Har jag sådär mycket fel sågar jag till en "skärva" gips som jag limmar mot skivan under, därefter spacklar jag som vanligt.
 
  • Gilla
  • Älska
Hammarskallen och 3 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Jag har gjort det ett flertag gånger. Jag försöker då inte en att fylla hålet på en gång. Man spacklar botten och kanterna, väntar tills det är ordentligt torrt då sjunkit in något. Det tar som sagt tid och krävs många spacklingar. Men det fungerar.
Ja det funkar om man spacklar upp det i typ 4-5 omgångar men inte med en gång..
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
J Jonaskaboonas skrev:
Hej!
Håller på att sätta upp gipsskivor i blivande badrum och råkade måtta lite tokigt för en eldosa. Min fråga är om det här kommer vara godkänt för när hantverkaren kommer hit och ska tätskikta innan han kaklar, eller inte? Ifall det inte fungerar, finns det någon som har en bra idé hur jag kan rädda gipsskivan?

Mvh
Ta biten du fick ut när du gjorde hålet och skär till den så du kan limma in den och sen tryck ut lite latex och fyll ut med... du kan limma med latexen också för var vill det komma när där är fuktskyddat och satt plattor. ;) 😂

useless useless skrev:
Vart i rummet sitter dosan?
Har ju egentligen ingen betydelse för man måste ju åtgärda detta oavsett var. ;)

J Jonaskaboonas skrev:
Ovanför kommande spegel ovan handfat.
Ovanför spegeln ???
Vad ska den vara till för däruppe ??? 😱

useless useless skrev:
Dosan ska väl sticka ut så det går att fästa manschetten på den?
Beror ju helt på var den sitter om den behöver manschett och sen är det sjukaste av allting att det är få tillverkare av fuktskydd som ens har manschetter som passar och går att dra över en dosa som i bästa fall sticker ut 10mm utanför gipsen så det är mer regel än undantag att proffsen ens sätter några manschetter runt dosor. ;)

M meckis skrev:
Sätt förhöjningsringar i dosan så den kommer till färdig kakelnivå. fyll glipan med gipsbruk. spritspåse kan göra det enkelt för o fylla det bra
De flesta dosor idag har en inbyggd del som man bara skruvar ut hur långt man vill ha den. ;)

MathiasS MathiasS skrev:
Har jag sådär mycket fel sågar jag till en "skärva" gips som jag limmar mot skivan under, därefter spacklar jag som vanligt.
Klockrent... så gör jag också men man behöver inte ens köpa bruk att spackla i det med utan ta lite latexfog och fyll ut med.
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Brukar sägas att det har för dålig hållfasthet. Täskiktet kan släppa från ytan. Det blir stora spänningar mellan kakel och underlag vid temperaturändringar.
R Rejäl skrev:
Vanligt spackel kommer garanterat att spricka om man spacklar 13mm tjockt..
Har testat detta och då torkade inte ens spacklet utan förblev mjukt på sina ställen efter tre dygn, det var ett medium sandspackel ifrån Beckers..
R Rejäl skrev:
Ja det funkar om man spacklar upp det i typ 4-5 omgångar men inte med en gång..

Jo, jag är medveten om spacklets egenskaper. Men vilken praktisk betydelse har några sprickor och några mm nivåskillnad på dessa 10 kvadratcentimeter om man ändå ska dit med kakelplattor?
Kaklet lär väl knappast ramla ner?

Sen är det klart att vissa produkter är bättre än andra, men om jag hade vanligt spackel hemma skulle jag inte åka och köpa en säck gipsbruk för det där lilla hålet.
 
  • Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
AXS
Har precis spacklar 20mm i flera omgångar, utmärkt hårt. Såklart jävligt omständigt, men passar bra med den tiden man har som småbarnsförälder. Så kul är det inte att åka till Bauhaus.

Men månskäran är såklart bästa lösningen om du kan få till det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har jag sådär mycket fel sågar jag till en "skärva" gips som jag limmar mot skivan under, därefter spacklar jag som vanligt.
Dum fråga kanske, men vad för lim bör jag använda om jag får till en bra skärva?
Kommer hantverkare som ska tätskikta+kakla, så jag gissar på att han sköter spacklandet..?
 
