Idag: Kökspanna från 50-60talet för uppvärming och en elberedare till varmvattnet
Huset är från 30talet (timmer på nedervåningen och spånfyllda väggar på övervåningen) ca 110m2.

Efter sommaren: Huset utbyggt ca 70m2 (dvs 180m2 totalt), bl.a blir det ett. ett pannrum.
En acktank på 3-4m3, ny panna och en ny skorsten.

Frågan är bara, vilken panna ska jag välja?
Jag har kikat runt lite och har fastnat för Calmarpannan och Orlan.
Båda ligger hyfsat till i pris (26k för orlan och 33k för Calmarpannan).

Det som talar för orlan är eldstaden rymmer 185L (mot 120 för calmarpannan) och det lägre priset.
Det som talar för calmarpannan är att det känns som att den har bättre kvalitet.

Är det någon som har några synpunkter om vad jag ska välja? Det går bra att föreslå andra pannor också om ni tycker
att någon annan skulle kunna passa bättre.
 
Ett tips är nog att söka lite på Orlan på forumet och kolla vad folk har för åsikter om denna.
 
Detta gjorde jag innan jag skrev inlägget men eftersom det finns gott om både ris och ros så blir det inte direkt enklare att bestämma sig. Dessutom hittar jag ytterst få åsikter om Calmarpannan.
 
_ap_
Det jag tycker är viktigt när man byter panna är att det går lika bra varje brasa, inte att man måste hålla på och pilla om en massa inställningar beroende på vädert, vind och ved mängd.
Sen är nog sugande fläkt att föredra om man har pannan i anslutning till boningshuset.
Att ha stor ved volym är absolut, som du säger viktigt när man ska ladda 3-4m2.
 
Har själv en V33, hade jag bytt panna idag hade jag nog tittat lite extra på Effecta Lambda.
 
Hej.
Jag är värkligen ingen expert men en åsikt har jag.
Jag tror att calmar blir lite för liten i vad gäller vedmagasinet om du skall ha så mycket som 3-4 m3 då har ju orlan en fördel för att den tar mer ved per ilägg.
Calmar v66 har större utrymme men den kostar också mera.
 
Jag skulle satsat på en calmar v33 eller v65.Verkar vara ett säkert kort.
Det kan man väl inte säga att orlan är.

Tänk på att du ska leva med pannan ett bra tag.
 
Jag kikade lite på Effecta Lambda. Det verkar onekligen vara en bra panna men nu börjar priset dra iväg lite :)
Den rackaren går ju på strax över 40000:-. Dvs ca 15000:- mer än Orlan.
Tror att jag ska ta och besöka några återförsäljare till veckan och känna lite på pannorna.

Lambdastyrning verkar ju dock vara nått att kika närmare på.
Att läsa av en lambdasond med en microprocessor är ju rätt enkelt och
att styra några stegmotorer med densamma är inte heller några problem.
Man kanske skulle testa att bygga en lambdastyrning till den panna man köper.
 
Köper man pannan + installation så är man oftast beroende av vad traktens vvs firmor säljer. I norr finns det tillgång till finska pannor och i söder hittar man europeiska att välja bland på marknaden. Valet brukar vara svårt men oftast begränsad till det som finns att se i närheten ;).

Det som är mest intressant är stor vedvolym och enkel sotning för det är dom två saker som kan förpesta livet för en vedeldare, tycker jag. Tjock plåt, gjutjärnsluckor och enkel/bilig keramik är också ett plus i mina ögon. Att satsa på högre panneffekt i stället för fler tekniska fineser är också klokt investerade pengar. Har valt pannan för 3 år sen efter dom meriter och det blev en Atmos40. Vet bara att Atmos pris och konstruktion ser annorlunda idag.

Man kan försöka jämföra pannornas vikt för att få en uppfattning hur kilopriset ser ut - en grov uppfattning om vad man får för pengarna. Ibland får man mycket järngods, ibland mastodont( dyr) keramik och ibland är det en logo som väger tyngst...;)
gaia
 
Staffans2000
Själv har jag en Orlan.
Den fungerar överlag alldeles utmärkt.
När man läser kommentarerna om Pannan i forumet, så är det slående att de kritiska inläggen kommer från de som har andra pannor.
Orlanägarna synes på det stora hela vara nöjda med sina pannval.
Keramiken är billig.

Mitt tips: Köp en Orlan och använd pengarna som blir över till ngt roligare än att avlöna Svenska svetsare.

Staffan

P.S. Kostnad-36kr/kg.
 
Staffan2000 skrev:
Själv har jag en Orlan.
Den fungerar överlag alldeles utmärkt.
När man läser kommentarerna om Pannan i forumet, så är det slående att de kritiska inläggen kommer från de som har andra pannor.
Du kanske ska titta en gång till :confused:
 
Staffan2000 skrev:
Själv har jag en Orlan.
Den fungerar överlag alldeles utmärkt.
När man läser kommentarerna om Pannan i forumet, så är det slående att de kritiska inläggen kommer från de som har andra pannor.
Orlanägarna synes på det stora hela vara nöjda med sina pannval.
Keramiken är billig.

Mitt tips: Köp en Orlan och använd pengarna som blir över till ngt roligare än att avlöna Svenska svetsare.

Staffan

P.S. Kostnad-36kr/kg.
Läs alla inläggen om Orlan så ser du nog att alla ägare inte är så glada ;)
 
dennis_f skrev:
Jag kikade lite på Effecta Lambda. Det verkar onekligen vara en bra panna men nu börjar priset dra iväg lite :)
Den rackaren går ju på strax över 40000:-. Dvs ca 15000:- mer än Orlan.
Tror att jag ska ta och besöka några återförsäljare till veckan och känna lite på pannorna.

Lambdastyrning verkar ju dock vara nått att kika närmare på.
Att läsa av en lambdasond med en microprocessor är ju rätt enkelt och
att styra några stegmotorer med densamma är inte heller några problem.
Man kanske skulle testa att bygga en lambdastyrning till den panna man köper.
Visst ser effektan fin ut men o andra sidan får du en Calmar V65 med samma verkningsgrad men med större eldstad + dubbel effekt, Calmar V65 har 150 l eldstad o 60-80 kW medan effektan har 135 l o 35 kW..
Med en 4 m3 tank kan du alltid ladda fullt jämt med båda dessa pannor så frågan är vad som man vill ha, Jag skulle nog kört på V65:an då det bara behöver eldas ca 1 tim så kan man stoppa i fullt igen så är 4 m3 laddat sen..

Här kostar Calmar v33 32250:- o V65:an 40500:- inkl moms o frakt http://www.lundbergsvarme.se/index.htm
 
Blir inte pannrummet onödigt krångligt och dyrt då man väljer en panna över 60kW eftersom det är andra brandskyddsregler som gäller då?
 
Jag har ännu inte hittat något som jag kan ringa och reklamera, sen att instruktioner och annat är lite tvetydigt det må va hänt.
Har själv en Orlan 40kW.
Har ingen erfarenhet av alla dom andra pannorna men sotning är inga problem i varje fall. den enda missen jag råkat ut för är att dragbegränsaren som jag beställde var förliten men det har ju inte med pannan att göra egentligen.
Pannan är i mitt tycke gediget byggd och enkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.