Hej,
Jag har en tvättmaskin ifrån Cylinda som har börjat göra ett missljud vid centrifugering. Ljudet verkar inte uppstå någon annan gång under tvättprogrammet. Det låter i princip likadant oavsett hur trumman snurrar. Slutet av klippet visar när trumman stannar och ljudet finns kvar?


Någon idé på vad felet kan vara?
 
  • Typskylt på en Cylinda FT 5074 tvättmaskin med modell- och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara nära identisk maskin som jag har.

Troligen vattentömningspumpens lager då den går under hela centrifugeringen och även lite efter - - och att ljudet startade plötsligt under pumpningen vid centrifugeringen vilket är ett beteende som en glappt torrt lager kan ge och när pumpen stannade och startade igen för att stöta ut kvarvarande vatten så blev driftläget ett annat och oljudet upphörde igen - för att förmodligen återkomma igen vid nästa centrifugering med en längre körning av vattenpumpen...

Det är förmodligen ändå en prismässigt hanterbart om man byter pumpen medans hade trummans lager varit dåliga så hade det inte lönat sig att laga. - nu vet jag inte hur jobbigt det är att plocka ur pumpen - men en droppe olja på rätt lager kan få bort ljudet men kommer garanterat tillbaka igen inom ganska kort tid, annars ser man till att få hem en ny pump innan man ger sig på att demontera den gamla pumpen

pumpar för användningsområdet brukar typiskt vara skärmspolemotorer av anledning att dessa tål att stå med låst rotor i obegränsad tid utan att bli överhettade - men nackdelen att dessa ofta har sinterglidlager och när oljan i sinterporerna inte längre räcker för att smörja axeln så glappar de fort upp och börja skorra när glappet går över en viss nivå och låta som i videon.
 
Redigerat:
Hej, stort tack för svaret! @xxargs
När jag körde ett kort tvättprogram hörde jag inte något ljud när den tömde under tvätt/sköljning. Centrifugeringen gick också någon minut utan det tjutande ljudet. Kan det ändå vara vattentömningspumpen tror du?
 
B bassan skrev:
Hej, stort tack för svaret! @xxargs
När jag körde ett kort tvättprogram hörde jag inte något ljud när den tömde under tvätt/sköljning. Centrifugeringen gick också någon minut utan det tjutande ljudet. Kan det ändå vara vattentömningspumpen tror du?
pumpen går i mycket kortare tider i en tvättprograms tömmnings-fas medans det går hela tiden under en centrifugering

Förmodligen går det lugnt ett tag till lagren blivit varmare och utvidgar sig av värmen och då går över den magiska spelet som gör att det börja skorra och väl där kan det inte sluta igen utan någon yttre störning som att stängas av och på igen eller att pumphuset blir full med vatten och går tyngre igen (högre dämpning/lägre Q-värde som gör att mekaniska oscilleringen inte kan upprätthållas lägre ) och det går lugnt en kort tid igen.

Detta kommer att bli värre och värre och snart så skorrar det nära direkt så fort pumpen startas.

Sådana effekter ser man tex på datorfläktar etc. och speciellt om de befinner sig i dammiga miljöer så att lagren slits fortare av partiklarna som fångas i lagrets olja/fett med tiden och agerar slippasta på lagerytorna och de glappar upp ganska mycket med spel kännbart på fler tiondelar av mm..
 
Redigerat:
Jag förstår. Stort tack för svaret! Får kika på om det går att hitta detta som reservdel då.
 
B bassan skrev:
Jag förstår. Stort tack för svaret! Får kika på om det går att hitta detta som reservdel då.
kommer du åt pumpen alls, så kanske prova först med någon droppe lite tjockare olja på dess lager - men som sagt, du köper dig bara lite tid innan problemet kommer tillbaka igen.
 
A
B bassan skrev:
Jag förstår. Stort tack för svaret! Får kika på om det går att hitta detta som reservdel då.
Byt avloppspumpen mycket vanligt fel på dessa turkiska maskiner. Gå in på cylinda. Se
 
Tack för svaren. Har plockat ut pumpen idag och beställer en ny. Återkommer med resultatet!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Hej igen,
Stort tack för hjälpen att hitta felet. Jag har nu installerat en ny avloppspump och missljudet är borta. Allt fungerar som det ska. Körde tillslut på denna pump ifrån Nettoparts.se: https://www.nettoparts.se/shop/avloppspump-cylinda-tvattmaskin-104968p.html

Jag kan inte ge Nettoparts några strålande betyg efter att ha rekommenderat felaktig pump trots tydliga instruktioner, och svarat luddigt på specifika frågor.

Ett litet tillägg. Under en av de första tvättarna, centrifugerades inte tvätten helt. Jag flyttade ned avloppsslangen som satt högt monterad (ca 120 cm istället för rekommenderade 40-100cm), det verkar ha löst problemet. Har nu kört ett antal tvättar utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.