Hej! Vi har detta tråkiga växthus på vår tomt som gör att odling inte alls är så kul.

Kanalplasten är väldigt ful,tråkig och flyger lätt iväg.
Helst skulle vi vilja ha säkerhetsglas då det är estetiskt snyggare (allra helst ett helt nytt och större växthus, med plats för att sitta i som ett orangeri, jag menar ytan har ju potential!)

Undrar om det skulle vara möjligt att ersätta kanalplasten med glas i detta växthus, och isåfall hur? Samt putsa upp med lite markduk, ta bort stenplattorna och grusa hela grejen..

Eller är det lika bra att jag river den, sparar pengar och köper ett helt nytt hus? Är det svårt att från grunden själv bygga ett växthus? Är inte superhändig ska väl sägas.

Tar tacksamt emot tips. Vet inte hur gammal den är eller vilken modell.
 
  • Ett gammalt växthus med kanalplast och krukor med odlingsjord på grus och betongplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet växthus med genomskinlig kanalplast och en metallskelettstruktur på en grusgrund med terrakottakrukor inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En klen konstruktion som troligen inte klarar vikten av glas.
 
Jag gissar att kostnaden för att byta ut all plasten till glas är en bra bit på väg mot ett större hus. Känns väldigt osäkert om den där konstruktionen orkar bära upp ett glastak
 
Jag har ett liknande med glas. Sannolikt samma profiler, men de kanske sitter lite tätare på långsidorna.
 
Om jag nu ska riva denna, hur bör jag förankra grunden på det nya växthuset? Som ni ser på bilden är det grus och under det jord?

Mvh
 
Även om det ser något tråkigt ut, så är plast ett bra material i växthus.
 
Det kan väl inte vara så att växthuset har tagit glädjen ur trädgården? Så illa är det inte.

Men jag tror det är både billigare och lättare att köpa ett nytt växthus avsett för glas
 
Köp ett större och högre växthus så blir odling i det mycket roligare 🙂 Mer volym ger jämnare klimat, vilket är bättre för växterna och mer lättskött.

Gjutna plintar som man gjuter fast sockeln i var hyfsat enkelt tyckte vi när vi byggde växthus senast. Lite tungt att borra hål för gjutrören, men lättare än att gräva hela vägen runt för en murad grund.
 
Om du ska göra dig av med det befintliga så rekommenderar jag att sälja det på plats. Så får köparen dementera. Det finns säkerligen de som uppskattar även ett sådant växthus.
 
D Daniel 109 skrev:
dementera
Hänger dementera ihop med demens?
 
ELantagonism ELantagonism skrev:
Om jag nu ska riva denna, hur bör jag förankra grunden på det nya växthuset? Som ni ser på bilden är det grus och under det jord?

Mvh
Jag gjorde en grund i betong och kunde då samtidigt även gjuta invändiga odlingslådor. Smidigt för mig som har problem med mördarsniglar. De har hittills inte lyckats ta sig in i växthuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.