Jag står i begrepp att komplettera mitt nuvarande vedsystem med en LVVP av typen enl. ämnesfältet. Vedsystemet består av Baxi Solo Innova 50 med 2x2500 liters acktankar. Detta system värmeväxlar in värmen i radiatorsystemet som går via en kulvert till boningshuset ca 12-15 meter bort. Även varmvatten går genom en slinga i ena acktanken och via kulverten in i huset. Jag är rätt trött på att elda året runt för varmvatten och det är vintertid ett evigt passande och eldande. Jag inser att LVVP inte kan ersätta veden när det är under -20 (kanske t.o.m. -15), men jag vill kunna ha lite livskvalitet när det är varmare än -15 i alla fall.

Jag har läst på en del och kommit fram till att jag troligtvis vill ha Nibe F2120 + S320/325 och placera utrustningen i källaren på boningshuset där kulverten kommer in. Flytande kondensering som tar hand om radiatorer och varmvatten när jag väljer att inte elda. LVVP:n skall vara min primära värmekälla så att säga.

Jag bor i Värmland och det kan vara rätt bistert ibland. Huset är rätt stort, byggt i timmer (typ 1904), rätt dåligt isolerat och jag har gamla radiatorer. Således kräver huset rätt stor effekt för att hålla värmen. Därför siktar jag på F2120-16, som ändå kan ge en del effekt. Jag har för avsikt att byta en del gamla tvåglasfönster under kommande sommarsäsong, vilket kommer att hjälpa en hel del när det gäller effektbehovet.

Finns det några andra varianter/fabrikat att kolla upp innan jag beställer detta system? Bergvärme är sannolikt inte aktuellt då huset ligger på en rullstensås, vilket skulle medföra 300 meter foderrör eller så... DYRT! Jag vill ha det bästa systemet som ger bra effekt långt ned i temperatur.Sen får det gärna vara ekonomiskt vettigt också, så klart.

Tack på förhand!
 
När det gäller att klara låga temperaturer är det Daikin Altherma TopGrade och NIBE F2120/S2125 som är bäst men bara NIBE erbjuder en mängd dockningsmöjligheter. Enligt senaste sammanställning från Boverket har dock Karlskoga en DVUT på -16,1 °C, dvs inte särskilt kallt alls. CTC borde också passa.
 
J Josth skrev:
När det gäller att klara låga temperaturer är det Daikin Altherma TopGrade och NIBE F2120/S2125 som är bäst men bara NIBE erbjuder en mängd dockningsmöjligheter. Enligt senaste sammanställning från Boverket har dock Karlskoga en DVUT på -16,1 °C, dvs inte särskilt kallt alls. CTC borde också passa.
Ok. Tack. Jag ska kolla upp CTC.

När det gäller Karlskogas klimat, så kan jag tillägga att jag bor i Karlskogas Alaska, nämligen Kedjeåsen. Här är det 1-2 grader kallare än inne i byn. Konstigt men oftast sant. Sen HATAR jag vintern, så det kan också inverka på min känsla av att det är kallt som satan. 🥶
 
Jag glömde även att tillägga att jag behöver så hög framledningstemperatur som möjligt, då jag övervakat den under vintern och funnit att jag tidvis haft 65 grader framledning till radiatorerna när det är som kallast ute. Så "golvvärmetemperaturer" är ointressant i mitt fall.

Som jag förstått kan Nibes F2120 i alla fall ge uppåt 60-65 grader om man har lite tur.
 
Ja F2120 kan ge upp till 63 °C framledningstemperatur vid -25 °C ute om effekten som kompressorn ger räcker till. Naturligtvis finns el-patron också som kan ge lite till (70 °C) men då slås kompressorn av och det är inte säkert att el-patronen ensam räcker till om inte installerat en extra el-patron och har kraftiga säkringar i huset. Om man behöver mycket hög framledningstemperatur är det bra att se över husets isolering så temperaturen kan sänkas en del.
 
NIBE har en färdig principlösning för dockning med prioriterad tillsats. Bara att elda när man känner för det och då tas värmen från ackumulatortanken så snart den blivit tillräckligt varm. När värmen där är slut startar värmepumpen automatiskt. Varmvattnet förvärms alltid i ackumulatortanken och slutvärms i värmepumpen om det behövs.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
NIBE har en färdig principlösning för dockning med prioriterad tillsats. Bara att elda när man känner för det och då tas värmen från ackumulatortanken så snart den blivit tillräckligt varm. När värmen där är slut startar värmepumpen automatiskt. Varmvattnet förvärms alltid i ackumulatortanken och slutvärms i värmepumpen om det behövs.
Ja, precis. Jag har förstått att Nibe har en färdig lösning och verkar ha tänkt på oss vedeldade. Bara det ger ju Nibe en klar fördel framför andra fabrikat, kan jag tycka. Den där pdf:en har jag inte hittat tidigare. Intressant! Tack.

Jag googlade runt lite mer och fann att Thermia verkar ha en pump som, på pappret, ser ut att vara ett alternativ iTec XT. Vad tror du/ni om den?

https://www.thermia.se/varmepumpar/luft-vatten-varmepump/itecxt-luft-vatten-varmepump/

Den där CTC:n EcoAir 600M kändes inte riktigt lika "vass" som Nibe när det gäller effektivitet i riktig kyla, men det är ju "på pappret" det. I verkligheten är det kanske en annan femma.
 
Thermia iTec XT är ju alldeles ny så det är svårt att hitta några omdömen men specifikationerna ser bra ut tycker jag.
 
J Josth skrev:
Thermia iTec XT ist brandneu, daher ist es schwierig, Rezensionen zu finden, aber die technischen Daten sehen meiner Meinung nach gut aus.
Das Datenblatt ist ähnlich der itec eco.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.