Exakt som det står. Om du inte börjat efter två år förfaller dispensen. Samma sak om du inte färdigställt bygget inom 5 år. Så att göra det efter säg 7 eller tio år så saknas dispens och det är då ett brott mot strandskyddet.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Å andra sidan är väl dispensgrunderna desamma, så en ny dispens borde gå att få.
 
Glöm inte att göra en anmälan om vattenverksamhet till länsstyrelsen också, det behövs normalt för att anlägga en brygga. Annan lagstiftning/bedömningsgrund än strandskydd, oftast lättare att få igenom.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Å andra sidan är väl dispensgrunderna desamma, så en ny dispens borde gå att få.
Tyvärr så har praxis hårdnat de senaste åren. Så även om du har samma dispensgrund kan praxis ändrats så den grunden inte håller längre.
 
Det räcker alltså inte längre med en beviljad standskyddsdispens från kommunens bygglovsenhet?

Ska även en anmälan om vattenverksamhet in till länsstyrelsen också?

Om fasta delen av bryggan byggs på land och sedan en flytbrygga ut en bit, kommer man undan då?
 
S Superrobban skrev:
Det räcker alltså inte längre med en beviljad standskyddsdispens från kommunens bygglovsenhet?

Ska även en anmälan om vattenverksamhet in till länsstyrelsen också?

Om fasta delen av bryggan byggs på land och sedan en flytbrygga ut en bit, kommer man undan då?
Ja, det behövs en anmälan också. Och det är inte nytt, har gällt sedan 2008 (och egentligen innan också, men var lite mer frikostig tolkning då).

Nej, du kommer inte undan på det sättet.

Men det är inte särskilt krångligt och kostar 1660 kr, är dock ett par månaders handläggningstid.
 
S
Anmälan för vattenverksamhet, behövs det verkligen för att lägga ut flytbrygga..? Det trodde jag inte. Givet att fasta delen inte monteras under vattenytan förstås.
 
S stugfar skrev:
Anmälan för vattenverksamhet, behövs det verkligen för att lägga ut flytbrygga..? Det trodde jag inte. Givet att fasta delen inte monteras under vattenytan förstås
Det finns som sagt undantag, men normalt ja. En flytbrygga är dessutom sämre ur miljösynpunkt än en pålad.
 
G Genomklok skrev:
Ja, det behövs en anmälan också. Och det är inte nytt, har gällt sedan 2008 (och egentligen innan också, men var lite mer frikostig tolkning då).

Nej, du kommer inte undan på det sättet.

Men det är inte särskilt krångligt och kostar 1660 kr, är dock ett par månaders handläggningstid.
Angående anmälan om vattenverksamhet vid brygguppförande - vilken lag är det som styr sådan anmälan och villkor/kriterier för när länsstyrelsen har rätt att hindra uppförande?

(Förutsätter såklart strandskyddsdispens osv).
 
P petersthlm skrev:
Angående anmälan om vattenverksamhet vid brygguppförande - vilken lag är det som styr sådan anmälan och villkor/kriterier för när länsstyrelsen har rätt att hindra uppförande?

(Förutsätter såklart strandskyddsdispens osv).
Det är 11 kap 9a § miljöbalken och 19, 23 §§ förordning om vattenverksamhet.

Att neka en anmälan kan göras på en mängd grunder, men bygger i huvudsak på miljöbalkens andra kapitel. Om du är lite mer specifik kan jag kanske svara mer konkret.
 
G Genomklok skrev:
Det är 11 kap 9a § miljöbalken och 19, 23 §§ förordning om vattenverksamhet.

Att neka en anmälan kan göras på en mängd grunder, men bygger i huvudsak på miljöbalkens andra kapitel. Om du är lite mer specifik kan jag kanske svara mer konkret.
Tack.

Om jag har en egen sjötomt med eget vattenområde där strandskydd inte gäller pga detaljplan innan 1975 och där vattnet är Vb-område som tillåter brygga och pverbyggnad, och jag på detta Vb-område på egen mark vill uppföra en mindre brygga för eget ändamål (ej småbåtshamn)?

Intill fastigheten ligger detaljplanerad allmän mark för rekreation och en mindre sandstrand för allmänt bad. På andra sidan finns annan sjötomt med brygga.

Vilka krav kan/ska länsstyrelsen ställa på mig när jag anmäler sådan brygga?

Om allmänningens ägare eller grannen vill hindra sådan beygga, hur skulle de argumentera/agera då?
 
P petersthlm skrev:
Tack.

Om jag har en egen sjötomt med eget vattenområde där strandskydd inte gäller pga detaljplan innan 1975 och där vattnet är Vb-område som tillåter brygga och pverbyggnad, och jag på detta Vb-område på egen mark vill uppföra en mindre brygga för eget ändamål (ej småbåtshamn)?

