Skall lägga trall på en del av husedär det tidigare låg plattor men som vi tog bort då vi dränerade huset.
Skulle vilja få lite smarta idéer kring hur man kan tänka.
Vill bygga ihop den med befintlig altan på baksidan.
Jag kan tänka mig olika nivåer och etage.
Se bilder för förutsättningar…
 
  • Område vid husvägg där plattor tagits bort i förberedelse för trallbygge, med viss befintlig stenläggning och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Område vid huskant med borttagna plattor, grusgrund, några stenplattor, grön tunna och virke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maalox
Ser ut som väldigt bra förutsättningar för att lägga trall.

Jag hade sett till att du får berg i dager upp mot lillehuset och sen låta trallen möta berget — kan bli väldigt snyggt.

Gällande höjden så hade jag lagt bärlinorna/skruvreglarna så att du hamnar på samma nivå som högst punkt på befintlig trall.

Sist att jag tagit bort befintlig trall men behållt reglar förutsatt att dom är fräscha så du får ”samma look” över hela trallen
 
Maalox Maalox skrev:
Ser ut som väldigt bra förutsättningar för att lägga trall.

Jag hade sett till att du får berg i dager upp mot lillehuset och sen låta trallen möta berget — kan bli väldigt snyggt.

Gällande höjden så hade jag lagt bärlinorna/skruvreglarna så att du hamnar på samma nivå som högst punkt på befintlig trall.

Sist att jag tagit bort befintlig trall men behållt reglar förutsatt att dom är fräscha så du får ”samma look” över hela trallen
Ja precis, finns goda förutsättningar för att det skall bli bra.
Jag tror också på att integrera berget i trallen på nåt snyggt sätt. Fråga: jag ser framför mig trallen liggande längs med husväggen, hur får man in berget i trallen då på enklast/bästa sätt. Går trallen ut från huset är det ju enklare att såga ut i ändarna mot berget… tankar?

Höjdmässigt ser jag framför mig att trallen utgår från befintlig tralls höjd, men kunde det inte vara snygg med någon form av terrassering?
 
F Falkberget skrev:
Ja precis, finns goda förutsättningar för att det skall bli bra.
Jag tror också på att integrera berget i trallen på nåt snyggt sätt. Fråga: jag ser framför mig trallen liggande längs med husväggen, hur får man in berget i trallen då på enklast/bästa sätt. Går trallen ut från huset är det ju enklare att såga ut i ändarna mot berget… tankar?

Höjdmässigt ser jag framför mig att trallen utgår från befintlig tralls höjd, men kunde det inte vara snygg med någon form av terrassering?
Hej
Personligen är jag hyffsat allergisk mot terrassering, mest för snubbelrisk och att jag gillar plana ytor. Jag har trappor och halvtrappor själv, och är inte helt nöjd, men det är snyggt.
Gräv bort så mycket du kan så berg kommer i dagen i altannivå. Terrasseringen kan ju inbegripa upphöjda odlingsbäddar, integrerade soffor etc.

/W
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Personligen är jag hyffsat allergisk mot terrassering, mest för snubbelrisk och att jag gillar plana ytor. Jag har trappor och halvtrappor själv, och är inte helt nöjd, men det är snyggt.
Gräv bort så mycket du kan så berg kommer i dagen i altannivå. Terrasseringen kan ju inbegripa upphöjda odlingsbäddar, integrerade soffor etc.

/W
Bra tips! Funderade på en integrerad soffa mot långsidan mot väggen. Man kommer alltid vilja sitta m ryggen mot väggen om man nu skall sitta på denna del av tomten/altanen.
Om man skulle bygga sen fast soffa, tycker ni den skall löpa längs hela väggen eller typ halva?
 
Maalox
F Falkberget skrev:
ag tror också på att integrera berget i trallen på nåt snyggt sätt. Fråga: jag ser framför mig trallen liggande längs med husväggen, hur får man in berget i trallen då på enklast/bästa sätt. Går trallen ut från huset är det ju enklare att såga ut i ändarna mot berget… tankar?
Här har du en lösning. Personligen lite algerisk mot när det blir för mycket finlir likt nedan. Kanske lägga med lite mer distans och hoppa figursågningen?
 
  • Trätrall anpassad nära en naturlig stenig yta, detaljerat snickeriarbete med precision.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Falkberget
  • Laddar…
F Falkberget skrev:
Bra tips! Funderade på en integrerad soffa mot långsidan mot väggen. Man kommer alltid vilja sitta m ryggen mot väggen om man nu skall sitta på denna del av tomten/altanen.
Om man skulle bygga sen fast soffa, tycker ni den skall löpa längs hela väggen eller typ halva?
TråkOwe tycker det passar mycket bra med marksten där, kanske skiffer eller gatsten ser snyggt ut.
 
  • Gilla
Falkberget
  • Laddar…
Maalox
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
TråkOwe tycker det passar mycket bra med marksten där, kanske skiffer eller gatsten ser snyggt ut.
Aldrig sett dig förespråka natursten över trall tidigare ;) Jag är 100% med dig. För många blir det nog en kostandsfråga dock. Natursten + underlag landar på 700-1000sek /m2 typ? Trall betydligt billigare och enklare (bedömt).
 
  • Haha
  • Gilla
Falkberget och 1 till
  • Laddar…
Tänkte återkoppla nu när altanen är klar. Så här blev det
 
  • Nybyggd träaltan vid en trädgårdsbacke, intill en naturlig stenformation och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd altan i trä med utsikt över en bäck och omgivande grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träaltan med trädgårdsstege och stenläggning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd altan i trä ansluter till ett färdigställt stenläggning med varierande färger i grått och beige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
Maalox och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.