Hej,

I huset vi skall flytta in i den 1 mars hade förra ägaren placerat luft/luft värmepumpen ovanför hatthyllan, då den inte fick plats ovanför dörren. Är detta det bästa läget för en sådan? har fått för mig värme stiger uppåt och själv valt att placera den vid golvet! samt nu reflekteras värmen direkt mot en vägg (se bild)

Vi tyckte att förra ägaren hade lite dyr driftkostnad, detta kanske är en av orsakerna? finns det då något sätt att sprida värmen effektivare?

ny husägare, ha förståelse för alla "dumma frågor"

ritning_hus_luft_luft.jpg

experterna "min far" och "svärfar" har olika teorier, svärfar vill placera den mer central dvs i vardagsrummet (ser dumt ut tycker jag och min sambo) min far säger placeringen inte spelar någon roll... så ge mig mer råd ...
 
Kan väl säga som så här att den nuvarande placeringen inte är nå vidare bra om den nu inte är riktad mot en trapp till ett övre plan, men det ser ju inte ut så på skissen.

Att sätta innerdelen på en mer öppen yta så att en bra spridning ges är ju den bästa placeringen, att placera den vid golvnivå skulle jag inte ha gjort(finns ju anpassade modeller iof), för den tar ju in den varma luften som samlas strax under tak och på så sett höjer effektiviteten dvs temperaturen ut ifrån innerdelen.

Ett ex. på alternativ skulle kunna vara på den vänstra sidan om "tillbyggnaden" som jag förstått mitt emot entrén.

Sedan får man ju själv avgöra vilken plats man vill "offra" för innedelen, platser som sovrum, ovan köksbord, nära spis, samt inärhet av soffor bör ju undvikas av praktiska själv som buller, luftströmmar(drag).

Även rördragning om man vill ha synliga rör(kanaler) inne eller inte samt undvik allt för långa ledningar(mer än 5m) etc etc.
 
Hej, den är idag riktad mot toaletten samt en klädkamare. Huset har inget övre plan. (1-plans villa)

På den vänstra sidan har du två dörrar, som leder till toalett samt klädkammare, så det blir svårt att sätta den där.

Såg dock idag när jag följde med Anticimex att munstyckerna i luft/luft pumpen var riktade ut mot hallen, så det kanske är det bästa läget de har monterat den på.

kan testa sedan när vi får nycklarna att stäng av pannan, och se hur effektivt den värmer...
 
Jaha ja ni har vattenburen värme, svårare att spara in med en LVP om man har vattenburen värme, pröva och vrid ned termostaterna på närliggande element först(om ni har radiatorer).

Ni får ju pröva och se vad ni gör av med i förbrukning(el,olja,ved,pellets?) se över inställningar på pannan, radiatorer etc.

Märker ni att driftkostnaden är alldeles för hög iaf så kolla runt om ett annat värmesystem, bergvärme, luft-vatten system som är ett billigare alternativ än bergvärme samt så verkar ni bo på en bra plats i Sverige med :) solfångare är en annan kompletterande lösning.

Men pröva er fram först, och att stänga av pannan kanske inte är så jättebra, vrid ned radiatorer alt. om ni har golvvärme först.
 
Jo, vi förstår inte riktigt heller varför de inte installerade en luft-vatten då det är vattenburen värme (+ el) Enligt förra ägaren ligger förbrukningen runt 20 - 22 000 kwh och det tycker jag verkar lite mycket med tanke på att en luft-luft är installerad.

elementen har radiatorer, så vi kan börja den vägen.

tack för tipsen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.