Hej!
Påbörjat en renovering av en liten WC. Golvet är bortbilat och utgrävt för att byta avloppet av gjutjärn. Skall nu spåra i lättbetongväggarna för el och vatten. Tänker rör i rör så 1 kv till wc, 1 kv och 1 vv till tvättställ. Vattnet finns utanför WC:n i en angränsande passage med synliga rör i taket. Nu till frågan, kan det sitta en fördelare utanför wc:n där man splittar upp till 2 kv? Alltså från kopparrör till RiR. Utanför och i WC:n finns ingen golvbrunn. Tänker att läkage-risken är väl inte större där än alla övriga synliga rör i taket, som för övrigt är bytta nyligen. Eller måste det sitta i ett fördelarskåp i tex tvättstugan som har golvbrunn?
 
Själva skåpet kan sitta vart som helst, men själva skvallerröret "ska förläggas med fall i hela dess längd och mynna i rum med vattentätt golv."

Diagram visar minsta avstånd för skvallerrör och läckageindikering vid vatteninstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Men om det bara är tre rör så är det kanske enklare och billigare med en minifördelare under handfatet?

Kromad minifördelare för VVS med tre anslutningar och en avstängningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Minifördelare i metall för VVS-installationer, med tre anslutningar och in/ut-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Okej tack för svar. Med en sådan minifördelare så blir det då en VV och en KV in? Övergången mellan kopparrören och RiR måste kanske ändå utföras i ett fördelarskåp eller? Förstår principen att skvaller-röret kan gå en längre sträcka och mynna ut i golvbrunn, bra. På detta sätt uppfyller man kraven i säker vatten anvisningarna.
Det jag inte riktigt greppar är skillnaden mot övriga rör i taket. Visst de är synliga men det skulle övergången till RiR också vara. Förstår ni mina tankar?
 
S Sputnic skrev:
Förstår principen att skvaller-röret kan gå en längre sträcka och mynna ut i golvbrunn, bra. På detta sätt uppfyller man kraven i säker vatten anvisningarna.
Nja, det räcker till och med att rummet har tätt golv. På en toalett utan dusch är det inget krav på golvbrunn, bara tätt golv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Sputnic skrev:
Med en sådan minifördelare så blir det då en VV och en KV in? Övergången mellan kopparrören och RiR måste kanske ändå utföras i ett fördelarskåp eller?
Det blir en fördelare för KV och en för VV. Ett annat alternativ är att dra utanpåliggande rör. Då behövs bara två rör genom väggen och allt annat hamnar innanför eventuellt tätskikt.
Övergång mellan olika sorters rör kan man göra vart som helst (där skarvar är tillåtna), men vanligtvis avslutar man PEX-röret som kommer genom väggen med en väggbricka där man kan gänga på kopplingar för diverse typer av rör.
 
S Sputnic skrev:
Det jag inte riktigt greppar är skillnaden mot övriga rör i taket. Visst de är synliga men det skulle övergången till RiR också vara. Förstår ni mina tankar?
Nej.
 
Okej tack för svaren. Jag önskar helst dolda rör. Vi får se när rörmokaren kommer vilket utförande som han förordar men nu har jag fått mera kunskap i ryggen. Tack :)
 
BirgitS
S Sputnic skrev:
Förstår principen att skvaller-röret kan gå en längre sträcka och mynna ut i golvbrunn, bra.
Skvallerröret ska inte mynna ut i en golvbrunn utan på ett ställe där man ser att det läcker, alltså väl synligt och på ett ställe som brukar vara torrt.
 
  • Gilla
Sputnic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.