Rummet på bilden ska bli vardagsrum. Vi ska ta bort dörren och göra ingången större (rödmarkeringen på bilden), Såg, när jag öppnade väggen, att det helt saknas isolering. När jag nu ändå ska öppna nästan hela väggen för att dra kablage och dylikt, är det värt att komplettera med isolering eller är det helt överflödigt? Ljudet kan lika gärna ta vägen genom dörrhålet men skulle isolering hjälpa till med vibrationer och sådant då jag ska fälla in högtalare bredvid och under TVn.


Tack.
 
  • Vägg under renovering med röd markering för att utöka dörröppning, exponerade reglar och synlig kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Jag anser att även inneväggar ska isoleras men det är ovanligt att det görs. Definitivt bidrar det till en mer dämpad akustik i huset om man vill att ljudet i första hand ska vara i t.ex. vardagsrummet.
 
  • Gilla
JonasTar och 3 till
  • Laddar…
R
Håller med ovanstående talare till 100% alla hus vi bygger har vi minimum 70mm mineralull i innerväggarna..
 
J Josth skrev:
Jag anser att även inneväggar ska isoleras men det är ovanligt att det görs. Definitivt bidrar det till en mer dämpad akustik i huset om man vill att ljudet i första hand ska vara i t.ex. vardagsrummet.
Tack såmycket för snabbt svar. Då kör vi med isolering. :)
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.