Hej!
Vi har bott omkring nio år i vårt hus. Så det är klart att allt inte är helt "nytt" längre. Men en dag när jag gick in genom ytterdörren så trillade dörrsmygen i trä helt sonika ner på mig. Som tur var hade jag cykelhjälmen kvar på huvudet. Brädan slog dock i handen och jag fick ett blåmärke där.

Smygen var alltså limmad, jag vet inte hur länge man kan räkna med att limmet ska hålla men de är ju rätt otäckt att det kan släppa så att brädan ramlar ner...

Sedan började vi titta på själva konstruktionen, såg då att den horisontella smygbrädan ligger klämd mellan de vertikala brädorna. Om den istället hade legat ovanpå de vertikala hade den ju blivit fasthållen och inte kunnat trilla ned. Hade inte det varit en bättre konstruktion? Någon som vet om det finns byggstandard för sådant här? Smygbrädorna kom färdigkapade från husföretaget, så det var inte snickarna som gjorde fel.

Jag håller på att diskutera det här med husföretaget och de har skickat en konstruktionsritning som visar att de gjort rätt, men jag vill mena att i så fall är ritningen fel.

Någon som vet om det finns någon byggstandard för sånt här? För mig som inte är i branschen utan jobbar vid skrivbord är det ju ändå solklart att an ska montera brädorna så att de inte riskerar att trilla ned i huvudet på en när man går in genom ytterdörren. Alltså den horisontella ovanpå de vertikala.

Visst skulle vi kunna skruva fast brädan själva så att den sitter ordentligt... men nu har det blivit lite av en principsak för mig... så vad säger ni, hur monterar man en smyg på bästa sätt?
 
  • Röd ytterdörr med rund fönsteröppning; övre dörrsmygen är löstagbar och syns hänga löst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Hellwiz
  • Laddar…
Lim eller skruv går bra. Däremot skulle jag kanske inte sätta några kluttar av lim som de gjort.

Om du väljer det enklaste - dvs att skruva fast den och sedan kanske spacklar och målar skruvskallarna, så tar det vääääldigt mycket mindre tid än att hålla på med reklamation av en nio år gammal bit mdf som trillat. Om du mot förmodan skulle "vinna" mot husföretaget, så är vinsten ett par timmars arbete för en ohändig skrivbordspilot. Är det värt det?
 
  • Gilla
DiscoDuck och 19 till
  • Laddar…
Nej det är väl frågan om det är det... Men eftersom jag inte blivit så trevligt bemött av företaget så vil jag ta reda på om jag har rätt. Finns säkert några kloka snickare här!
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Alltså du har väl 10år reklamationsrätt på arbetet, men det är nog betydligt enklare att bara limma upp den själv igen.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 3 till
  • Laddar…
Nej, det finns ingen byggstandard om sådana saker. Sådan detaljer påvisas inte heller i några konstruktionsritningar. Inga andra ritningar eller formulär heller. I det här fallet råkar det bara vara någon snickare som glömt att spicka, eller slarvat med limningen. Att söka någon form av ersättning för det hela, kommer kosta betydligt mycket mer än det kostar. Det är nog tyvärr bara att ta fram hammaren eller limflaskan och fixa det själv. Alternativt be en bekant om hjälp.
 
  • Gilla
Urbanbirger och 2 till
  • Laddar…
hade inte hänt om man satt smygbräderna i rätt ordning
 
  • Gilla
solofss2 och 12 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
hade inte hänt om man satt smygbräderna i rätt ordning
Rätt överliggaren ska för att inte ramla ner, ligga på sidornas topp av omfattningen. Nu inget att bråka om på med mycket trälim och två stöttor som utmed sidorna trycker upp och låt det sitta en vecka så ramlar det inte ner igen.
 
  • Gilla
solofss2 och 6 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
hade inte hänt om man satt smygbräderna i rätt ordning
Det var ju exakt det som TS konstaterat och undrade över.
 
  • Gilla
solofss2 och 3 till
  • Laddar…
C
A AG A skrev:
Nej, det finns ingen byggstandard om sådana saker.
Hus AMA har i och för sig ett kapitel om dörrar och smygar. Har dock ingen aning om vad som står där.
 
Finns nog inget om det, bara att det generellt ska vara en omfattning enligt byggnorm för fönster och dörrar
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
C
J jonaserik skrev:
Finns nog inget om det, bara att det generellt ska vara en omfattning enligt byggnorm för fönster och dörrar
Du menar att de ägnar ett helt kapitel åt att säga att dörrarna och smygarna skall vara enligt byggnorm?
Min erfarenhet är att AMA brukar innehålla rätt detaljerade anvisningar.
 
C cpalm skrev:
Du menar att de ägnar ett helt kapitel åt att säga att dörrarna och smygarna skall vara enligt byggnorm?
Min erfarenhet är att AMA brukar innehålla rätt detaljerade anvisningar.
Har aldrig skrivet något sådant, så den kommentaren är inte relevant. Jag skrev bara med undertoning att vid ett bygge av hus så ska alla detaljer med, oavsett om det står skrivet i några papper eller inte.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
K
Nu är ju inte jag byggare, men är det inte för dj-a korkat att montera överliggaren sådär? Borde väl vara en no-brainer att ge den stöd underifrån, tänker jag.
 
  • Gilla
SusoDus och 7 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Nu är ju inte jag byggare, men är det inte för dj-a korkat att montera överliggaren sådär? Borde väl vara en no-brainer att ge den stöd underifrån, tänker jag.
no-brainer varför då, den ska bara sitta fast och inte ramla ner, kanske för lite lim, mera av den sorten så hade den varit kvar på plats
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns nog inget om det, bara att det generellt ska vara en omfattning enligt byggnorm för fönster och dörrar
AMA är ju byggnormen. Blir det inte konstigt om byggnormen bara hänvisar till byggnormen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.