Vad jag har förstått ska ett nybygge värderas när det är klart och det är dags att lägga om byggnadskreditivet till ett vanligt huslån. Vem låter göra denna värdering, husägaren eller banken? Vem utför sådana värderingar, vanliga mäklare? Kan ett det hända att ett hus värderas under produktionskostnaden och vad säger banken som ska lägga upp huslånet i så fall?
 
I vårt fall tog banken en mäklare och värderade huset. Vårt hus blev faktiskt väderat 50000kr mindre än produktionskostnaden, men det var en stor osäkerhet i värderingen+-200000 hade mäklaren angett. För vår del spelade det ingen roll, då vi hade mer än 10 % i insats så banken blev nöjd.
Allt beror väl på var ni bygger, vi byggde på ett område där huspriserna är låga och även tomtpriserna, så kan det bli svårt att sälja huset snabbt. Vår granne försökte sälja sitt hus i mer än ett halvår (ett nybyggt älvsbyhus) men fick inte det sålt...
Vi har tänkt bo kvar här några år, inte tjäna snabba pengar.
 
Det är banken som gör värderingen med hjälp av deras eget folk, denna kostnad ingår säkerligen i kreditivkostnaden.
Om värderingen hamnar under prod.kostnaden innebär det att topplånen kan bli större beroende på hur mycket ni själv lägger in i huset, bottenlånet brukar vara 85-90% av värderingen resten är topplån eller ni lagt in det kontant.
Är man inte nöjd med värderingen kan man själv anlita en av banken godkänd värderingsman, kostnad 2000-3000:-, vanligtvis en mäklare som då tittar på förutom då huset, läget, kvm priset i just ert område mm mm.

Vi gjorde själva så efter att slutlånen placerats och vår värdering steg från 1.7 milj till 2.1 milj bara på någon vecka, då vi inte var nöjda med vår banks hantering av kreditiv mm. så blev det SBAB och en av dom godkänd värderingsman som gjorde värderingen och det var en lokal mäklare som gjorde den så han visste vad marknadspriset var i vårt område vid det tillfället och det visste tydligen inte banken då dom värderade bygget till produktionskostnaden. På det viset slapp vi helt topplånen och kan bara rekommnedera att göra samma sak, detta kostade oss 2000:- för värdering och SBAB tog 150:- i administrativ kostnad för att ta över lånet och dom skötte då allt, det enda man behövde göra var att skriva på lånehandlingarna dom skickade hem sen fixade dom allt med den tidigare banken.
 
En mäklare gjorde värderingen hos mig. Han jobbade inte på banken, men hade väl nåt slags samarbetsavtal med dem. Jag fick betala värderingen själv, en tusenlapp ungefär. Om han värderade rätt eller inte vet jag inte, men jag fick iaf in hela lånet som bottenlån, och därmed var jag nöjd.
 
Intressant. Kan löna sig att låta värdera om huset då om man inte är nöjd!
 
I vårt fall var det banken som gjorde värderingen själv. Den gick till på följande sätt: Få se, ni behöver låna X kr. Då lägger vi en värdering så att ni slipper topplån. Inget besök i huset behövdes. Jag tror att värderingen snarare är i överkant än i underkant, men facit får man ju inte om man inte säljer huset. Vi är förstås nöjda, men annars kan man säkert diskutera att ta in oberoende värderingsman som man får betala själv.
 
Där ser man, att det är så olika!
 
Tror att vår bank gick/går på Garbo-försäkringens besiktningsman,på nåt vis...Vet att han nämnde nåt om det,men har inte forskat så mycket i det än..Återkommer när jag forskat =)
 
Låter bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.