Ska byta yttertak i sommar och undrar om buktningen som är framträdande längst med väggen på vänster sida är något man behöver forska mer i? Takläggaren var förbi och kikade en snabbis och sa i princip "ingen fara, glöm det".

Det är helt stumt så ingen panel som släppt från taket eller liknande.

Parallelltak med takstolar i masonit (80tal), luftspalt, isolering.
.
Innertak med träpanel och synlig buktning längs väggkanten, inga lös paneler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Trätak med buktning nära vägg, synlig på bjälkar och paneler, i ett heminredningskontext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Scj Scj skrev:
Ska byta yttertak i sommar och undrar om buktningen som är framträdande längst med väggen på vänster sida är något man behöver forska mer i? Takläggaren var förbi och kikade en snabbis och sa i princip "ingen fara, glöm det".

Det är helt stumt så ingen panel som släppt från taket eller liknande.

Parallelltak med takstolar i masonit (80tal), luftspalt, isolering.
.
[bild]
Bump ☺☺
 
Idéer och tankar någon? :)

ser ingen tydlig ojämnhet på utsidan av taket.
 
S
Jag har lite svårt att se exakt vad det är som buktar. Har det alltid varit så?
 
S Screew skrev:
Jag har lite svårt att se exakt vad det är som buktar. Har det alltid varit så?
Om du tittar på vänster sida av första bilden ser du att panelen är lite böjd. Flyttade in relativt nyligen så vet ej om det varit så hela tiden.
 
Vad sitter bakom panelen? Är det gips?

Man skulle kunna tänka sig att takstolen hänger lite. Borde kanske gå att uppmäta på vinden.
 
D Dr Benz skrev:
Vad sitter bakom panelen? Är det gips?

Man skulle kunna tänka sig att takstolen hänger lite. Borde kanske gå att uppmäta på vinden.
Gissningsvis glespanel. Det är ett parallelltak så någon direkt vind finns ej.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Scj Scj skrev:
Ska byta yttertak i sommar och undrar om buktningen som är framträdande längst med väggen på vänster sida är något man behöver forska mer i? Takläggaren var förbi och kikade en snabbis och sa i princip "ingen fara, glöm det".

Det är helt stumt så ingen panel som släppt från taket eller liknande.

Parallelltak med takstolar i masonit (80tal), luftspalt, isolering.
.
[bild]
Kan det vara så att gaveln på huset är till höger? Ifall det är torpargrund så har kanske grunden satt sig lite mer längs långsidan är kortsidan på grund av högre belastning per cm2. Jag ser detta fenomen i mitt hus i alla fall. Det är en tanke i alla fall 🙂
Lätt att kolla hur mycket det är ifall du har en korslaser, sätt den så högt upp det går så ser du direkt hur mycket det är.
 
Å Åbyfor skrev:
Kan det vara så att gaveln på huset är till höger? Ifall det är torpargrund så har kanske grunden satt sig lite mer längs långsidan är kortsidan på grund av högre belastning per cm2. Jag ser detta fenomen i mitt hus i alla fall. Det är en tanke i alla fall 🙂
Lätt att kolla hur mycket det är ifall du har en korslaser, sätt den så högt upp det går så ser du direkt hur mycket det är
Å Åbyfor skrev:
Kan det vara så att gaveln på huset är till höger? Ifall det är torpargrund så har kanske grunden satt sig lite mer längs långsidan är kortsidan på grund av högre belastning per cm2. Jag ser detta fenomen i mitt hus i alla fall. Det är en tanke i alla fall 🙂
Lätt att kolla hur mycket det är ifall du har en korslaser, sätt den så högt upp det går så ser du direkt hur mycket det är.
Det är ena långsidan på huset till höger. Krypgrund.
 
Scj Scj skrev:
Det är ena långsidan på huset till höger. Krypgrund.
Bör man vara orolig för bärigheten? Det kommer komma en till rad med pannor nämligen.
 
Scj Scj skrev:
Bör man vara orolig för bärigheten? Det kommer komma en till rad med pannor nämligen.
Alltså antagligen inte, men det beror ju också på om något har förändrats i konstruktionen eller inte senaste tiden. Har nån snickare vart framme o kluddat eller ej är ju något som kan vara idé att ha koll på.
Rätt svår fråga att svara på med så lite information.
 
Å Åbyfor skrev:
Alltså antagligen inte, men det beror ju också på om något har förändrats i konstruktionen eller inte senaste tiden. Har nån snickare vart framme o kluddat eller ej är ju något som kan vara idé att ha koll på.
Rätt svår fråga att svara på med så lite information.
Huset är helt original från 82, inget har ändrats i konstruktionen. Svårt att lämna mer info relativt nyinflyttade/
 
Scj Scj skrev:
Huset är helt original från 82, inget har ändrats i konstruktionen. Svårt att lämna mer info relativt nyinflyttade/
Antagligen kan du sova lugnt 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.