Bra eller dålig idé?

Kom på att man kan platsgjuta ett sådant, vilket borde spara en slant och bli hyfsat robust. Dessutom, för en nybörjarsvetsare som jag, blir det ingen risk att man råkar svetsa fast arbetsstycket i bordet. Men tål det så mycket hetta? Något annat jag inte tänkt på?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Bra eller dålig idé?

Kom på att man kan platsgjuta ett sådant, vilket borde spara en slant och bli hyfsat robust. Dessutom, för en nybörjarsvetsare som jag, blir det ingen risk att man råkar svetsa fast arbetsstycket i bordet. Men tål det så mycket hetta? Något annat jag inte tänkt på?
Dålig tror jag, annars skulle det funnits. Jag har svetsat saker på golvet med skador som följd, mindre gropar bara.
Det tål ju värme och brinner inte, men separerar mot glödande stål.
 
P.g.a. fuktinnehåll har betong en tendens att explodera om det blir hett, ånga bildar så mycket tryck att betongen splittras.
Vill du ha ett bord av annat än metall var klassikern till gassvets att man svetsar en metallställning och lägger en bordsyta av eldfast tegel. Men när det gäller elektrisk svetsning är det väl en poäng att det är just i metall, så grejer blir jordade automagiskt av att bara ligga på bordet, man slipper hålla på med jordklämma hela tiden på allt.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
F
Funderat på att bygga ihop själv? För flera år sen designade jag liknande byggsatser som denna https://svetsbord.se/ efter amerikanska förlagor. Hade allt klart för laserskärning. Det var bord, ben, bordsförlängare som kunde användas som stående vinkel med, hyllsystem med hyllor för svets och hyllor för gasflaskor. Gjorde detta som en kul grej och skulle bygga ett bord till mig själv och sen försöka sälja konceptet eller lägga ut det på företagets sida som en bonusgrej för kunder att gratis ladda ner. Då fick jag ett svetsbord och allt rann ut i sanden.
 
F fsn skrev:
Funderat på att bygga ihop själv? För flera år sen designade jag liknande byggsatser som denna [länk] efter amerikanska förlagor. Hade allt klart för laserskärning. Det var bord, ben, bordsförlängare som kunde användas som stående vinkel med, hyllsystem med hyllor för svets och hyllor för gasflaskor. Gjorde detta som en kul grej och skulle bygga ett bord till mig själv och sen försöka sälja konceptet eller lägga ut det på företagets sida som en bonusgrej för kunder att gratis ladda ner. Då fick jag ett svetsbord och allt rann ut i sanden.
Tack för tipset… måste bara konstruera en laserskärare först isf. 😣
 
Kan bekräfta det INTP skriver ovan. Speciellt vid gassvetsning har betong en tendens att explodera av värmen vilket är ganska obehagligt. Been there done that.
 
  • Wow
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
F
ricebridge ricebridge skrev:
Tack för tipset… måste bara konstruera en laserskärare först isf. 😣
Laserskäraren är redan konstruerad, produktifierad och används dagligen i extremt stor omfattning. Det går att kontakta företag som har laser (eller vatten, men precisionen är lite vassare på laser). Jag tror jag fick pris på 3300kr när det begav sig för plåtarna i 6mm för själva basbordet. Ytterst prisvärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.