Hej. Jag hatar min stödmur.

Vänligen kom med synpunkter för hur jag skulle kunna göra den vackrare.

Jag har två förslag. (Nämner ej att puts behöver tas bort samt ny dränering mot buskarna etc)

1. Montera vertikala träribbor längs muren och sätta koppar/plåt-keps på muren.

2. Beklä med tegel. (Är det en katastrofal idé?. Kan tillräckligt med fukt vandra ut genom teglet? Spalt mellan tegel och leca?)

Vänligen kom med förslag.
 
  • Grå stödmur med synlig puts bristning framför buskplantering och röd villa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
R Rått skrev:
Hej. Jag hatar min stödmur.

Vänligen kom med synpunkter för hur jag skulle kunna göra den vackrare.

Jag har två förslag. (Nämner ej att puts behöver tas bort samt ny dränering mot buskarna etc)

1. Montera vertikala träribbor längs muren och sätta koppar/plåt-keps på muren.
Förmodligen den mest prisvärda och estetiska lösningen..
R Rått skrev:
2. Beklä med tegel. (Är det en katastrofal idé?. Kan tillräckligt med fukt vandra ut genom teglet? Spalt mellan tegel och leca?)
Ja det går att mura upp en ny mur med frostbeständig fasadtegel, men den kräver en stabil betongsula undertill samt att teglet inte ska ligga i markkontakt i så fall gjuter man sulan upp en bit ovan mark innan man börjar med teglet..
Sedan behövs tegelmuren kramlas in i den befintliga muren minst 4st per m2, och sist men inte minst en top av plåt eller taktegel eller annat vattenavvisande material😊
 
  • Gilla
Rått
  • Laddar…
Det går även att "kakla" muren med tunna tegelstenar, så kallade brick slips. Billigare och enklare än riktiga tegelstenar. Samt platsbesparande förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.