Vi har installerat solceller (5,5 KW, söderstreck, Värmland). 5KW växelriktare Foxpro. Vi har 13 paneler i 1 sträng (det var bättre för molniga dagar sa de som installerade). Men vid mulet väder, är det så otroligt lågt, att vi funderar om det kan va någonting fel med installationen. Nu i mars har vi ibland mindre än 1kw (t.ex bara 0,2kw (på 2/3) och 0,6 kw (på 15/3)) för en hel dag!!! Visst är det regnigt och mulet, men det är ju så lite, ibland går den även ner till 0 kwh mitt på dagen när det är riktigt mulet. Jag förstår att produktionen ligger mycket lägre när det är mulet, men så otroligt liten nu för en hel dag i mars (snöfritt), är det verkligen normalt?
På soliga dagar är det inget problem, då ser jag att den toppar på ungefär 4,3KW och har jag 25 till 27kW i produktion. Men eftersom vi ligger så lågt på molniga dagar har jag svårt att se att vi någonsin kommer upp till de värden som vi har i vår uppskattning.
 

Bästa svaret

välkommen till forumet!

är detta är en helt nyligen driftsatt anläggning?

du blandar effekt (kW) med energi (kWh) i det du skriver – men jag tolkar det som att ni noterat en momentan toppeffekt på 4.3 kW i mars, och det låter väl inte orimligt för en anläggning på 5.5 kW, att det skiljer kraftigt mellan soliga och helmuliga dagar är förstås normalt

att "produktionen ligger lägre än er uppskattning" – är det i en jämförelse mellan marsproduktionen mot en marsuppskattning? eller marsproduktion mot en årsuppskattning?

mars månad tillhör inte de mest högpresterande månaderna under året – så här såg solkraftsproduktionen i elområde SE3 ut i fjol med uppgifter från de anläggningar som Svenska kraftnät har data ifrån:
Graf över dygnsproduktion av solkraft per månad i SE3, 2023, med genomsnittlig marsprofil markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


den genomsnittliga dygnsprofilen för mars månad är markerad med fet, svart kurva

det kommer sex månader där både toppen är högre och den dagliga produktionstiden är längre

sen förekommer förstås skillnader i utfall mellan olika år, och de nationella kurvorna tenderar att växa uppåt på grund av solcellsutbyggnaden i landet (jämför januari 2023 med januari 2024 i grafen)
 
  • Gilla
halvars och 2 till
  • Laddar…
Man ska inte tro på solpanelförsäljarnas glädjekalkyl er!!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Både februari och mars har i alla fall hos oss hittills varit mycket sämre än förra året. Mååååånga moln...
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
Erik Green3,
Vad är det för taklutning(grader), dvs uppvinkling på panelerna?
Mot vilket väderstreck är panelerna?
Vad är det för paneler mer exakt, fabrikat, beteckning, märkeffekt?
Är samtliga paneler mot samma väderstreck och alla har samma uppvinkling?
Vad är det för växelriktare mer exakt?

Hur är panelerna kopplade? Är de seriekopplade i en enda sträng med 13 st paneler, eller hur?

Beräkningen för förväntad produktion per månad(kWh) och per år(kWh), vad säger den?
Den har ni säkert fått av solcellsfirman.

Om du jämför produktionen ni hade förra året i feb, och mars med årets produktion, är den mycket sämre nu?
 
A Arnodt skrev:
Erik Green3,
Vad är det för taklutning(grader), dvs uppvinkling på panelerna?
Mot vilket väderstreck är panelerna?
Vad är det för paneler mer exakt, fabrikat, beteckning, märkeffekt?
Är samtliga paneler mot samma väderstreck och alla har samma uppvinkling?
Vad är det för växelriktare mer exakt?

Hur är panelerna kopplade? Är de seriekopplade i en enda sträng med 13 st paneler, eller hur?

Beräkningen för förväntad produktion per månad(kWh) och per år(kWh), vad säger den?
Den har ni säkert fått av solcellsfirman.

