Hej!
En ren generell fråga: Hur många kwh per år kan man räkna med om man installerar mekanisk frånluft om jag installerar med 3 zoner som INTE är behovsstyrd? Då tänker jag enbart för själva driften på själva mekaniska frånluften?

Fattar att det kanske är svårt att svara på, men tänker enbart rent generellt, mellan tummen och pekfingret?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
3 zoner , hur tänker du? Vilken effekt har fläktsystemet ?
 
P Pontus Carlsson1 skrev:
Hej!
En ren generell fråga: Hur många kwh per år kan man räkna med om man installerar mekanisk frånluft om jag installerar med 3 zoner som INTE är behovsstyrd? Då tänker jag enbart för själva driften på själva mekaniska frånluften?

Fattar att det kanske är svårt att svara på, men tänker enbart rent generellt, mellan tummen och pekfingret?
Småpengar för själva effekten på fläkten. Kanske runt 50 watt nånstans om du skyfflar 50 l/s.
Mycket mer deg i driftkostnader för att värma upp den kalla uteluften.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P Pontus Carlsson1 skrev:
Hej!
En ren generell fråga: Hur många kwh per år kan man räkna med om man installerar mekanisk frånluft om jag installerar med 3 zoner som INTE är behovsstyrd? Då tänker jag enbart för själva driften på själva mekaniska frånluften?

Fattar att det kanske är svårt att svara på, men tänker enbart rent generellt, mellan tummen och pekfingret?
I Installation skrev:
Småpengar för själva effekten på fläkten. Kanske runt 50 watt nånstans om du skyfflar 50 l/s.
Mycket mer deg i driftkostnader för att värma upp den kalla uteluften.
50 W blir 428 kwh per år. Med vanligt totalpris på el á 2 kr alltså runt 900 kr.
 
och är den lilla kostnaden gentemot uppvärmningen för den värmda luften som sugs ut...

50 l/s med lufts som värmts 15 grader C är 180 m³/h och denna gånger 1.2 = 216 kg/h och det kostar ca 1 kJoule/kg/grader C 216 kg * 1000 joule/kg * 15 grader = 3240000 Joule eller Ws och detta genom 3600 för 1 timmes tid blir 900 Wh eller en konstant värmeeffekt på 900 Watt för att värma den utsugna luften.

50/(900 + 50) = 0.0341 eller att fläkten drar ca 3.4% av den totala effektförbrukningen för ventilationen inklusive fläktens egna förbrukning och effekten för den uppvärmda luften.

i det läget kanske man skall överväga luftvärmeväxlare eller tom. frånluftsvärmepump om ventilationskanalerna är utförda så att det är möjligt.

0.95 kWh * 24 h i 180 dagar är runt 4100 kWh för vinterhalvåret eller runt 8200:- om man räknar med 2 kr/kWh.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
och är den lilla kostnaden gentemot uppvärmningen för den värmda luften som sugs ut...

50 l/s med lufts som värmts 15 grader C är 180 m³/h och denna gånger 1.2 = 216 kg/h och det kostar ca 1 kJoule/kg/grader C 216 kg * 1000 joule/kg * 15 grader = 3240000 Joule eller Ws och detta genom 3600 för 1 timmes tid blir 900 Wh eller en konstant värmeeffekt på 900 Watt för att värma den utsugna luften.

50/(900 + 50) = 0.0341 eller att fläkten drar ca 3.4% av den totala effektförbrukningen för ventilationen inklusive fläktens egna förbrukning och effekten för den uppvärmda luften.

i det läget kanske man skall överväga luftvärmeväxlare eller tom. frånluftsvärmepump om ventilationskanalerna är utförda så att det är möjligt.

0.95 kWh * 24 h i 180 dagar är runt 4100 kWh för vinterhalvåret eller runt 8200:- om man räknar med 2 kr/kWh.
Jag gjorde samma uträkning häromdagen, man kan nyttja ortens gradtimmar för en bättre beräkning. Och så ska man komma ihåg att det är 4100kWh värme, förhoppningsvis har man en värmepump som drar 1/4 av det.
 
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
50 W blir 428 kwh per år. Med vanligt totalpris på el á 2 kr alltså runt 900 kr.
Precis. En struntsumma om man med vad det kostar att värma upp 40 l/s i luft från 0 grader till 20 grader. Som bör ligga nånstans runt 1,5
X xxargs skrev:
och är den lilla kostnaden gentemot uppvärmningen för den värmda luften som sugs ut...

50 l/s med lufts som värmts 15 grader C är 180 m³/h och denna gånger 1.2 = 216 kg/h och det kostar ca 1 kJoule/kg/grader C 216 kg * 1000 joule/kg * 15 grader = 3240000 Joule eller Ws och detta genom 3600 för 1 timmes tid blir 900 Wh eller en konstant värmeeffekt på 900 Watt för att värma den utsugna luften.

50/(900 + 50) = 0.0341 eller att fläkten drar ca 3.4% av den totala effektförbrukningen för ventilationen inklusive fläktens egna förbrukning och effekten för den uppvärmda luften.

i det läget kanske man skall överväga luftvärmeväxlare eller tom. frånluftsvärmepump om ventilationskanalerna är utförda så att det är möjligt.

0.95 kWh * 24 h i 180 dagar är runt 4100 kWh för vinterhalvåret eller runt 8200:- om man räknar med 2 kr/kWh.
man får inte heller glömma komforten i ekvationen. Placering av ventiler är viktigt så det inte upplevs som drag osv.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
50W låter mycket för en fläkt, max 20-30W utan supertätt frånluftsfilter.
 
R Runnis skrev:
50W låter mycket för en fläkt, max 20-30W utan supertätt frånluftsfilter.
Förmodligen är det så. Jag valde just 50w för att visa att det inte ens är en fråga när det kommer till driftkostnad på en frånluftslösning.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
I Installation skrev:
Förmodligen är det så. Jag valde just 50w för att visa att det inte ens är en fråga när det kommer till driftkostnad på en frånluftslösning.
Jag ser på mitt FTX aggregat att det ligger på strax över 50W när rotorn står stilla för två fläktar. Det ventilerar över 50l/s. Nu när rotorn går ligger förbrukningen på 68W.
1:a året förbrukade det 555 kWh.
2:a året 581 kWh vill jag minnas.
Så det är som du skriver en obetydlig förbrukning 👍🏻
 
Och kostnaden som angavs som
2 kr per kWh...

Är kostnaden till nätägaren inräknad?

Eller har vi hopsi... glömt denna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.