Hej!
Håller på att sätta upp gipsskivor i blivande badrum och råkade måtta lite tokigt för en eldosa. Min fråga är om det här kommer vara godkänt för när hantverkaren kommer hit och ska tätskikta innan han kaklar, eller inte? Ifall det inte fungerar, finns det någon som har en bra idé hur jag kan rädda gipsskivan?

Mvh
 
  • Felaktigt utsågad cirkel i gipsskiva för eldosa med elektriska kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart i rummet sitter dosan?
 
useless useless skrev:
Vart i rummet sitter dosan?
Ovanför kommande spegel ovan handfat.
 
R
J Jonaskaboonas skrev:
Hej!
Håller på att sätta upp gipsskivor i blivande badrum och råkade måtta lite tokigt för en eldosa. Min fråga är om det här kommer vara godkänt för när hantverkaren kommer hit och ska tätskikta innan han kaklar, eller inte? Ifall det inte fungerar, finns det någon som har en bra idé hur jag kan rädda gipsskivan?

Mvh
Nej det är inte godkänt i ett badrum, köp lite gipsbruk och spackla i😊
 
AXS
Kan du inte bara hålsåga till en bit som passar och skruva/limma/spackla?

Eller hålsåga ett hål i en fyrkantig bit och fäll in den.
 
Dosan ska väl sticka ut så det går att fästa manschetten på den?
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dosan ska väl sticka ut så det går att fästa manschetten på den?
Den går att skruva ut så det är inga problem. Tack för alla svar, får köpa mig lite spackel och fixa till.
 
OBS, Inte vanligt spackel. Utan något i stil med gipsbruk eller husfix.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
OBS, Inte vanligt spackel. Utan något i stil med gipsbruk eller husfix.
Varför inte vanligt spackel?
 
Sätt förhöjningsringar i dosan så den kommer till färdig kakelnivå. fyll glipan med gipsbruk. spritspåse kan göra det enkelt för o fylla det bra
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Brukar sägas att det har för dålig hållfasthet. Täskiktet kan släppa från ytan. Det blir stora spänningar mellan kakel och underlag vid temperaturändringar.
 
Olika typer av förhöjningsringar och monteringsdelar för elinstallation, några med klämfästen, mot vit bakgrund.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vanligt spackel krymper. Så ett så stort hål måste spacklas många gånger med rejäl torktid mellan. Så om man har bråttom fungerar inte vanligt spackel.

Det kommer säkert snart ett gäng som säger att vanligt spackel är förkastligt oavsett.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Varför inte vanligt spackel?
Vanligt spackel kommer garanterat att spricka om man spacklar 13mm tjockt..
Har testat detta och då torkade inte ens spacklet utan förblev mjukt på sina ställen efter tre dygn, det var ett medium sandspackel ifrån Beckers..
 
Jag har gjort det ett flertag gånger. Jag försöker då inte en att fylla hålet på en gång. Man spacklar botten och kanterna, väntar tills det är ordentligt torrt då sjunkit in något. Det tar som sagt tid och krävs många spacklingar. Men det fungerar.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.