En vanlig fråga som jag såg när jag läste på inför häckvalet var hur snabbt häckar växer. Jag valde Avenbok men hittade ingen riktigt bra beskrivning över växthastighet. "Ett par år" var ungefär det jag kunde läsa mig till.

Därför vill jag dela med mig av min erfarenhet. Planterade förra våren (Våren 2015) 30 meter Avenbok, köpte minsta storleken (30-50cm). Nu idag, den 22 juli, d.v.s. ungefär 1 år och 3 månader efter plantering, har cirka 2/3 av plantorna nått min fullhöjd om 190 cm och 1/3 ligger mellan 130-180 cm.

Jag har använt mig av underjordisk bevattningsslang och gödslat rikligt 2 ggr per säsong.

Summa summarum, med kärlek, bra jord (min blandning påskord/lerjord), bra bevattning och gödsling så driver ni "lätt" upp en häck från 30-50cm till 180-200cm på drygt ett år.

Nu har jag beskurit den kraftigt på sidorna och väntar på att den ska tjocka till sig.

Lycka till
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Du har gjort helt rätt och då får man bra resultat!

Många glömmer det där med vattningen. Om något år behöver du inte den underjordiska befattningen så just det var väl lite over-kill. Avenboken är både tork-och stryktålig.
 
Vad gödslar du med?
 
Hej, kommer du ihåg vad du gödslade häcken med?
 
S smorgos skrev:
Hej, kommer du ihåg vad du gödslade häcken med?
Just avenboken är mycket tålig och man behöver bara gödsla den i uppbyggnadsskedet och därefter med ett antal års mellanrum. Ta vilket vettigt gödselmedel som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.