Som rubriken säger, vad är ett bra sätt för att fylla porerna i ek som ska bli ett matbord?

Ser helst en osynlig/diskret lösning, finns det något alternativ till epoxi eller är det bara köra på då de små sprickorna (och någon kvist) ändå behöver fyllas upp?

För att underlätta skötseln tänker jag avsluta med en hårdvaxolja, ingen lack som skadas och behöver slipas om det påverkar tillvägagångssättet? :)
 
S
Är det bara små sprickor så har Osmo ett spackel som funkar bra.
 
En bild är nog tydligaste förklaringen, tror de räknas som små? (Ca 50mm tjock ekbit)
Ska kolla upp osmo’s spackel! Borde kunna lösa bägge utmaningarna
 
  • En ca 50mm tjock ekplanka på en arbetsbänk i ett snickeri, med synliga sågmärken och en mindre skada vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Spackel kommer inte bli vackert!
 
Eller kör så svart spackel du kan hitta, kanske hellre bryta helt än att försöka dölja sprickorna.
Hur du än gör så kommer det att synas.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
@Argastesnickaren lite så var tanken med epoxi (ofärgad), visa ålder och variationer men undvika att mat och annat spill fyller upp de 🤔
Att gå på med lite kontrast kanske blir ännu bättre, får testa och se
 
Är sprickorna inte alltför djupa och breda så kan man olja, olja och olja tills man fyllt upp ojämnheterna. Naturligtvis ska oljan härda igenom helt innan nästa lager, så det tar tid.
Epoxy - jag ryser. Det är främst i Amerika man gjuiter in allt i epoxy.
 
  • Gilla
Pettman
  • Laddar…
Det finns vax-kit med vax i olika färger som man smälter ner i sprickorna. Bra att ha hemma!
 
@imported_Benno bara vanlig linolja eller något ovanligare? Rädd att det kan ta för lång tid, kan nog lägga en vecka på att fylla sprickor och slipa men inte mer (och vissa går genom hela tjockleken). Målet är inte att göra något ”river table”, därför jag hoppas på att få bra förslag och möjligen testa något nytt!

@Ellagård tänker du något liknande edding vax som slöjddetaljer säljer? https://www.slojd-detaljer.se/produ... reparera skador,den rätta nyansen ska uppnås.
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@imported_Benno bara vanlig linolja eller något ovanligare? Rädd att det kan ta för lång tid, kan nog lägga en vecka på att fylla sprickor och slipa men inte mer (och vissa går genom hela tjockleken). Målet är inte att göra något ”river table”, därför jag hoppas på att få bra förslag och möjligen testa något nytt!

@Ellagård tänker du något liknande edding vax som slöjddetaljer säljer? [länk] Vax för golvreparation,-Används tillsammans med&text=Används för att reparera skador,den rätta nyansen ska uppnås.
Om du ska lacka bordet skulle jag välja ettans eller valleviking, rör sig med trät. Finns på båt butiker.
 
Är det ekens naturliga ojämnhet som beror på grov ådring, eller vad är det för porer? Skador, kvistar och sprickor förstår jag att du vill fylla, men om det är ekens naturliga grovhet du menar - fyll inte alls.
 
@Hep Inte alls? Bara låta hårdvaxoljan ta hand om det? Första gången jag jobbar med något annat än furu eller färdiga limträskivor (MDF osv räknas knappt som trä). Drog några drag med hyveln och tog första bästa bits som storleksjämförelse.
Hyvlat trästycke med synliga årsringar och en bits som storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Kvisthål och sprickor är en annan femma, där verkar vax vara den "rätta" lösningen
 
Redigerat:
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@Hep Inte alls? Bara låta hårdvaxoljan ta hand om det? Första gången jag jobbar med något annat än furu eller färdiga limträskivor (MDF osv räknas knappt som trä). Drog några drag med hyveln och tog första bästa bits som storleksjämförelse.
[bild]

EDIT: Kvisthål och sprickor är en annan femma, där verkar vax vara den "rätta" lösningen
Det du har fått fram är en trevlig och naturlig yta i ek. Om du bara behandlar den med hårdvaxolja kommer ytan vara skyddad, inget kommer fastna i ojämnheterna, utan du kommer både kunna se och känna att det är riktigt trä. Så ser mina arbetsbänkar ut i köket.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.