Om du jämför produktionen ni hade förra året i feb, och mars med årets produktion, är den mycket sämre nu?
Vi har fått våra solpaneler i augusti, så jag kan tyvärr inte jämföra med mars förra året, deras uppskattning är 481kwh för mars, hela året är 5061kwh. Alla paneler i samma väderstreck SSV och samma vinkling. 1 sträng med 13 paneler. Taklutning ungefär 40 grader. FoxESS T5-G3.
Solpanel Trina TSM-DE09R.08 425W (B/W)
 
Vi fick installerat vår anläggning i mitten april förra året så jag har inte heller några jämförelsedata. Konstaterar ändå att mars bör bli ungefär likvärdigt med oktober förra året dvs rätt magert.

Kalkylen för årsproduktion kommer ändå att stämma ganska bra ser det ut som, det ska bli drygt 8 MWh på vår anläggning på 10,9 kWp riktning strax norr om rakt västlig riktning, i Kronobergs län. I dagsläget 16 mars ligger vi på 7,34 MWh, en månad kvar tills årsdagen.

Här är några bilder över årsproduktionen förra året (installation mitten april som sagt), samt hur det kan se ut en övervägande molning dag som igår. Den lila basen i diagrammet är till största delen förbrukningen av vår LLVP, vi var inte hemma igår så inget annat mer än kyl/frys, några ventilationsfläktar routrar etc.

Diagram som visar månatlig elproduktion i MWh från en solenergianläggning, med den högsta produktionen på sommaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Energidiagram som visar daglig produktion och förbrukning av solenergi, med toppar under dagen och lila bas förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
Kan tillägga att en grej som ofta hindrar optimal produktion så här års är den låga solhöjden. Vi har en hel del träd och byggnader på granntomter som ger skuggning rätt tidigt framåt em, inverkan av detta finns knappt under april - sep så man får inte vara alltför ledsen över en mager produktion i tex mars eller oktober. Det spelar inte så stor roll heller för årsproduktionen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kan tillägga att en grej som ofta hindrar optimal produktion så här års är den låga solhöjden. Vi har en hel del träd och byggnader på granntomter som ger skuggning på tidig fm och sen em, inverkan av detta finns knappt under april - sep så man får inte vara alltför ledsen över en mager produktion i tex mars eller oktober. Det spelar inte så stor roll heller för årsproduktionen.
Jag håller med dig att produktionen i mars borde ligga nära oktober. Dock har vi fått en uppskattning där in min optik produktionen för mars ligger alldeles för högt (481kwh vs 290 i oktober). Och jag tror att det beror på att vi får så lite på de dagar när det är mulet. Då ligger vi under 2KW och ibland även under 1 Kw. På soliga dagar är det riktig bra produktion, eftersom vi redan i mars nästan inte har skugga.

Hur mycket produktion har du på de riktiga regniga/mulet dagar, kan det också hamna under 1kW för dig på en riktig dålig dag i mars?
Stapeldiagram som visar månatlig solpanelsproduktion i kWh med högst i juli (746) och lägst i december (56).
 
Visst kan det vara riktigt låg produktion där man har ett tjockt molntäcke. Tex 1 mars hade vi bara 1,8 kWh produktion med ett max på ca 500 W 12:45 . Där gick givetvis allt till egenkonsumtion, men gav trots allt ett bidrag på ca 10% av all köpt el den dagen.

Man får se detta utslaget över tid såklart, vissa dagar produceras bra trots ett lätt molntäcke, andra dagar är det mörkare och det produceras mindre.
__
PS. Din beräknade produktion i mars ser väldigt överdriven ut tycker jag. Borde mer ligga i paritet med oktober.
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Visst kan det vara riktigt låg produktion där man har ett tjockt molntäcke. Tex 1 mars hade vi bara 1,8 kWh produktion med ett max på ca 500 W 12:45 . Där gick givetvis allt till egenkonsumtion, men gav trots allt ett bidrag på ca 10% av all köpt el den dagen.

Man får se detta utslaget över tid såklart, vissa dagar produceras bra trots ett lätt molntäcke, andra dagar är det mörkare och det produceras mindre.
Ja det har jag också märkt. Det är några dagar som det ser riktigt molnigt ut, men då får man kanske ändå några KWh. Den 2/3 däremot hade vi bara 0,2KWh och den 15/3 hade vi 0,6 KWh. Tyckte att det kanske var för lågt och att något var fel, för så lågt hade jag aldrig i oktober, men det kanske är normal ändå, jag får helt enkelt avvakta lite och se hur det ser ut i april.

Stapeldiagram som visar solenergi produktion och förbrukning i kWh under mars 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.