Hej vi har ett hus från 1977 som vi ska installera solceller. I samband med det tänker vi byta tak. Läkt och masonit ser bra ut. Vore det dumt att inte byta ut masoniten mot råspont?
 
Det måste väl finnas någon spont under masoniten? Bara masonit håller väl inte?

Även om det gör det idag, så ökar ju belastningen med solpaneler. Jag skulle känna mig tryggare med en stadig råspont för att slippa få påhälsning av blötsnö, nedfallande grenar, och krossade solceller.

Men förutom den mekaniska påverkan tänker man ju att så länge där finns ett ytskikt som håller nederbörden borta — vilket är takpappens uppgift — så kan man i princip ha tak av kartong eller vadsomhelst. Kommer ingen fukt in så spelar det liksom ingen roll; kommer det in fukt så gör det egentligen inte heller det, då är det mest en fråga om hur fort det ruttnar.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det måste väl finnas någon spont under masoniten? Bara masonit håller väl inte?

Även om det gör det idag, så ökar ju belastningen med solpaneler. Jag skulle känna mig tryggare med en stadig råspont för att slippa få påhälsning av blötsnö, nedfallande grenar, och krossade solceller.

Men förutom den mekaniska påverkan tänker man ju att så länge där finns ett ytskikt som håller nederbörden borta — vilket är takpappens uppgift — så kan man i princip ha tak av kartong eller vadsomhelst. Kommer ingen fukt in så spelar det liksom ingen roll; kommer det in fukt så gör det egentligen inte heller det, då är det mest en fråga om hur fort det ruttnar.
Inte helt ovanligt med bara masonite eller plastduk istället för råspont och papp.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Inte helt ovanligt med bara masonite eller plastduk istället för råspont och papp.
Man lär sig något nytt varje dag.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Man lär sig något nytt varje dag.
Ju billigare hus ju billigare lösningar:)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
R
Målarrobin Målarrobin skrev:
Hej vi har ett hus från 1977 som vi ska installera solceller. I samband med det tänker vi byta tak. Läkt och masonit ser bra ut. Vore det dumt att inte byta ut masoniten mot råspont?
Du gör helt rätt med att riva masoniten och lägga på råspont och underlagspapp😊
 
  • Gilla
Målarrobin
  • Laddar…
Masoniten håller ju lätt ytterligare 50 år, varför byta ut något som är fungerande mot något nytt med sämre livslängd?
 
Masoniten i vårt undertak från 1973 ser riktigt fin ut men tar man i den så inser man att den har blivit väldigt spröd under de femtio år den suttit där. Jag tänker iaf byta den till råspont eller kanske ny masonit när det blir dags för takbyte. Tror inte den håller för ett takbyte heller.
 
  • Gilla
claes.ca54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.