A
Gorenjes nummer är 700336 och den verkar vara unik för dessa maskiner
 
Hej igen,

man blir bara trött. Har nu bytt trycksensorn och avloppspumpen pumpar en kort stund vid uppstart och programmet går vidare som det skall.

Då kommer nästa problem.... Felkod F2 och maskinen tar inte in vatten, vilket inte stämmer med grundproblemet som F2 skall betyda - "för mycket vatten i maskinen".

Gjorde en liten observation efter att felkoden kom, då man hörde 3 - 4 klick som fr ett relä el liknande.

Nära att ge upp känns det som, men tacksam för ev tips.
 
A
Men kommer det in vatten och i så fall hur mycket?
Det finns ju en flödesmätare vid inlopsventilen som kan spöka.
 
Hej och nej, det kommer inte in något vatten utan inloppsventilen verkar inte öppna.

Får väl försöka titta närmare på ventilen, är flödesmätaren en separat komponent eller integrerad i själva ventilen?

Vore ju bättre om det är ngn givare som krånglar än om hela ventilen packat ihop.

Känns lite tröstlöst att åka på dubbelfel, nu då avloppspumpen fungerar OK.
 
A
Flödesgivaren sitter på ventilen
Har du kollat mikroswitchen uppe på frigoliten i framkant?
 
OK får titta på ventilen i morgon.

Förstår dock inte hur brytaren vid frigoliten skulle kunna påverka, trodde att den bara kunde starta avloppspumpen vid behov?
 
A
den bryter strömmen till ventilen samtidigt
så det gäller att man håller reda på vilka sladdar som skall sitta var på den brytaren
 
Vi fick F7-larmet igår, klarar att köra sköljning, utpumpningen stod och tuggade ett tag sedan F7.
Idag tog jag ut maskinen på altanen och öppnade den, kände in i hålet där trycksensorn sitter, det var en hel det glafs uppåt. Tog trädgårdsslangen och spolade in i hålet, då blev vattnet grumligt. Provade med trädgårdsslangen i hålet istället för att ta bort givare eftersom vi har avhärdare som täcker delar av givaren.
Jag hade lagt ner avloppsslangen på altanen, hade tryckt i ett VP20-rör så att den mynnade utanför altanen.
När vattnet hade stigit en bit i maskinen slutade jag spola och lät ”allt” vatten rinna ut, blev nästan helt tomt tack vare hävert.
Spolade i några omgångar tills det inte kom mer glafs, spolade genom spolarmarna mm när jag ändå höll igång.
Körde avslutningsvis ett grytprogram utan problem.

Insida av tvättmaskin med synlig trycksensor och vattendroppar, efter rengöring för att avhjälpa F7-larm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lars Lindgren4
  • Laddar…
A
Det är perfekt om man kan göra på detta vis.
 
Väcker denna tråd.
Har ett fungerande styrkort till DM72 om någon behöver.
 
X
Som sägs några steg upp:
Fett fastnar i kammaren till sensorn. En slang, hett vatten från kökskranen, in med slangen i hålet, skölj, klumpar av gråvit sörja kommer ur.
Problemet löst.
Detta kan ge F2 och F7.
 
  • Gilla
Lars Lindgren4
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Som sägs några steg upp:
Fett fastnar i kammaren till sensorn. En slang, hett vatten från kökskranen, in med slangen i hålet, skölj, klumpar av gråvit sörja kommer ur.
Problemet löst.
Detta kan ge F2 och F7.
Har inte möjlighet att spola med slang just nu medans det är vinter ute. Går det demontera och rengöra?
 
A
Lars Lindgren4 Lars Lindgren4 skrev:
Har inte möjlighet att spola med slang just nu medans det är vinter ute. Går det demontera och rengöra?
du kommer inte åt i kammaren utan varmvatten och spola hårt och länge
jag brukar ta en 8mm plastslang till blandarens kran och ta bort strålsamlaren föra in slangen
hett vatten rikta in den andra änden i kammaren och hastigt öppna kranen några ggr
då hamnar vattnet i maskinen sen kan man starta maskinen så tömmer den ut vattnet.
två pers kan underlätta
 
  • Gilla
Lars Lindgren4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.