Äger bara en liten tomt. Ingen mark eller skog runtomkring. Bor nede i en dal. Blir som en vallgrav när det regnar kraftigt. Vart översvämning ordentligt tidigare år -66 och -87. Om jag önskar att fixa detta, vem är då ansvarig? Kontaktar jag kommunen?
Är från berg från ena sidan och en stor älv som blir överfull på andra som orsakar detta.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du själv är ansvarig för din fastighets översvämning. Så det finns ingen att kontakta som löser det åt dig.

Det finns konsultfirmor som säljer utredningar hur dagvatten och översvämningar kan hanteras. De kan föreslå rör och vallar som du kan anlägga på fastigheten. Älv låter väldigt krångligt, jag antar att vall är enda alternativet. (Älv lär också aktualisera krav på strandskyddsdispens för att anlägga en vall.)

Eller bara någon som kan schakta åt dig. Ofta är lokala shacktfirmor som jobbar med bönder praktiska och bra för detta ändamål.

Om du behöver leda vatten någonstans utanför fastigheten så tar du kontakt med den markägaren och kommer överens om att få rätt att göra detta. Det kan vara ett handslag eller en skriven rätt, t ex ett servitut. Önskar du och minst en annan fastighet dela på ledningen så kan ni förvalta den gemensamt som en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen. Då är det Lantmäteriet som beslutar om att inrätta en sådan på en förrättning efter din eller grannskapets ansökan.
 
Min fastighet står ju jag för det förstår jag. Och önskar lägga rör/ brunn. Men vattnet kommer ju inte från min tomt. Så brunn på min tomt hade gjort väldigt lite.

Känner dom som äger marken bakom mig men stora grusvägen och en till väg framför är ett frågetecken. Om det är kommunens eller vems? Står inget när jag kollar lantmäteriet heller.. är en gammal järnväg..
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
C cocoo skrev:
Min fastighet står ju jag för det förstår jag. Och önskar lägga rör/ brunn. Men vattnet kommer ju inte från min tomt. Så brunn på min tomt hade gjort väldigt lite.

Känner dom som äger marken bakom mig men stora grusvägen och en till väg framför är ett frågetecken. Om det är kommunens eller vems? Står inget när jag kollar lantmäteriet heller.. är en gammal järnväg..
Ägaren tar hand om vatten som kommer in på fastigheten.
 
Claes Sörmland
C cocoo skrev:
Min fastighet står ju jag för det förstår jag. Och önskar lägga rör/ brunn. Men vattnet kommer ju inte från min tomt. Så brunn på min tomt hade gjort väldigt lite.
Man har inget ansvar för det vatten som rör sig från ens egen mark till grannens mark över gränsen. Om det sker naturligt. Ansvar uppstår bara om man leder vatten till grannen eller man inte underhåller en anläggning på sin tomt som leder bort vattnet, t ex rör eller dike så att den förfaller till den grad att grannen drabbas av översvämning.

C cocoo skrev:
Känner dom som äger marken bakom mig men stora grusvägen och en till väg framför är ett frågetecken. Om det är kommunens eller vems? Står inget när jag kollar lantmäteriet heller.. är en gammal järnväg..
Konstigt, så om du klickar på den ytan på tjänsten MIn karta så dyker ingen fastighetsbeteckning upp?

https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/min-karta/

Det har jag ladrig varit med om...
 
Dom har bara klippt diken i år men glömt några år före det. Själv försökt "rensa" rören då en del är täta och ett hitta jag inte inloppet.

Står fastighets beteckning men sen x.. är en gammal järnväg om det har något att säga..
 
  • Skärmdump av en karta med koordinater och fastighetsinformation från en webbplats för lantmäteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.