Har precis sålt ett gammalt hus.
På tillträdes dagen så åker dom nya ägarna till huset o spolar i toaletten,och det droppar då vatten från taket i källaren.
1.5 plans hus med råkällare,badrum på nedervåningen.
Badrummet byggt 2021 av firma med intyg.
Firman finns inte längre.
Jag tecknade dolda felförsäkring inför försäljningen.

Hur går vi vidare?

Dom har ringt sitt försäkringsbolag som säger att det är min försäkring som ska ta detta.
 
Vill du göra rätt för dig ringer du ditt försäkringsbolag och förklarar läget. Kan vara värt att läsa igenom ditt avtal för doldafel-försäkringen med om den överhuvudtaget täcker vatten/avlopp om den gör det så kan du ju ta en förebyggande diskussion med dem med. Vill du inte ta i detta så kan du ju hoppas på att priset var så lågt att du kan hävda att det avspeglar kvaliteten på huset men med tanke på hur nytt badrummet är tror jag du får stå för fiolerna här.

Edit: jag antog att det rann rakt under badrummet efter som du nämnde det men tänker att jag frågar om så är fallet? för att vara på det klara.
 
Som sagt kontakta både ditt hus/hemförsäkringsbolag, och doldafelförsäkringen. Dolda fel försäkringar har ofta en friskrivning att de inte gäller för fel på VVS.

Rent tekniskt borde det gå att komma åt det här underifrån, så man slipper riva det relativt nya badrummet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har felet uppkommit före eller efter kontraktskrivningen? Dvs funkade toaletten vid visningen?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dom säger att det droppar från taket runt där avloppsröret kommer ner.

När detta skulle ha hänt vet jag inte.
Vi har inte märkt nått när vi bodde där.
Men vi har inte bott i huset på 4mån
 
Har huset haft värme på under tiden det stått tomt?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Huset har haft värme på,även golvvärmen har varit på i badrummet,dock på lägre temp än vanligt
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Då är det bara att öppna upp taket i källaren och hitta läckan. Är rören som kommer ner nya, dvs bytta vid badrumsrenoveringen ligger nog åtgärdskostnaden helt hos dig i slutändan. Är det däremot gamla gjutjärnsrör som kommer ner och det är på ett sådan ett brått har uppståt har det varit lite diskussioner tidigare här i trådar om vems ansvar det är. Är det på ett gammalt rör så är värdet avskrivet och felet förväntat då behöver du möjligen stå för kostnaden att öppna och stänga taket men även det är bara om det går att visa på att läckaget fanns redan innan tillträde och det fanns en vattenskada i innertaket redan innan tillträdesdagen. (Min tolkning, jag är inte utbildad jurist)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men bara för att förtydliga, det är köparnas hus nu så de får stå för all åtgärder. T ex om de vill öppna upp källartak o s v. TS ska inte erbjuda sig att gå in och göra praktiska saker i huset, det gör bara frågan rörig juridiskt om det sker.

I efterhand kan eventuellt ersättningsansvar för TS diskuteras. Det beror som sagt på vilket fel som framkommer.

Det låter ju som ett avloppsrör som har glidit isär i en muff. Varför uppstår det nu vid flytt? Ja kanske slumpen men en möjlig anledning är att när ett avlopp står oanvänt en längre tid så torkar biofilmen och rasar ihop. Man kan få ett stopp i avloppet längre ned. Nu börjar vattnet stiga i avloppsrören när man börjar använda dem igen. Detta kan leda till att gamla läckor i skarvarna plötsligt syns som droppläckor men det kan också vara så att tyngden av vattnet i rören då dem att röra på sig om de inte är monterade som de ska. Bara ett uppslag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
Rören är ingjutna i betongbjälklaget.
 
Claes Sörmland
Amazonic Amazonic skrev:
Rören är ingjutna i betongbjälklaget.
Gamla ingjutna gjutjärnsrör som slutligen har rostat igenom?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gamla ingjutna gjutjärnsrör som slutligen har rostat igenom?
Helt nya rör
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Amazonic Amazonic skrev:
Helt nya rör
Då är det svårförklarat. Rör som är ingjutna borde inte kunna röra på sig. Råttor?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tycker tyvärr detta börjar låta som ett äkta "Dolt fel"..

MEN kan det vara så att detta fel funnits sen badrummet varit nytt?

För isåfall hade ju detta kunnat upptäckas vid en inspektion av avloppet (eventuellt köparens skyldighet, beror på hur annonsen och köpeavtalet är utformat) och kunde då fallit under köparens undersökningsplikt..

Jag hade iaf sagt till köparen att vända sig till mitt försäkringsbolag (dolda fel försäkring)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det blir ju väldigt konstigt om dessa realtivt nya rör skulle börja läcka efter ganska lång tid. Det hade varit en sak om de var dåligt sammanfogade, och började läcka direkt när det var nytt.

Att det dessutom läcker så mycket att det droppar vatten, efter en spolning är också märkligt. OM man tänker sig att det ändå är en rörkoppling som inte håller tätt, så läcker det ut vatten när spolvattnet från toan passerar med rätt högt tryck. Men det är väldigt kortvsrigt. Om det då läcker ut i betong så borde betongen "täta" så det inte direkt rinner ut vatten. Betongen suger vatten, men med en så kortvarig tillgång till vatten, borde det inte bli så mycket att det droppar. En fuktfläck i taket hade varit förväntad, men droppar...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.