Hej! Jag och sambo har köpt ett riktigt renoveringsobjekt, där ingenting är riktigt som det ska. Entrétrappan är inget undantag; skev och ful med olika höjd på trappstegen. Ett riktigt skitjobb.

Skulle gärna höra lite förslag på hur man skulle kunna åtgärda denna trapp - riva helt eller klä in på nåt sätt? Hur hade ni gjort? Är ett källarrum under.
 
  • Sliten entrétrappa i betong med ojämna trappsteg framför ett hus, med en trasig handledare och en dekorativ gallerläggning framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten och skev entrétrappa av betong med ojämna trappsteg framför en husfasad med rosa paneler och ett källarfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skev betongtrappa vid husentré med ojämna steg och vitmålad stolpe, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappor mot källarvägg brukar ge fuktproblem. Jag ser annars inget fel på den trappan. Målar man ovansidan blir det såphalt (och håller inte så länge). Det går förstås att klä in med frostsäker klinker eller plattor som imiterar sten.
 
  • Gilla
ehe17 och 1 till
  • Laddar…
Funderar själv på en lösning på våran fula trapp
 
  • Nya träbrädor monterade på en trappa med rostfria skruvar, borr och pluggar på betongunderlag, tjärpapp mellan trä och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Trappsidorna och järnräcken målade vi själva.
Sedan köpte vi Duracoat via Colorama och betalade en pensionerad murare/kakelsättare för Jobbet👍
Visst lossnar lite pigmentkorn i mellanår, men har hållit i över 10år nu, så vi är nöjda😀
https://www.duracoat.se/
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
....när du säger att den är skev så ser jag bara översta nivån som lutar från huset. Det är väldigt bra att det är gjort så, helt enligt instruktionsboken, för att undvika fukt mot huset.

Att klä in hela anrättningen i någon trevlig granitsten eller trä kanske kan bli trevligt? Beror kanske lite på vad ni tänkt göra åt den grisrosa fasaden....:)

Kul med ett projekt och välkommen hit!
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
AXS
Klä in den i sten eller trä och justera samtidigt så det blir rätt höjd på stegen.
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Kul med så många bra förslag, tack! Den grisrosa fasaden ska såsmåningom bytas mot något trevligare, och skevheten var svår att fånga på bild men sidorna buktar och stegen är sneda.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
En trappa med olika höjd och längd på trappsteg, är givetvis inte någon höjdare. Ser förjävligt ut och är tråkigt att gå upp för.

Bygg upp en avsats ovanför trappan med bänk eller farstu och dra en ny trappa på långsidan upp mot dörren istället.
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
På bilden från sidan ser trappstegen ut att ha samma höjd. Att övre planet lutar är som det ska vara, även om det ser lite överdrivet ut. 1% skulle väl räckt.
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Om mi köpt ett ”riktigt renoveringsprojekt” så är mitt råd att låta trappan vara. Jag gissar att det finns rätt mycket saker att ge sig på och det blir sällan bra att påbörja för många saker. Så om trappan bara är ful - ta den senare.
 
  • Gilla
neo11
  • Laddar…
N
Hep Hep skrev:
Om mi köpt ett ”riktigt renoveringsprojekt” så är mitt råd att låta trappan vara. Jag gissar att det finns rätt mycket saker att ge sig på och det blir sällan bra att påbörja för många saker. Så om trappan bara är ful - ta den senare.
Hep har en väldigt bra poäng.
 
Jag sa inte att det är någon prioritet. Precis som ni säger har vi hundra andra saker att ta tag i före detta, men trappan är det första jag möts av när jag kommer hem så tanken dyker upp :) Jag tror att någon av ovan-på-lösningarna blir toppen.
 
N
Ok, man kan ju alltid högtryckstvätta trappan innan.
Så ser den lite renare ut, tills man bygger om den.
 
N neo11 skrev:
Ok, man kan ju alltid högtryckstvätta trappan innan.
Så ser den lite renare ut, tills man bygger om den.
Det är nog en bra idé inför sommaren. Kanske är den mest skitig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.