Intill fastigheten ligger detaljplanerad allmän mark för rekreation och en mindre sandstrand för allmänt bad. På andra sidan finns annan sjötomt med brygga.

Vilka krav kan/ska länsstyrelsen ställa på mig när jag anmäler sådan brygga?

Om allmänningens ägare eller grannen vill hindra sådan beygga, hur skulle de argumentera/agera då?
Det är olika lagrum här. Detaljplan är PBL, inte relevant för vattenverksamhetsbedömningen (men åtgärdens tillåtlighet totalt kan förstås påverkas). Strandskydd är 7 kap MB, i stort sett inte relevant. Vad andra fått eller inte fått göra är heller i stort sett inte relevant.

Länsstyrelsen bedömer ditt förslag till brygga. Den ska vara rimligt stor, ha lämplig konstruktion etc för att minimera negativ påverkan på miljön pga tex skuggning, behov av muddring osv. Det brukar också finnas krav på när på året man får anlägga bryggan, att det ska vara material som inte förorenar vattnet m.m.

Grannar får möjlighet att yttra sig i ärendet om de anses berörda. Det är främst invändningar om sådant som objektivt sett begränsar grannens möjlighet att nyttja som egen fastighet som har betydelse. Finns andra skäl också, men lite ovanligare/krångligare.

Vill du ha än mer specifika råd, ring länsstyrelsen på måndag. De kan svara mer på dina frågor (men inte ge något konkret besked över telefon).
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Det är olika lagrum här. Detaljplan är PBL, inte relevant för vattenverksamhetsbedömningen (men åtgärdens tillåtlighet totalt kan förstås påverkas). Strandskydd är 7 kap MB, i stort sett inte relevant. Vad andra fått eller inte fått göra är heller i stort sett inte relevant.

Länsstyrelsen bedömer ditt förslag till brygga. Den ska vara rimligt stor, ha lämplig konstruktion etc för att minimera negativ påverkan på miljön pga tex skuggning, behov av muddring osv. Det brukar också finnas krav på när på året man får anlägga bryggan, att det ska vara material som inte förorenar vattnet m.m.

Grannar får möjlighet att yttra sig i ärendet om de anses berörda. Det är främst invändningar om sådant som objektivt sett begränsar grannens möjlighet att nyttja som egen fastighet som har betydelse. Finns andra skäl också, men lite ovanligare/krångligare.

Vill du ha än mer specifika råd, ring länsstyrelsen på måndag. De kan svara mer på dina frågor (men inte ge något konkret besked över telefon).
En uppföljningsfråga:

Vad är påföljden om en fastighetsägare under förutsättningarna ovan (egen mark/vatten, inget strandskydd, ok enligt detaljplan, miljömässigt okej) INTE anmäler vattenverksamhet för uppförande av brygga, bygger bryggan ändå, och tillsyn senare sker?

Vad är påföljden? Jag antar att ägaren skulle anmäla vattenverksamhet i efterhand och då uppfylla kraven mm.
 
P petersthlm skrev:
En uppföljningsfråga:

Vad är påföljden om en fastighetsägare under förutsättningarna ovan (egen mark/vatten, inget strandskydd, ok enligt detaljplan, miljömässigt okej) INTE anmäler vattenverksamhet för uppförande av brygga, bygger bryggan ändå, och tillsyn senare sker?

Vad är påföljden? Jag antar att ägaren skulle anmäla vattenverksamhet i efterhand och då uppfylla kraven mm.
Det går inte göra en anmälan i efterhand. Om tillsyn sker kan tillsynsmyndigheten komma fram till något av följande.

- bryggan skulle anmälts, men det är inte miljömässigt motiverat att den tas bort. Tillsynsavgift kan tas ut, på vanligen 10-20 kkr, men är tidsbaserad.

- bryggan skulle anmälts och hade inte godkänts om det gjorts, den ska därför tas bort. Föreläggande om utrivning. Vite är möjligt liksom utrivning av KFM på ägarens bekostnad om det går så långt. Tillsynsavgift som ovan.

- bryggan behövde inte anmälas, faller inom undantaget i 11 kap. 12 § miljöbalken. Ingen avgift. Dock förhållandevis osannolikt scenario, bryggor behöver normalt anmälas.

"Miljömässigt okej" gör väl att mittenalternativet går bort, men det kan vara svårt att avgöra om det faktiskt stämmer. De andra kriterierna är grundförutsättningar och påverkar inte vattenverksamhetsbedömningen men krävs förstås för att kunna bygga bryggan i praktiken.

Dessutom är det ett miljöbrott, så åklagare kommer kopplas in. Vad det leder till är mer svårförutsägbart.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.