Vi ska måla om ett par tak. Nu är det grantak utan tidigare behandling.

Tipset vi fick i färgbutiken var att använda två lager grundfärg (Nordsjö). Det blir vitt och fint (matt). Det behövs ingen annan färg.

Kan det stämma? Låter lite konstigt i mina öron men killen verkade vettig i övrigt.



Hitintills har vi kladdat med shellack. Det blir så många prickar att man nästan lika gärna kunde ha målat heltäckande ;)

Ett tips från mig är att shellack från Hagbloms verkar mycket bättre än Beckers knagglack från Coop bygg. Lättare att jobba med och den ser klart mer täckande ut. (Lacken tog slut sen lördagskväll så Coop var enda alternativet)

M v h / Micke
 
Mina föräldrar hade ett gammalt mörknat furutak som de ville ha vitt. Målaren föreslog att man skulle köra bara med Alcros V-slip, vilket också gjordes. Ser fortfarande utmärkt ut, efter tre år.
 
Vi har också blivit rekommenderade av en målare att måla våra trätak med just Alcro V-slip.
 
Körde grundfärg i mina föräldrars bräd tak. Ett gammalt och ett nytt tak. Blev kanon, ser gammaldags men ändå fräscht ut. Kommer inte ihåg märket på färgen...
 
Jag har oxå målat med grundfärg, Beckers variant, blir matt och fint. :)
 
Låter lovande. Då kör jag på med min grundfärg:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.