Är detta mögel eller är det bara saltutfällningar osv? Farligt? Någon som vet?

Att det behöver åtgärdas är solklart men som sagt, vad är det?

Tacksam för svar/tips.
 
  • Fläckar på vägg och tak som kan vara mögel eller mineralutfällningar i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet!

Vad är det för rum?

Vad ligger golvet på?

Vad är det för stomme/ytskikt? Ser ut som ngn form av målad puts.

Spontant är jag mer orolig för eluttaget, än för ev. mögel.

Men lägg gärna upp bilder som är tagna lite längre ifrån.
 
Det är en rum i källaren som ska renoveras. Har tidigare suttit tapet över som nu rivits bort eftersom man inte ska ha organiska material i en källare.

Elutag osv ska åtgärdas också. Var för stunden mest orolig för om det är mögel jag tittar på eller nått annat.
 
V Vardagsrum skrev:
Välkommen till forumet!

Vad är det för rum?

Vad ligger golvet på?

Vad är det för stomme/ytskikt? Ser ut som ngn form av målad puts.

Spontant är jag mer orolig för eluttaget, än för ev. mögel.

Men lägg gärna upp bilder som är tagna lite längre ifrån.
Golvet ska också rivas ut då det inte heller är godkänt för källare. Betong under, väggar likaså även om det ff finns tapet rester kvar.
 
N Nissan54 skrev:
Det är en rum i källaren som ska renoveras. Har tidigare suttit tapet över som nu rivits bort eftersom man inte ska ha organiska material i en källare.

Elutag osv ska åtgärdas också. Var för stunden mest orolig för om det är mögel jag tittar på eller nått annat.
Det kan möjligen vara mögel, eller rester av det. Isf möjliggjort av att tapeterna satt där.

Tapetserade man rakt på putsen f.ö..?

Oavsett, så behöver du nog inte oroa dig. Mögel växer inte bra på betong/putsade ytor, iaf inte när allt organiskt material är borta.

Hur ser resten av källaren ut?

När är det dränerat senast?

Samt, vad är detta för mönster, ser du ngn förklaring till det? Hönsnätsmönstrade tapeter? Vägghörn med skadad putslager och möjliga mögel fläckar, två områden markerade med blå cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Typisk fuktskada. Fukten kommer förmodligen utifrån och har stängts inne av tapeten samt det faktum att luftcirkulationen alltid är sämre i hörnen. Tydligt tecken på att det är dags att dränera om. Helst igår.

Där är ju flera reparationer redan, vilka tyder på att betongen börjat smulas sönder av fukten.

Mögel är det däremot förmodligen inte… det är det minsta problemet här tyvärr.
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.