J Jonaskaboonas skrev:
Dum fråga kanske, men vad för lim bör jag använda om jag får till en bra skärva?
Kommer hantverkare som ska tätskikta+kakla, så jag gissar på att han sköter spacklandet..?
Jag använder vanligt vitt lim, casco trälim alltså. Jag vet inte om man bör använda något annat i ett våtrum, antagligen inte eftersom detta är utanför tätskiktet. Du behöver nog inte spackla något, bättre att lämna det till habits.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dosan ska väl sticka ut så det går att fästa manschetten på den?
Man sätter inte manchetter på eldosor.
Beroende på i vilken zon dosan hamnar så kan man välja ett slangutsläpp istället som går att täta runt.
 
E EyEr0n skrev:
Man sätter inte manchetter på eldosor.
Beroende på i vilken zon dosan hamnar så kan man välja ett slangutsläpp istället som går att täta runt.

Notera att en slang inte längre är godkänt hur jävla dumt det än låter. Skall vara slätt vp rör.

Tydligen skillnad på elrör och vattenrör på kontoret hos "säker vatten" 🙄
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
J Jonaskaboonas skrev:
Dum fråga kanske, men vad för lim bör jag använda om jag får till en bra skärva?
Kommer hantverkare som ska tätskikta+kakla, så jag gissar på att han sköter spacklandet..?
Som jag skrev kan du både limma och spackla med lite latexfog
Det ska ju bara fylla ut och inte ha någon hållfasthet värd att prata om.
 
  • Gilla
Jonaskaboonas
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Som jag skrev kan du både limma och spackla med lite latexfog
Det ska ju bara fylla ut och inte ha någon hållfasthet värd att prata om.
MathiasS MathiasS skrev:
Jag använder vanligt vitt lim, casco trälim alltså. Jag vet inte om man bör använda något annat i ett våtrum, antagligen inte eftersom detta är utanför tätskiktet. Du behöver nog inte spackla något, bättre att lämna det till habits.
Tack för svaren! Ska se vad jag kan åstadkomma, men bör lösa sig :)
 
Göra rätt från början är såklart de bästa men de vet vi alla.
I detta fallet om det inte är ett ställe som utsätts för vatten så kommer inte mer jobb fylla någon funktion.
Tätskiktet kommer inte vara helt optimalt just där.
Men eldosan kommer heller inte att täta mot tätskikt.
Och eldosan i sig själv är inte tät.

Eftersom du ska sätta kakel(väl?) Så kommer du inte att uppnå något med att lägga mer tid på detta.
Kaklet kommer bli ditt ytskikt och denna miss kommer inte påverka något.
Men såga rätt hålet i kaklet😉
Så mitt råd är att släppa de och gå vidare med gott samvete.
 
A Alexn72 skrev:
Göra rätt från början är såklart de bästa men de vet vi alla.
I detta fallet om det inte är ett ställe som utsätts för vatten så kommer inte mer jobb fylla någon funktion.
Tätskiktet kommer inte vara helt optimalt just där.
Men eldosan kommer heller inte att täta mot tätskikt.
Och eldosan i sig själv är inte tät.

Eftersom du ska sätta kakel(väl?) Så kommer du inte att uppnå något med att lägga mer tid på detta.
Kaklet kommer bli ditt ytskikt och denna miss kommer inte påverka något.
Men såga rätt hålet i kaklet😉
Så mitt råd är att släppa de och gå vidare med gott samvete.
Lite nyfiken på vad detta har och göra med tätskiktet och varför inte det kommer bli optimalt p.g.a detta 😱🤔
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Lite nyfiken på vad detta har och göra med tätskiktet och varför inte det kommer bli optimalt p.g.a detta 😱🤔
Nu pratar vi optimal utifrån vad reglerna säger. I verkligheten så spelar det som sagt ingen roll.
Rollar man tätskikt så kommer det såklart inte komma något tätskikt där.
Kör man folie kommer den säkerligen att flexa inåt.
I förlängningen kan det då se ut att saknas tätskikt om något inspekterar.

Men återigen verkligenhet bryr sig inte
 
A Alexn72 skrev:
Nu pratar vi optimal utifrån vad reglerna säger. I verkligheten så spelar det som sagt ingen roll.
Rollar man tätskikt så kommer det såklart inte komma något tätskikt där.
Kör man folie kommer den säkerligen att flexa inåt.
I förlängningen kan det då se ut att saknas tätskikt om något inspekterar.

Men återigen verkligenhet bryr sig inte
Visst, men nu har det ju redan diskuterats att det ska fyllas ut och då lär det knappast påverka tätskiktet 😜🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.