Jag är nybliven husägare till en klassisk mexitegelvilla med källare från 1969.
Huset är välskött och uppdaterat löpande, med resultatet att det finns olika tidstypiska stilar i olika rum. När jag planerar för framtiden och kommande förbättringar så vill jag ta med mig filosofin kring hur man byggde, tänkte och levde när detta hus var nybyggt.
Jag tänker inte återställa huset till ursprungsskick men jag vill ha med mig filosofin när jag planerar. Vet någon var jag kan hitta mer information kring detta ämne? Dels hur man tänkte och levde, men också kring kulörer, materialval etc.
 
  • Gilla
OskarJ
  • Laddar…
Den här tycker jag är trevlig, och informativ läsning. Kommer antagligen att vara till nytta för att se vad som är original och vad som är nytillskott. Visserligen ett gäng år du inte har intresse av också 😊. https://shop.byggahus.se/products/sa-byggdes-villan
 
  • Gilla
Herr_Man
  • Laddar…
Vi bor också i ett äkta 60-talshus med mexitegel och platt tak. Man kan ju ha sina åsikter kring den stilen men jag gillar det. Vissa tidstypiska saker finns kvar här, ytterdörren i teak med mycket sidoljus bland annat.

Kommer att följa tråden med stort intresse då vi gärna vill hitta lite tidstypiska saker att återskapa en del saker.

Sånt som jag tänker på från vårt hus och från släktingars liknande hus.

Mörkbruna trädetaljer ute (tak och fönster samt sockel)
Fönster med tunna bågar och karmar. Tänk på det vid fönsterbyte!
Platsbyggda bokhyllor i vardagsrum
Kök med matplats/matrum
Färgat porslin i badrummet, grön toastol osv.
Gillestuga med träpanel
Bastu
Glasbetong
Innerväggar med synligt tegel
Öppen spis
Furumöbler!
Snygga parkettgolv, gärna fiskbensmönstrat i finrummen.
Fönsterbänkar i sten (marmor)
 
  • Gilla
lop3r och 2 till
  • Laddar…
Platt tak hade man för att man inte alls tänkte. Be någon slå dig med hammaren i huvudet tills du förlorar medvetandet så har du simulerat den delen.
Det var bara så det skulle vara och om någon tänkte och ifrågasatte var man en bakåtsträvare.

Inomhus var det funktionalism. Ofta detaljanpassad för ett leverne med hemmafru och med renligt arbete och med oljeeldning. Ofta alldeles för specifikt anpassat till den mallen så att det inte kan fungera under andra förhållanden. Ibland förnuftigt och flexibelt genomfört med bättre resultat än många nutida hus.
 
  • Haha
  • Gilla
Herr_Man och 3 till
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Den här tycker jag är trevlig, och informativ läsning. Kommer antagligen att vara till nytta för att se vad som är original och vad som är nytillskott. Visserligen ett gäng år du inte har intresse av också 😊. [länk]
Tackar. Den var slutsåld, men jag har reserverat den på biblioteket :)
 
Hur ser ni på idén att utelivet var viktigt på 1960-talet?
Jag har hört tankar om att man ville leva ute lika mycket som inne. Det skulle motivera uterum, stor terass etc. Men vissa har sagt emot detta. Tankar kring det?
 
BirgitS
Man hade ju fått mer fritid än några årtionden tidigare och att bli brun ansågs viktigt bland kvinnorna så det solades mycket. Jag minns ju mest från 70-talet men villorna var i huvudsak från 60-talet, ingen hade uterum men pergola-liknande konstruktioner med tak och räcken förekom, men det var inte vanligt. Det var vanligt att fika och äta ute på en uteplats. Behövde man mer plats för t.ex. en stor kräftskiva så flyttade man ut borden på gräsmattan.
 
  • Gilla
Herr_Man
  • Laddar…
H Herr_Man skrev:
Hur ser ni på idén att utelivet var viktigt på 1960-talet?
Jag har hört tankar om att man ville leva ute lika mycket som inne. Det skulle motivera uterum, stor terass etc. Men vissa har sagt emot detta. Tankar kring det?
Det varierade väldigt mellan olika orter och socialgrupper och olika planerare. Somliga byggde uterum och terasser och fönsterväggar i oändlighet. Ibland blev det nästan omöjligt att hålla någon värme på grund av terassdörrar och fönsterväggar.
Andra tänkte funktionalistiskt med en liten överbyggd farstubro och två dörrar där den ena gick direkt in och den andra gick till en "pyltkammare" där man skulle ta av sig de skitiga arbetskläderna innan man gick genom en mellandörr in.
 
  • Gilla
Herr_Man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.