D Dilato skrev:
Börja med att berätta var i Sverige du bor, det bestämmer huruvida luft/luft, luft-vatten och i viss mån jord/sjö-värme är alternativ.
Bor i ystad Skåne
 
Excel
gustavholm gustavholm skrev:
Vad hade du gjort då ?
Jag hade nog satsat på luft/vatten och avvaktet solcellerna så länge.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Jag hade nog satsat på luft/vatten och avvaktet solcellerna så länge.
Luft/vatten och sedan lägga golvvärme på det ? 👍
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
gustavholm gustavholm skrev:
Bor i ystad Skåne
Jamen dåså, då funkar ju i princip alla.
gustavholm gustavholm skrev:
att dra in fjärrvärmen med bidraget och rot hamnar på 39 513kr
Det kan inte stämma, du har två olika kostnader:

Själva anslutningen, rören från gatan in till ditt hus
• Grundpris existerande villa 31 250 kr
• Med ROT-avdrag: 27 144 kr

Sedan fjärrvärmecentralen

En godkänd, p-märkt fjärrvärmecentral med 2 års garanti ingår.
Nyinstallation
• Grundpris: 24 500 kr
eller
Byte av värmekälla
• Grundpris: 37 500 kr
• Med ROT-avdrag: 33 900 kr

kostanden är 105öre/kwh och en årskostnad på 1875kr
105 öre/kWh motsvarar ett elpris på över tre kronor när man använder värmepump.

Tänk på att även varmvattenproduktionen sommartid kostar 105 öre/kWh.

Med ett COP på 3 får man ut 3kW värme vid inmatad 1 kW el.

Luft/vatten fungerar perfekt i Ystad, jag har själv en Thermia Atria och bor tre mil från dig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Excel
gustavholm gustavholm skrev:
Luft/vatten och sedan lägga golvvärme på det ? 👍
Japp
 
Fördelarna med fjärrvärme sträcker sig väl till:
- minimal installation, bra om man har dåligt med utrymme
- grejorna "bara funkar", för det mesta
- obegränsat med varmvatten

Nackdelarna överstiger med råge:
- dyrt
- monopol
- dyrt
- dyrt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K
Där jag bor är fjärrvärmen varken dyrt eller billigt. Skönt när det bara fungerar. Inget som krånglar. Drar ingen ström, så det konfliktar inte med framtida elbilsladdning. Oändligt med varmvatten. Där vi bor kommer den från spillvärme så ganska miljövänligt. Men man kan tyvärr inte påverka priset, vilket är tråkigt.

Frånluftsvärmepump gynnar ju även utbytet av luft inne. Annars kanske man snålar med ventilation för att spara energi.
 
tensiden tensiden skrev:
Fördelarna med fjärrvärme sträcker sig väl till:
- minimal installation, bra om man har dåligt med utrymme
- grejorna "bara funkar", för det mesta
- obegränsat med varmvatten

Nackdelarna överstiger med råge:
- dyrt
- monopol
- dyrt
- dyrt
Tycker snarare det låter som billigt, billigt, billigt i TS fall. Frågan är ju vad det kostar per kWh. Men man slipper mycket av avskrivningskostnaden för värmepumpar vilket kanske är 7-10k per år. Således beror det på hur många kWh som förbrukas per år och hur viktigt driftsäkerheten och att inte bry sig är.
Så jag röstar på fjärrvärme eller luft-vatten. Bara o räkna på det med båda investeringskostnader och kanske en reparation eller bra försäkring för luft-vatten. Räkna på 15-20 år hållbarhet för luft-vatten.
 
Tackar för alla svar och känns lite som att det blir en llvp till för bottenplan.
Dock undrar jag ifall någon vet vad reflow systemet kostar för enligt mig låter det som egentligen den bästa lösningen.
Men någon skrev att det inte var lika effektivt.
Vilket jag inte förstår då den använder samma teknik som en värmepump ju
 
gustavholm gustavholm skrev:
Tackar för alla svar och känns lite som att det blir en llvp till för bottenplan.
Dock undrar jag ifall någon vet vad reflow systemet kostar för enligt mig låter det som egentligen den bästa lösningen.
Men någon skrev att det inte var lika effektivt.
Vilket jag inte förstår då den använder samma teknik som en värmepump ju
Jag har ett liknande hus och har bara en LLVP i bottenplan numera (har FLVP för varmvattnet, men den värmer inte längre huset), värmen stiger uppåt och jag har rätt öppet i trappen och på ovanvåningen. Jag har också konstaterat att man med två våningar har för lite takyta för solpaneler om man som jag har taket mot norr och söder (egentligen NNV och SSO i mitt fall). Har man taket mot ost och väst så kan man kanske räkna hem det, men det är på gränsen. Tyvärr verkar det som att man i princip måste ha en enplansvilla för att solpaneler skall gå att räkna hem.
 
Solceller är aldrig en lösning för den egna värmeförbrukningen. Det låter så fint med att producera egen el och blir mer oberoende. Men det är bara fel. Solceller producerar bäst när du behöver elen minst, och tvärtom. Du säljer din sol-el till något elbolag, förhoppningsvis till ett hyfsat pris.
Se solceller enbart som en ekonomisk investering. Det var lönsamt ett tag med höga elpriser. Men nu har elpriserna sjunkit och installationskostnader rusit i höjden, så räkningen ser annorlunda ut.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
gustavholm gustavholm skrev:
hejsan bor i ett sutteränghus från 88 som just nu värms upp av LLVP och el golvvärme i två badrum och tvättstuga.
jag går i fundering på vad bästa värmelösningen är för plan 1 då där är ingen värme alls förutom då i badrummet och tvättstugan.
har några allternativ men kan inte bestämma mig för vad som är bäst rent ekonomiskt.

1.dra in fjärrvärme och lägga vattenburen golvvärme, att dra in fjärrvärmen med bidraget och rot hamnar på 39 513kr
sedan om vi själva installerar golvvärmen så får man lägga till runt 20-30k medräknat nytt golv.
kostanden är 105öre/kwh och en årskostnad på 1875kr
2.skaffa solceller och antingen sätta el element eller el golvvärme fortsätta använda llvp. kostanden för solceller blir runt 160k dock måste vi nog fixa taket också med tvätt för det fick grannen göra. så det går väl upp förbi 200k kanske.
3.installer Re-flow och ett ACJB aggregat kopplat till ventilationen.


visst är man sugen på solceller men känns som det kommer ta tid att känna in pengarna.
Billigaste lösning borde vara en luftluft VP. Den värmer då luften i nedre-våningen för minimal kapitalkostnad. Och hyggligt bra COP. Golvvärmen kan du ändå ha kvar på toaletterna då man oftast har stängd dörr dit.

Nästa steg är antagligen luftvatten VP. Då får du dra vattenslingor. Då åker kostnaden upp en del. Men komforten åker väl upp en del också med varma golv. Den kan också ordna varmvatten åt er. Nu är det kanske en elektrisk VVB.


Solpaneler ser jag nog inte har med frågan att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.