Håller på renovera enplansvilla där halva huset består av fula klinkers enligt bild. Under klinkersen finns på vissa ställen ledningar till element = ger golvvärme på vissa delar.

Klinkersen möter ett furugolv som jag vill behålla. Nu är klinkers och furu i princip i jämnhöjd.

Till mina frågor:


1. Kan man lägga trägolv över klinkersen och hur går man tillväga då?

2. Om jag är tvungen att riva bort all klinkers; är 30 kvm ett helvete att flyspackla?

3. Andra förslag på hur få till ett fint trägolv?
 
  • Klinker möter furu 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lärt mig att det tyvärr inte finns några genvägar.
Jag skulle riva bort allt klinker.
Annars är risken att du kommer irritera dig över den förbannade tröskeln mm.

Flytspackla är inte så jobbigt bara dyrt då det alltid går åt mer än man tror.
 
Rent teoretiskt så skulle det gå att flytspackla direkt på platterna (om det inte är 100% plant) för att sedan lägga ett flytande golv.

Då skulle du kunna lägga ett klickgolv eller liknande.
 
Ja, det kanske är en väg. Annars ser det ut som att riva bort klinkers, flytspackla och sedan klickgolv
 
Ny inriktning på frågan då jag kommit till att jag måste riva bort klinker och flytspackla:

Jag har tänkt slipa och olja furugolvet. Vad för nytt trägolv blir snyggast att ha i anslutning till furun? Ser det tacky ut om man lägger in ny furu? Eller skall man sikta på ett mörkare träslag för att bryta av?
 
Slipa furogolv.... Jag ångrar fortfarande att jag hyrde maskiner och köpte material för detta. Det blev faktiskt dyrare än vad ett Barlinek oljat ekparkett hade varit. Dock var det bara ca 17kvm. Mitt råd är att byt alltihopa.
 
Här rör det sig om 20 kvm, spikadei åsarna, är ett jekla jobb att bryta upp och lägga nytt . Är dessutom rätt trött på parkett, riktigt trägolv skall det va!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.