Renoverar kök i bostadsrätt hos sonen. Har rivit ut fyra lager golv så vi är nere på betongen. Men nu sitter det kvar en del material, känns som tjära. Men hur får jag bort det? Eller hur slätt behöver det ens vara innan man lägger på underlagsduken och Pergogolv?
 
  • Betonggolv med rester av gammalt material och möjlig tjära vid köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Du får gå över golvet med en rätskiva på 2m alternativt en rak bräda och se att golvet uppfyller tillverkarens krav om planhet..
Det sista är lättast att slipa bort med en handhållen betongslip..
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du får gå över golvet med en rätskiva på 2m alternativt en rak bräda och se att golvet uppfyller tillverkarens krav om planhet..
Det sista är lättast att slipa bort med en handhållen betongslip..
Ok, tack! Men om det är en lägda, vad jämnar jag enklast av med?
 
R
Kickman Kickman skrev:
Ok, tack! Men om det är en lägda, vad jämnar jag enklast av med?
Menar du att golvet är lagt?
 
BirgitS
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Menar du att golvet är lagt?
Nej har inte lagt golvet än. Nu behöver jag i första hand slipa av rester från det gamla golvet. Men när jag sedan kollar ojämnheter så kan det ju också finnas ojämnheter i form av gropar/lägdor. Vad är bäst då? Har aldrig använt flytspackel. Är det vad man brukar använda? Måste man i så fall flytspackla hela golvet eller funkar det även att göra det bara på nödvändiga ställen?
 
R
Kickman Kickman skrev:
Ok, tack! Men om det är en lägda, vad jämnar jag enklast av med?
Du briljerar med språkkunskaper så att jag idag har lärt mig ett nytt ord😉😀

Är det enstaka svackor eller som du säger lägdor så kan man lägga flera lager med lumpapp eller skära ur en masonite..
Är det djupare så får man flytspackla..
 
  • Gilla
Kickman och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du briljerar med språkkunskaper så att jag idag har lärt mig ett nytt ord😉😀

Är det enstaka svackor eller som du säger lägdor så kan man lägga flera lager med lumpapp eller skära ur en masonite..
Är det djupare så får man flytspackla..
Birgit bidrog med språkvården.👍😀
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
R Rejäl skrev:
Är det enstaka svackor eller som du säger lägdor så kan man lägga flera lager med lumpapp eller skära ur en masonite..
Är det djupare så får man flytspackla..
En del har skrivit om handspackel ibland. Är det ett alternativ som kan fungera i det här fallet och är det i så fall enklare än flytspackel?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
BirgitS BirgitS skrev:
En del har skrivit om handspackel ibland. Är det ett alternativ som kan fungera i det här fallet och är det i så fall enklare än flytspackel?
Absolut så kan man använda det bara det är avsett för golv, det är svårt att säga vad som är rätt utan att sett helheten och hur mycket det skiljer..
Men vi brukar ta ner alla toppar med en handhållen betongslip ifall det finns då topparna ställer till mer än enstaka lägdor😊
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
Det finns att hyra golvkniv, som är som ett gigantiskt multiverktyg. Går även att köpa en kniv till tigersåg, ifall det är mindre ytor, men det är inte något som är svårt att ta bort. Tar bara tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.