Jag ska bygga en innervägg på övervåningen och vill gärna ha den ljudisolerad.
Har kolla runt en del och fått tips, men vissa frågor kvarstår.

Jag kommer att ha isolering mellan gipsskivorna och väggen kommer att byggas på ett befintligt trägolv.

1. Dubbla gipsskivor rekommenderas. Bör det vara på båda sidor av väggen då eller är det overkill?

2. Ibland rekommenderas spånskiva innanför gipsskivan för att skapa bättre möjligheter till infästning. Om man gör det, blir det lika bra ljudisolering som med dubbla gipsskivor eller är det bättre att ta dubbla gipsskivor i stället för spånskiva plus gipsskiva?

3. På vissa ställen har jag läst att man ska täta syllen (golvregeln) med någon fogmassa, men på andra ställen ser jag att man rekommenderar att lägga syllisolering under regeln. Låter enklare och bättre med syllisolering, någon som har någon åsikt?

4. Eftersom väggen ska ställas på ett ganska fint golv så tänker jag att det vore bra om man någon gång i framtiden skulle vilja ta bort väggen så går det att återställa. Skulle kräva att man får fylla i skruvhål samt kanske slipa om golvet ,men det borde väl ändå vara möjligt, vad tror ni? Något man ska tänka på vid bygget för att underlätta?

5. Även tätning mot taket borde väl vara lika viktigt som mot golvet?

6. Det ska vara en dörr i väggen och jag antar att de kommer att släppa igenom mest ljud. Dörrkarmar med integrerad tätningslist är också något jag räknat med.Tips på dörr som är ljudisolerad samt annat att tänka?

Tacksam för alla tips!
 
Vilka ljud ska väggen & dörren dämpa?
Vilka frekvenser kommer ljudet ha?
Hur många dB vill du att väggen & dörren ska dämpa?

Hur är befintliga golv/väggar/tak uppbyggda?
Hur är befintlig ventilation?
Hur blir den nya ventilationen?
 
Det är tonårssonen som vill kunna ha kompisar i rummet med lite musik och prat senare än resten av familjen önskar. Samt möjlighet att ha ska kunna sova lite längre än övriga familjen ibland, utan att bli störd.

Så jag vet inte detta med decibel och annat😊

Ventilationen är självdrag i hus byggt 1972.
Vi är på gång att flytta in och planerar nu för lite saker vi vill få ordning på. Ventilationen är en sån sak där vi vill ha bättre ventilation till en rimlig peng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.