T Tage97 skrev:
Hej Har du bilder ? :D
Javisst, gick runt och tog lite bilder nu "mitt i livet". Är knappast mäklare, så man får ta bilderna lite för vad de är. Rent tekniskt är ytan ca 120 kvm inkl ett pannrum (som jag nu inte tog bilder av) där shunten sitter (se sista bild). Värmesystemet är bergvärme, och numera en kombination av golvvärme (den våning jag nu tog bilder av) och radiatorer. Den uppmärksamme kan nog notera en och en annan list och vägghörn som är helt avskavd. Den ännu mer uppmärksamme kan nog hitta boven på en av bilderna... Vi tänker att vi komma ordna det när den kommit ur den fasen.


Första våningen / källarvåningen står delvis ca 1,2 under mark, delvis helt på mark. Utanför entrén på första bilderna är uppfarten. Denna ingång använder vi som "groventré", annars använder vi normalt entrén till mittenvåningen.

Som gubbe i huset är jag mest nöjd med hur vi minskade energiförbrukningen. Tidigare ägarna, ett par på 60 år med utflyttade barn förbrukade 40000 kWh per år. Vår familj med 3 barn har halverat detta. 20000 kWh per år är sedan i och för sig inte en låg siffra, men då värmer vi även upp ett 100 år gammalt hus (byggt 1926, utbyggt på 60-talet) på dryga 300 kvm.

Övergripande gjorde vi:

  • Bilade ut hela källaren och rev ut 120 kvm elgolvvärme
  • Tvättstuga, badrum samt sällskapsrum. Ingen ändring i layout (= väggar), men vi ändrade funktion av framför rummet med löpbandet. Det var tidigare ett trångt inneförråd fullt med exponerade rör. Vi satte istället spegelväggar i entren i diagonal och bakom där är kläder mm. Sitter även spegelväggar numera längst med trappan och blir ett bra ställe att förvara saker. Tidigare var det ingenting där, bara döutrymme
  • Eps-gjutning
  • Målade om alla utrymmen. Kombination av furugolv och sten
  • Shunten har 8 anslutningar. 7 är till källarplanet, den 8e går i innetaket och sedan upp till mellanvången till ett badrum som vi precis gjorde klart (ej med på bilder). Det badrummet var det sista som värmes med direktverkande el.
Nästa projekt är att snygga till trappen upp till mellanvåningen (trapphuset gjorde vi också om där). Slipa, måla. Jag och frun är väl inte överens om färg bara.
 
  • Bild av ett pannrum med bergvärmeanläggning inklusive fördelningsrör och en elektrisk styrpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med duschhörna, toalett och handfat, modernt inrett med kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av hus med trägolv och vita dörrar, trolig groventré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med vitvaror, arbetsbänk och fönster, i ett hus på 120 kvm med bergvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad källarvåning med modernt vardagsrum, grå hörnsoffa, vitmålade väggar och en projektor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett modernt hemmabiorum med projektorduk, soffa och inbyggda hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen dörr till ett ljust rum med trägolv och upphängd termostat på väggen, en del av renoveringsprojektet i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med soffa, hyllor och matbord i ett hus med golvvärme och energieffektivisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entré med garderob och skoskåp, vitmålade väggar och grått klinkergolv, leder till vitt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre hall med klinkergolv, vita väggar, skoförvaring och en hund liggande på mattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entré i hus med vit dörr, fönster, skohylla och väggmonterad klädhängare, sparsamt möblerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Korridor med ljust trägolv som leder till ett rum med löpband, och en trätrappa till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med löpband och spegelväggar, ljusa furugolv och vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
M matthiask skrev:
Javisst, gick runt och tog lite bilder nu "mitt i livet". Är knappast mäklare, så man får ta bilderna lite för vad de är. Rent tekniskt är ytan ca 120 kvm inkl ett pannrum (som jag nu inte tog bilder av) där shunten sitter (se sista bild). Värmesystemet är bergvärme, och numera en kombination av golvvärme (den våning jag nu tog bilder av) och radiatorer. Den uppmärksamme kan nog notera en och en annan list och vägghörn som är helt avskavd. Den ännu mer uppmärksamme kan nog hitta boven på en av bilderna... Vi tänker att vi komma ordna det när den kommit ur den fasen.


Första våningen / källarvåningen står delvis ca 1,2 under mark, delvis helt på mark. Utanför entrén på första bilderna är uppfarten. Denna ingång använder vi som "groventré", annars använder vi normalt entrén till mittenvåningen.

Som gubbe i huset är jag mest nöjd med hur vi minskade energiförbrukningen. Tidigare ägarna, ett par på 60 år med utflyttade barn förbrukade 40000 kWh per år. Vår familj med 3 barn har halverat detta. 20000 kWh per år är sedan i och för sig inte en låg siffra, men då värmer vi även upp ett 100 år gammalt hus (byggt 1926, utbyggt på 60-talet) på dryga 300 kvm.

Övergripande gjorde vi:

  • Bilade ut hela källaren och rev ut 120 kvm elgolvvärme
  • Tvättstuga, badrum samt sällskapsrum. Ingen ändring i layout (= väggar), men vi ändrade funktion av framför rummet med löpbandet. Det var tidigare ett trångt inneförråd fullt med exponerade rör. Vi satte istället spegelväggar i entren i diagonal och bakom där är kläder mm. Sitter även spegelväggar numera längst med trappan och blir ett bra ställe att förvara saker. Tidigare var det ingenting där, bara döutrymme
  • Eps-gjutning
  • Målade om alla utrymmen. Kombination av furugolv och sten
  • Shunten har 8 anslutningar. 7 är till källarplanet, den 8e går i innetaket och sedan upp till mellanvången till ett badrum som vi precis gjorde klart (ej med på bilder). Det badrummet var det sista som värmes med direktverkande el.
Nästa projekt är att snygga till trappen upp till mellanvåningen (trapphuset gjorde vi också om där). Slipa, måla. Jag och frun är väl inte överens om färg bara.
Tack för en bra beskrivning! vilket jobb du har gjort! Behövs ingen isolering om man har eps-betong?
vad landade kalaset på om man får fråga? :)
 
T Tage97 skrev:
Tack för en bra beskrivning! vilket jobb du har gjort! Behövs ingen isolering om man har eps-betong?
vad landade kalaset på om man får fråga? :)
Jag ska knappast ta åt mig äran, vi hade hjälp av mycket duktiga hantverkare och vvs.

Gällande betongen, det var en förenklad beskrivning. Floore-skivor användes också som värmeslingorna lades i (om det besvarar din fråga?)

Vi betalade ca 700 tkr för allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.