Hej, har påbörjat rivningen av några väggar för nya köket i vår kåk. Under en masonitskiva hittade jag två stycken rör som jag inte riktigt hajjar vad de har för funktion. Båda går ner till pannrummet där det ena är avkapat precis under taket vilket jag tolkar som att det knappast har någon funktion?

Det andra röret går ner i pannrummet och löper längs taket, ner mot golvet och avslutas ovanför golvbrunnen, någon kondensavrinning?

Vad göra med dessa två rör??
 
  • PC290139.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PC290137.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PC290138.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Är det inte ett skvallerrör från något expansionskärl då? Typ om du har vedpanna eller så.
 
Japp, ser ut som skvallerrör, om du har ett slutet system nu med tryckkärl vid pannan kan du säkert ta bort dom men kolla riktigt först!
 
Norell skrev:
Japp, ser ut som skvallerrör, om du har ett slutet system nu med tryckkärl vid pannan kan du säkert ta bort dom men kolla riktigt först!
Hej, jag har ett slutet system med ett expansionskärl vid pannan ja. Och dessa rör är ju inte på nåt sätt kopplade till dem vad jag kan se (i alla fall inte nere i pannrummet). Hur kollar jag med säkerhet?
 
Kolla uppe på vinden! Antingen så sitter det gamla expansions kärlet kvar där, eller så sticker rören upp där!
 
Japp, satsar alla mina pengar på "BARON", gamalt expansions kärl på vinden....
 
verkar vara ett skvaller rör
 
Röret som går till golvbrunnen är ett skvallerrör från ett exp.kärl.

Lite OffT: Är det ett MAFA pelletsförråd som står där ? Tycker mig känna igen den blåa böjen till skruven , står ett likadant här i min källare. Vad har du för brännare ?
 
DjAlbert skrev:
Röret som går till golvbrunnen är ett skvallerrör från ett exp.kärl.

Lite OffT: Är det ett MAFA pelletsförråd som står där ? Tycker mig känna igen den blåa böjen till skruven , står ett likadant här i min källare. Vad har du för brännare ?
Självklart är det ett MAFA :) och brännaren det är kopplat till är en Viking Bio i en CTC1100
 
Trevlig. Har precis detsamma till Nibe Combin här hemma. CTC1100 är enbart brännare va ? Eller har den EL okså ? Min Combi har Brännare , Ved o El. Eldar med Pellets och Ved i den.

EDIT: Sorry för OffT.

Men som sagt , Kolla på vinden äfter ett expantionskärl, kan vara gömt i sågspånet eller isoleringen.
 
DjAlbert skrev:
Trevlig. Har precis detsamma till Nibe Combin här hemma. CTC1100 är enbart brännare va ? Eller har den EL okså ? Min Combi har Brännare , Ved o El. Eldar med Pellets och Ved i den.

EDIT: Sorry för OffT.

Men som sagt , Kolla på vinden äfter ett expantionskärl, kan vara gömt i sågspånet eller isoleringen.
Tja, nej den har el också. Jag har nyligen knappat om den lite och försöker ställa in så att elen ska gå in runt 55 grader (ifall brännaren stannar av någon anledning). Brännaren kör igång mellan 60-80 grader. Funkar finfint :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.