Någon som givit sig på att riva en betongtrappa? Hur stort jobb är det egentligen? Trappen är ”ihålig” (se bilder) ca 2 m bred och ca 6 m lång.
Tankar? Idéer?
 
  • Ihålig betongtrappa utomhus, bredvid ett hus, med räcke, täckt med snöfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ihålig betongtrappa som leder upp till en vit husfasad med balkong, ca 2 m bred och 6 m lång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten betongtrappa med träplankor och metallräcke bredvid en vit staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underifrånvy av en ihålig betongtrappa med synliga järnarmar och diverse byggmaterial lagrat i hålrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det är ett rejält och skitigt jobb.

Varför ska betongtrappan bort?
 
wildeside
Det beror på vad du har för verktyg hur jobbigt det blir.
Jag skulle ta minidumpern och grävmaskin men hydraulhammaren o skoppa😂
Med handhållen maskin så ser det ut att kunna bli riktigt jobbigt att bila sönder och ösa bort trappen.
 
tommib tommib skrev:
Det är ett rejält och skitigt jobb.

Varför ska betongtrappan bort?
Egentligen 2 anledningar. Den börjar vittra sönder (har lagt trall över trappstegen nu men det är inte så snyggt).
Sen sitter trappen ihop, eller satt ihop med garaget, och över tid har dessa delat på sig så garaget läcker nu som ett såll…
 
tommib
Det är nog lättare att laga trappan än att bila bort den (för hand då, har man en grävmaskin med hydraulhammare så går det väl på någon timme).

Hur ser det ut mot garaget? Vad hindrar dig att laga där?
 
tommib tommib skrev:
Det är nog lättare att laga trappan än att bila bort den (för hand då, har man en grävmaskin med hydraulhammare så går det väl på någon timme).

Hur ser det ut mot garaget? Vad hindrar dig att laga där?
Om man ser garaget och trappen som 2 separata ”block” så är innergaveln på garaget samma som innersidan av trappen. Dessa två har dels delat på sig under årens lopp samt att vatten tränger in i trappen och vandrar in i garaget… jag har skurit ut o tätat uppifrån men vattnet kommer in någon annanstans.
 
  • Trappa som leder upp till hus med balkong över garage, tecken på vattenskador och separation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
F Falkberget skrev:
Om man ser garaget och trappen som 2 separata ”block” så är innergaveln på garaget samma som innersidan av trappen. Dessa två har dels delat på sig under årens lopp samt att vatten tränger in i trappen och vandrar in i garaget… jag har skurit ut o tätat uppifrån men vattnet kommer in någon annanstans.
Har du såpass stora bekymmer med inläckage så är det någ klokt att riva..
Har ekonomin stor betydelse eller kan du tänka dig att hyra en 5-7 tons grävmaskin med hydralhammare så underlättar det enormt arbetsmässigt?
 
  • Gilla
Falkberget
  • Laddar…
Jag har full förståelse får att du vill riva trappan, inte bara laga. I längden skulle jag absolut inte vilja leva med en så lång rak trappa utan riktigt vilplan. Det är nog bara en tidsfråga innan någon gör illa sig.
Men jag ser att det är två olika problem,
Först ska den demoleras, sen ska man göra av med resterna på något sätt.
Om du inte kan/vill gömma resterna på ägorna så måste det transportera bort nånstans. Det är väl ingen höjdare att köra det till återvinningen på släpkärra.
Om du ändå behöver hyra in lastbil, så är det väl inte så långt till att ordna en grävare också, dom brukar ju jobba ihop.
Om du har plats för resterna och gott om tid så går det att bila bort eländet. Börjar du mad att ta bort översta delen först kan du bygga en tillfällig trappa åt sidan. Då blir det inte lika stressat med resten av jobbet
Kolla vad proffsen skulle ta betalt på ett eller annat sätt, och bestäm sedan!

Sedan skulle jag definitivt försöka få till den nya trappan med en plan yta framför dörren där men kan ställa ifrån sig matkassarna när man låser upp dörren, trappa till ett vilplan och nedre delen i 90 graders vinkel. (om det går. till vänster i bild så blir inte nedre delen så vansinnigt lång)
 
  • Gilla
Falkberget
  • Laddar…
Om du är ung & frisk så river du ner denna på en helg med kofot, vinkelslip och en Hilti T-92:a.
Största riskerna är att den hänger i luften & den största arbetstiden går till att få så lätta hanterbara bitar att det går att få upp på släpkärror och återvinna alla massorna.
(Förutsett att du har nära till åvc).
En entreprenör med rätt maskin/utrustning & hjälpmedel både river ner och kör iväg trappan/massorna på 1 dag om förutsättningarna är bra.

Du ska väl bygga upp en ny trappa?
Om du ska köpa det arbetet, så kan du ju be om specad kostnad för rivningen.
😉
 
  • Gilla
Falkberget
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.