Håller på att renovera övervåningen i ett murat 1 1/2 plans hus från 1945. Ska bland annat isolera hela snedtaket med cellulosaskivor.
Har funderat lite fram och tillbaka på att ta upp golvet samtidigt och byta ut det gamla byggschaktet som ligger där till cellulosa skivor istället. Det som får mig att tveka är risken för sämre ljudisolering mellan våningarna. Jag anser att ljudisoleringen är bra idag i huset.
I dagsläget ser bjälklaget ut enligt följande uppifrån.

*Massivt furugolv 30 mm
*Schaktmassor/byggdam på lösa bräder 80 - 100 mm
*Tomt utrymme 100 mm
*Brädor till tak undervåning
*Puts med vass.

Jag skulle vilja ersätta schakt lagret och tomrummet med 200 mm cellulosa. Eventuell behålla de lösa brädorna i mitten och lägga 95 mm cellulosaskivor på över och undersidan av dessa.
Sen antingen nytt massivt Furugolv eller spånskiva och golvgips.

Jag tar gärna emot råd och erfarenheter kring detta.
 
B Bondo skrev:
Håller på att renovera övervåningen i ett murat 1 1/2 plans hus från 1945. Ska bland annat isolera hela snedtaket med cellulosaskivor.
Har funderat lite fram och tillbaka på att ta upp golvet samtidigt och byta ut det gamla byggschaktet som ligger där till cellulosa skivor istället. Det som får mig att tveka är risken för sämre ljudisolering mellan våningarna. Jag anser att ljudisoleringen är bra idag i huset.
I dagsläget ser bjälklaget ut enligt följande uppifrån.

*Massivt furugolv 30 mm
*Schaktmassor/byggdam på lösa bräder 80 - 100 mm
*Tomt utrymme 100 mm
*Brädor till tak undervåning
*Puts med vass.

Jag skulle vilja ersätta schakt lagret och tomrummet med 200 mm cellulosa. Eventuell behålla de lösa brädorna i mitten och lägga 95 mm cellulosaskivor på över och undersidan av dessa.
Sen antingen nytt massivt Furugolv eller spånskiva och golvgips.

Jag tar gärna emot råd och erfarenheter kring detta.
Låter lite som grov överkurs. Vad är målet? Att isolera ett mellanbjälklag ger ingen annan effekt än möjligtvis ljuddämpning som du redan verkar ha tillräckligt av?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter lite som grov överkurs. Vad är målet? Att isolera ett mellanbjälklag ger ingen annan effekt än möjligtvis ljuddämpning som du redan verkar ha tillräckligt av?
Tack för snabbt svar.

Jag skulle vilja blir av med materialet då det underlättar om man behöver göra ingrepp framöver i bjälklaget då det dammar mycket. Sen funderar jag också på att lägga ett nytt furugolv. Ska jag ta bort det befintliga tänkte jag passa på att ta materialet samtidigt. Sen är det av brandsynpunkten, men jag är inte säker på hur mycket detta påverkas då schaktet inte brinner mer än kutterspånet som det också finns lite av. Samtidigt som det finns ett tomrum i bjälklaget under massorna som kanske skulle vara bra att isolera.
 
B Bondo skrev:
Tack för snabbt svar.

Jag skulle vilja blir av med materialet då det underlättar om man behöver göra ingrepp framöver i bjälklaget då det dammar mycket. Sen funderar jag också på att lägga ett nytt furugolv. Ska jag ta bort det befintliga tänkte jag passa på att ta materialet samtidigt. Sen är det av brandsynpunkten, men jag är inte säker på hur mycket detta påverkas då schaktet inte brinner mer än kutterspånet som det också finns lite av. Samtidigt som det finns ett tomrum i bjälklaget under massorna som kanske skulle vara bra att isolera.
Isolering är bara nödvändigt om du inte värmer våningen ovanför.
 
Ta dit en sugbil som suger ut böset.
Polaren gjorde en sådan operation.
Han sa att det var helt värt det trots kostnaden.

/W
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ta dit en sugbil som suger ut böset.
Polaren gjorde en sådan operation.
Han sa att det var helt värt det trots kostnaden.

/W
Tack för tipset.

Vet du hur han isolerade bjälklaget därefter och vad resultatet blev?
 
B Bondo skrev:
Tack för tipset.

Vet du hur han isolerade bjälklaget därefter och vad resultatet blev?
Har inte bottnat i det.
Skicka PM om du vill jag ska fråga.
/W
 
Finns en risk att du får sämre dynamiska egenskaper i golvet om du minskar massan i det. Tillexempel vibrationer från fotsteg eller tvättmaskiner kan öka.
 
S
Du borde minska ner golvdraget om du isolerar längs ytterväggarna. Ihopsjunken isolering i bjälklaget brukar vara en stor orsak till golvdrag i gamla hus.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.