Finns förutsättningar för robotdammsugare kan köra varje dag och kommer åt det mesta utan problem så kör på en sån, så spelar vilken dammsugare man har ingen roll då den åker fram mycket mer sällan :)
Smarta Robotdammsugaren klassificeras som bland det bästa köpen jag gjort till huset.
 
S
Köpte en Philips påslös dammsugare för några år sedan och kommer aldrig köpa en med påse igen. Sedan är det twinner munstycke på alla mina dammsugare sedan >20 år. Standard munstycken är inte särskilt bra.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
AXS
Robot är ju grymt om bostaden passar för det.

För vanlig dammsugare är den Nilfisk jag haft överlägsen allt annat jag testat. Enda minus jag kan komma på är att den saknar sladdvinda.
 
G Genomklok skrev:
Hur svårt är det att installera en? Kan den sitta i ett kyffe under trappan eller krävs väldigt bra ventilation? Trappan är centralt i huset och skulle bara behöva dra rör åt sidan och rakt upp till övervåningen i så fall, så skulle vara enkelt fixat...
Beror ju helt på förutsättningarna, min centralenhet sitter i källaren där den kan väsnas utan att störa allt för mycket.
Utblåset ska man helst dra utomhus, men är det besvärligt att ordna så finns det ofta t.ex. HEPA-filter som tillbehör om man måste ha utblåset inne.

https://www.centraldammsugarexperten.se/
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Låter som att det här är en komplicerad fråga. Centraldammsugare är inte aktuellt här iaf.

Verkar som att det bästa hade varit att hitta en dammsugare som är 20+ år haha. Det verkar vara det ända enhälliga i kommentarerna 😅
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
E Elinaelina skrev:
Låter som att det här är en komplicerad fråga. Centraldammsugare är inte aktuellt här iaf.

Verkar som att det bästa hade varit att hitta en dammsugare som är 20+ år haha. Det verkar vara det ända enhälliga i kommentarerna 😅
Miele C3 är den modellen jag har, kostade då när jag köpte den 3800kr.
De verkar fortfarande ligga kvar på samma pris, antingen har de effektiviserat tillverkningen eller så är delar utbytta i de nya.

Men av de som finns idag hade jag ändå valt en Miele.
 
  • Gilla
Elinaelina
  • Laddar…
Vi bytte tyvärr dammsugare nyligt, våran gamla Philips kastade in handduken trots att den var nyservad med oljade lager i motorn och rengjord invändigt.

Vi gjorde ett försök för några år sedan att byta ut den mot en electroskräp silent men det möget gav vi bort till svägerskan.

Men nu köpte vi en c3 complete medicair och jag är faktiskt nöjd med den, den har några smarta grejer så som utblåset uppåt så man inte virvlar upp damm från golvet. 360° hjul så den är smidig att dra runt och så har den helt okey sugkraft för att vara en strypt ECO-modell.

Nackdelen är väll 4000pix i handeln.
 
  • Gilla
Elinaelina och 1 till
  • Laddar…
Jag har en vän som röjer dödsbon.
Hon har en bild på min dammsugare, och hör av sig så fort hon hittar nått liknande.
Min dröm är att det dyker upp ett ex som stått oanvänd i en garderob på övervåningen och fortfarande är i nyskick.
Min fyller 15 i år, så jag börjar bli orolig att den ger upp snart.
 
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
S
jag köpte nya motorer 1800w o 2000w till mina gamla Electrolux dammsugare för några år sen , kostade ca. 350kr styck . ville inte köpa ny dammsugare med bara typ 700w .
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
S stenna skrev:
jag köpte nya motorer 1800w o 2000w till mina gamla Electrolux dammsugare för några år sen , kostade ca. 350kr styck . ville inte köpa ny dammsugare med bara typ 700w .
Spännande, måste kolla upp om de finns fortfarande.
 
electroluxaren skrev:
En miele jag haft i över 20-år är och har varit särklass bäst. Men jag har också hört att någon modell av mile har varit helkass så det kan inte vara generellt. nilfisk i GD-serien är jag oxå väldigt nöjd med
Vilken miele har du?
 
S stenna skrev:
jag köpte nya motorer 1800w o 2000w till mina gamla Electrolux dammsugare för några år sen , kostade ca. 350kr styck . ville inte köpa ny dammsugare med bara typ 700w .
Det blir till att dammsuga på natten då spotpriset är lågt. ;)
 
A
M Mapet890 skrev:
Vilken miele har du?
G någonting från 1999
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det blir till att dammsuga på natten då spotpriset är lågt. ;)
Fast elpris, så jag dammsuger när jag vill 🙂
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
S
Isakare Isakare skrev:
Spännande, måste kolla upp om de finns fortfarande.
jag köpte från en Polsk butik med näthandel , kommer inte ihåg namnet men dom var spec. på tryckluftsgrejer
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.