Hej!

Ska tvätta en putsfasad. Som ni ser på bilderna är det lite algangrepp. Såhär tänkte jag gå tillväga:

1. Skrapa gammal färg med stålborste
2. Spruta ”Grön fri” från märket Jape.
3. Högtryckstvätta.

Behöver jag tvätta med något mer medel?

Därefter tänkte jag vänta i 2 månader med att måla eftersom jag vill ha bättre och varmare väder. Tror ni att det går bra eller måste jag tvätta fasaden igen då?

Tar tacksamt emot tips från er som tvättat fasaden tidigare. Målningen har jag koll på!

Tack på förhand!
 
  • Putsfasad med algangrepp, flagnande färg och en stenlagd gång framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Putsfasad med algangrepp och flagnande färg, i behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit putsfasad med algangrepp och avflagning, nära träaltan, cykel samt regntonnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit putsfasad med algpåväxt och en mossa täckt tak, framför uteplats med trämöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
1: Kanske skrapa gammal färg med en spackel och murarhammare, med stålborste kommer du inte långt.
2: Laga upp putsen med 1 mm B bruk.
3: Tvätta med högtryckstvätt, nåt rengöringsmedel behövs ej om det gröna går bort.
Du behöver inte tvätta fasaden igen.
Men vad tänkte du använda för färg när du målar?
 
  • Gilla
Sheppan
  • Laddar…
N neo11 skrev:
1: Kanske skrapa gammal färg med en spackel och murarhammare, med stålborste kommer du inte långt.
2: Laga upp putsen med 1 mm B bruk.
3: Tvätta med högtryckstvätt, nåt rengöringsmedel behövs ej om det gröna går bort.
Du behöver inte tvätta fasaden igen.
Men vad tänkte du använda för färg när du målar?
Tack @neo11 ! Kommer måla med silikatfärg Keim Soldalit. Första målningen späder jag med Keim Soldalit Fixativ. Andra strykningen outspädd. Ska enligt Keim inte behöva få bort all färg. Räcker med att jag får bort det som är löst.

B bruk? Inte E-bruk eller Ardex?

Vet också att det är lite ”bom” på vissa ställen enligt besiktningsmannen. Borde jag knacka upp det på något sätt och laga?

Ska även skruva ner antennen på gaveln. Kommer bli småhål. Har du tips på vad jag kan använda för att laga småhål? Är det samma bruk som på resten av fasaden?
 
Redigerat:
N
S Sheppan skrev:
Tack @neo11 ! Kommer måla med silikatfärg Keim Soldalit. Första målningen späder jag med Keim Soldalit Fixativ. Andra strykningen outspädd. Ska enligt Keim inte behöva få bort all färg. Räcker med att jag får bort det som är löst.

B bruk? Inte E-bruk eller Ardex?

Vet också att det är lite ”bom” på vissa ställen enligt besiktningsmannen. Borde jag knacka upp det på något sätt och laga?

Ska även skruva ner antennen på gaveln. Kommer bli småhål. Har du tips på vad jag kan använda för att laga småhål? Är det samma bruk som på resten av fasaden?
Ja keims silikat är ju den bästa, så bra val.
Men vad har du nu då? Har du inte silikat nu så vinner man ju inte så mycket på att måla med silikat.
Den är ju bökigare att måla med och rätt känslig. Men ska du måla vitt är det väl inget problem.
Varför skulle du använda e- bruk eller ardex? vem har föreslagit det?
E bruk är ju kalkbruk, och det har du inte nu, kanske på toppen av gaveln, men inte annars.
Ardex A46 kan man lappa med, men skulle hållt mig borta då det inte är rena kc produkter.
Peta i hålen med valfritt bruk, ej ardex.
 
Tack för svar igen @neo11 . Har fått för mig att jag har kalkbruk sen tidigare men i ärlighetens namn har jag ingen aning om vad det är för bruk. Huset är från 1830-talet. Läste nånstans att om man inte riktigt vet så kan E-bruk vara bra. Hårdare bruk kan leda till sprickor i resten av putsen om den är mjukare?

Vad säger du om ”bom” i putsen? Borde jag knacka upp det och laga?

Lite oklart vad det är för färg sedan tidigare. Bifogar en bild på en färg som jag vet använts på vissa ställen. I övrigt vet jag faktiskt inte. Kanske silikat. Tror du ändå slikat Keim kan fungera? Känns som att jag får chansa. Eller har du något annat tips? Jag lär inte få bort all färg om jag inte bilar ner putsen typ?
 
  • Burk med Midun Puts- & Betongfärg V mot vit bakgrund, informativ text om användningen av färgen på hinkens etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Några kommentarer på det jag skrev ovan @neo11 ? Är på gång att inhandla bruk. Varför just B-bruk? Och inte C eller E? Tänker mest på att huset är från 1850-talet och vill ha ett bruk som inte förstör den putsen som ligger på nu. Dock som sagt oklart vad det är för något. Tror du att det är bra med B-bruk så kör jag på det. Är väldigt tacksam för dina svar. Du hjälpte mig mycket i mitt inomhusputsande som blev kanon. Där jag körde med E-bruk. Men det är väl anorlunda inomhus jämfört med utomhus.
 
N
Du kan köra med e bruk inomhus och utomhus, men är det utomhus.
Så måste det vara minst 30 cm över mark. Det kan inte ligga snö mot e bruk på vintern.
 
  • Gilla
Sheppan
  • Laddar…
N
Självklart ska du hugga bort som är helt löst, men låter det lite bom kan det stanna.
Och sen laga e eller c bruk.
 
  • Gilla
Sheppan
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Självklart ska du hugga bort som är helt löst, men låter det lite bom kan det stanna.
Och sen laga e eller
N neo11 skrev:
Självklart ska du hugga bort som är helt löst, men låter det lite bom kan det stanna.
Och sen laga e eller c bruk.
Stort tack @neo11 ! Tror jag kör på C i så fall för att få det lite hårdare och tåligare.
 
Redigerat:
@neo11 fungerar C-bruk nära marken? Eller rekommenderar du då B-bruk? Upptäckte nu att jag behöver putslaga på vissa ställen nära marken.
 
R
C-bruk mot mark är inte bra, sämsta kvalitet mot mark ska vara B-bruk…
 
  • Gilla
Sheppan
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
C-bruk mot mark är inte bra, sämsta kvalitet mot mark ska vara B-bruk…
Tack för input @Rejäl !
 
Bör jag laga dessa sprickor? Tänkte i så fall att jag täpper för hålen med c/b-bruk beroende på hur när mark sprickorna är. Vad tror ni?
 
  • Sprickor i grå betongvägg med fråga om lagning med c/b-bruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal spricka i betongvägg nära marken under en blå fönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en spricka i en vitputsad vägg ovanför ett blått fönsterfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Tittade lite på dina bilder, jag skulle rekomendera en plåtanslutning mot mark och altan som du har..
Det är de enda som kommer att hålla över tid..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.