kollektorrör samt ett rör som sedan används för att mha av en pump trycka ned lera så att borrhålet fylls med lera från botten och uppåt. När lera kommer upp vid borrhålets mynning, då är borrhålet fullt och kommunens krav uppfyllt. Leran stelnar så klart ganska snart. Röret som används för lerfyllningen, det har fullgjort sin tjänst i och med att borrhålet är lerfyllt. Det bara kapas jäms med mynningen och lämnas kvar i borrhålet.
Ska kanske tillägga en sak: Det ingår också(helt nödvändigt) att man innan lerfyllningsjobbet börjar, trycksätter kollektorröret och sedan övervakar trycket och säkerställer att trycket bevaras ända fram till att lerfyllningen helt har stelnat. Om inte det görs så kommer kollektorröret att deformeras av trycket få den flytande leran.
 
Men min fråga känns för mig viktig. Och det borde väl vara fler som vill veta tänker jag:
Kan någon svara på (finns det forskning tex?) om, och i så fall hur, en lerfylld energibrunn påverkar bergvärmepumpens möjligheter att ta till vara på energi som finns i berget? Blir det sämre, bättre eller ingen skillnad.
 
T ThoDah skrev:
Men min fråga känns för mig viktig. Och det borde väl vara fler som vill veta tänker jag:
Kan någon svara på (finns det forskning tex?) om, och i så fall hur, en lerfylld energibrunn påverkar bergvärmepumpens möjligheter att ta till vara på energi som finns i berget? Blir det sämre, bättre eller ingen skillnad.
Alltså ställt i jämförelse med att energibrunnen inte alls fylls med något annat än det vatten som kommer från berget.
 
I InsidersUnited skrev:
Ligger din fastighet i ett område för vattentäkt?
Nej
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Ring och prata med kommunen om varför de kräver detta. Tyvärr går det ofta inflation i byråkratin utan verklighetsförankring.

Håller du inte med så kan du överklaga beslutet.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
R
T ThoDah skrev:
Men min fråga känns för mig viktig. Och det borde väl vara fler som vill veta tänker jag:
Kan någon svara på (finns det forskning tex?) om, och i så fall hur, en lerfylld energibrunn påverkar bergvärmepumpens möjligheter att ta till vara på energi som finns i berget? Blir det sämre, bättre eller ingen skillnad.
Har du läst det bifogade i inlägg#4?
Att ett borrhål med växlande grundvatten ger det bästa energiuttaget..
 
Allt beror på var du bor, gammal sjöbotten har en tendens till att innehålla saltfickor och att då borra 200 meter, kan kontaminera sötvattenlager. Hos mig så är maxdjup 100 meter för detta, det blev flera hål på 100 meter. På en Ö så borrades det 70 meter och skiktningen mellan salt och sött vatten var på 40 meter och pumpen fick sättas på 30 meter, men som tur var så räcker det bra till alt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vet inte om du läst denna, sidan 16 börjar en artikel om det.
[länk]
Tack! Utöver att man här tydlig säger att återfylld energibrunn är sämre ur ett energiutvinningsperspektiv (fast det presenteras inga siffror...), så nämner man också om partiell fyllning. Har aldrig hört talas om det förut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.