Hej Vet att det har skrivits en hel del i ämnet men inte blivit klokare. Har bilat upp en gammal gjutjärnsbrunn, huset byggt 1974. Plaströren som brunnen var ansluten i verkar inte att vara av äggskalstypen de är märkta med Lubonyllka-um. Det gick fint att dela på kopplingarna och röret går ner i golvet (marknivå se bild) och jag vill helst inte bila mer. I muffen som syns på bild låg det en o-ring som tätning min fråga är:
1 Är det ok att använda den gamla o-ringen till en ny vinkel
2 Finns det o-ringar att köpa som passar
3 Finns det en bättre lösning
Tacksam för hjälp. Brunnen sitter i ett dushutrymme utanför bastun så plastmatta skall läggas på som tätskikt.
Golvöppning med synligt avloppsrör och koppling i betong efter borttagning av gjutjärnsbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal o-ring på ett betonggolv med rester av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Blasket skrev:
Hej Vet att det har skrivits en hel del i ämnet men inte blivit klokare. Har bilat upp en gammal gjutjärnsbrunn, huset byggt 1974. Plaströren som brunnen var ansluten i verkar inte att vara av äggskalstypen de är märkta med Lubonyllka-um. Det gick fint att dela på kopplingarna och röret går ner i golvet (marknivå se bild) och jag vill helst inte bila mer. I muffen som syns på bild låg det en o-ring som tätning min fråga är:
1 Är det ok att använda den gamla o-ringen till en ny vinkel
2 Finns det o-ringar att köpa som passar
3 Finns det en bättre lösning
Tacksam för hjälp. Brunnen sitter i ett dushutrymme utanför bastun så plastmatta skall läggas på som tätskikt.
[bild] [bild]
Hej, fick du något bra svar på detta? jag har precis samma som du och undrar om man kan återanvända O-ringen?
 
B
Är det inte exakt samma tätning som sitter i nya rörkopplingar i 110mm rör? I sådana fall är det ju bara att köpa en muff och ta ut en av tätningarna och montera i en ny. Om man nu tror att den blivit gammal...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.