De IC kretsar som finns har kass noggrannhet +/- 20% och med en upplösning på 256 steg det blir inga vidare temperatur steg heller.
 
Spelar det någon roll? Syftet är väl att få värmepumpen att tycka det är varmare/kallare än i verkligheten. Inte att simulera en exakt temperatur på tiondelen.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Risken är väl om det inte är det jag kopplar in som brinner upp utan nåt i värmepumpen. Men en digital potentiometer bör iallafall klara en potentialskillnad.
 
Det beror ju precis på vad man vill åstadkomma - vill man styra med väderprognoser och kanske smart över tid så behöver man framförallt högre upplösning, men om man bara vill styra on/off eller förskjuta så funkar det säker med ett relä och ett fast motstånd.
 
För mig fungerar det utmärkt med digitala potentiometrar i alla fall. Mina kostade 5kr styck så jag kostade på mig att köra på två till varje givare för lite bättre omfång/precision. Dock blir det ju då dubbelt så dyrt så hela 20kr totalt!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
20kr det låter ju fantastiskt billigt - vill du dela din konstruktion här?
 
Den är väldigt enkel. Kör med en raspberry pi, fungerar dock med vilken annan som helst egentligen med en SPI och tillräckligt med GPIO för att styra så många man potentiometrar man vill ha. Jag kör med Pi då jag hade en och även ville ha en Modbus RS485<->TCP adapter till värmepumpen.
Sen kör jag två MCP4131 5k Ohm i serie till innegivaren och två stycken parallellt till utegivaren. Innegivaren har även 2x10k Ohm vanliga resistorer i serie för att komma upp till ett bättre spann då innegivaren är en NTC 22k thermistor. Har dock inte använt utegivaren alls då jag mest gjorde detta för att få en vettig innegivare då den "officiella" trådlösa till min CTC GSI 12 kostade 3000kr. Så min blev ju i princip 1/10 av priset och nu kan jag även styra för elpris. Satte utegivaren med en manuell switch som växlar mellan vanliga givaren och min egen men då det fungerar tillräckligt bra bara med innegivaren så har jag inte använt den mer än att jag testade lite kort i början att även den fungerade. Det gjorde den men kanske inte helt perfekt då dess NTC 150 thermistor inte riktigt är perfekt att simulera med de jag köpte. De var ju planerade för innegivaren, utegivaren var bara en bonus. Dock tror jag nog jag skulle kunna få det tillräckligt bra även där med lite mjukvarumodifieringar.
Tabeller över resistansvärden för NTC 22 kΩ och NTC 150 termistorer vid olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.