1 466 425 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
EX30 och EX90 har ungefär 0 gemensamt när det kommer till E/E arkitekturen, inklusive mjukvaran.L Liljeros skrev:Tänkte att man från Volvos håll framhöll att mjukvaran inte var färdigutvecklad på EX30 (trots bilarna är redo att skeppas ut) och därmed att förbrukning kunde komma att ändras, EX90 har ju förhalats pga problem med mjukvaran i över 1 år snart, kan ju omöjligt bara vara mjukvaran som tar sådan tid och förhindrar produktionsstart. Tänkte om det var att man helt enkelt inte får till det med hårdvaran och skyller på mjukvaran…
Tro mig. 1 år är inte lång tid för en komplex nyutveckling av mjukvara i ett bolag som historiskt inte utvecklat mjukvara.
Kommer ex90 han någon form av banbrytande och revolutionerande mjukvara? Det är ju inte så att man ska uppfinna hjulet på nytt, man har ju mjukvara för elbilsplattformar sen ganska många år inom Geelykoncernen.V vectrex skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Det är systemet för FSD med Lidar etc som kräver mycket datahantering i EX90. Alltså inget med elbil i sig.L Liljeros skrev:
Vad har man utlovat vid leverans av bilarna, är det FSD som gäller färdigutvecklat och klart? Då kan det ju ta hur lång tid som helst…Johannes Carlsson skrev:
Standard idag är ju annars att leverera bilen med den nödvändiga hårdvaran och lösa resten sen…
Var det inte ett års försening, alltså inte ett års ursprunglig tidplan för utvecklingen. Alltså till exempel att det nu blivit 3+1 år.V vectrex skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Vet inte men det är inte det som är problemet utan att mjukvaran överbelastar systemets datakapacitet.L Liljeros skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Det är precis så de ligger till vad jag förstått. Man borde såklart haft separata moduler som man bara kan inaktivera.T TommyC skrev:
För i el elbil är det ända vi vill ha en vanlig bil fast den tankas med el... så varför krångla till det
Den största skillnaden är att EX90 har en central kraftfull dator som hanterar så gott som alla funktioner i bilen.
Tidigare bilar var elsystemet betydligt mer distribuerat med några hundra olika ECUer som var och en skötte var sin funktion. Dessutom var dessa så gott som uteslutande utvecklade av olika underleverantörer.
Nu flyttar väldigt mycket in i en kraftfull centraldator och dessutom utvecklas det in-house. Det är ett mycket stort steg att ta.
Ovanpå detta så innehåller bilen väldigt mycket mer hårdvara för Autonomi: Lidar, radar, ultraljudssensorer många exteriörkameror, interiörkameror och interiörradar för att nämna några.
Tidigare bilar var elsystemet betydligt mer distribuerat med några hundra olika ECUer som var och en skötte var sin funktion. Dessutom var dessa så gott som uteslutande utvecklade av olika underleverantörer.
Nu flyttar väldigt mycket in i en kraftfull centraldator och dessutom utvecklas det in-house. Det är ett mycket stort steg att ta.
Ovanpå detta så innehåller bilen väldigt mycket mer hårdvara för Autonomi: Lidar, radar, ultraljudssensorer många exteriörkameror, interiörkameror och interiörradar för att nämna några.
Det var väl inte bara bensinmotorns fel?T TommyC skrev:
Volvos vikt och aerodynamik har väl aldrig varit till någon fördel för låg bränsleförbrukning.
Hur är det med verkningsgrad på elmotorerna?
Volvo skulle väl göra egna elmotorer?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Volvos nuvarande bensinmotorer är riktigt bra. Det va ju lite sådär förbrukning förr men även mycket att skylla på växellådan.blackarrow skrev:
Men att flytta en tung bil med dålig aerodynamik kräver sin energi
Erfarenhet är väl kanske lite för mycket sagt, men provkörde en sådan för någon vecka sedan. Spontan känsla är att det är en trevlig och bekväm bil med mycket bra detaljkvalitet, välbyggd oxh tyst. Hyfsad standardutrustning men kanske inte fantastisk.A Avemo skrev:
Håller med om instrumentering, känns välavvägd och lagom balans mellan fysiska knappar/spakar och skärm. Lite liten skärm dock, och jag saknar OnePedal drive.
Men summa summarum en trevlig kvalitetsbil med rimlig prestanda. Det märks dock att det är en konverterad fossilare snarare än en dedikerad elbilsplattform.
De har precis haft en kampanj på såväl EQA som EQB med privatleasing för 5500-6000 kr/mån vilket känns som en hyfsat bra deal.
Redigerat:
Den är lika tung som många större elbilar, den har en kardantunnel och den har litet bagage för sin storlek. Var det något mer du tänkte på som tecken på att det är en bensinbil i grunden?J jocke31 skrev:
Enpedalskörning tycker jag är märkligt hur få som har. De flesta verkar låtsas vara en gammaldags automat. Men det går ju att klara sig utan även om det är bekvämt.