Är det någon i forumet som har byggt en egen gasolgrill? Jag tycker att dagens grillar är fula och frågan är om det går att fixa något nytt? Jag har inköpspriser avseende granitkeramik och de flesta delarna till en grill går att köpa via Amazon eller så köper man en billig gasolgrill och använder som mall och plockar delar från? Grillar ska så på en större balkong om ca 15 kvm och med tak ovanför.
 
  • 3D-modell av en egenbyggd gasolgrill med granitkeramik och trädetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sällan problem om man förstår hur förbränningen av gasol fungerar, bl.a. att man har öppen förbränning. Däremot kan det vara bökigt att dimensionera. Reduceringsventilens flöde och sekundärtryck måste matcha munstyckets diameter, inloppsrörets area och totalarean av samtliga förbränningsöppningar.
 
 
Helt rätt, Johan. Jag hade tänkt att "slakta" en befintlig grill (ny) och lyfta över gasmodulen till min grill för att slippa göra anpassningar av förbränningen. Men som det tydligt framgår i filmen så måste syre tillföras i en andra fas efter att förbränningen har initierats och under pågående förbränning. Då blir frågan om hur man måste tillse detta, och att det inte blir för tätt i grillmodulen då den kommer att vara mindre och utan en stor huv.

Brännaren på den högra sidan är en vanlig gasbrännare, vilket innebär att jag måste t-koppla gasen till två brännare från en gasolflaska.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.