R Rejäl skrev:
Att basera pris till privatkund baserat på en
a-prislista är direkt olämpligt då ÄTA inte är förenligt enligt Hanverkarfomuläret-17.
Har kunden bett om en fastprisoffert och vi har kommit överens om att köra ett projekt så drar jag väl knappast av på priset vid slutfakturering om det var något som mot förmodan inte behövde utföras. 😱

Dock är jag å andra sidan juste och inte lägger på för något som kanske borde varit extra heller. ;)
 
T TypRätt skrev:
Bara det faktum att du frågar om pris kan ju vara en tydlig indikation om att du vet vad materialet ska kosta.
Hade en elektriker här för ett endagsjobb, och då min "el-låda" innehöll allt han råkade sakna i sin bil tror jag han förstod att jag hade koll på priserna för jag hade "75% rabatt" på alla materialposter på fakturan utan att jag knusslat.
R Rejäl skrev:
Att basera pris till privatkund baserat på en
a-prislista är direkt olämpligt då ÄTA inte är förenligt enligt Hanverkarfomuläret-17.
Beror väl på vad uppdraget gäller, jag tycker en á-prislista kan användas ihop med det.
Ska du renovera trallen och måla/olja stolparna så är det inget fel i att ha ett färdigt pris för utbyte av hel stolpe t.ex.
 
R
R Robin Lindberg skrev:
Ja a-prislista känns olämpligt,
förstår dock inte det andra. Ändring och tillägg är väll inga problem?
Ja ändring och tillägg är vad hanverkarformuläret-17 använder..

ÄTA kommer ifrån AB och ABT som oftast inte är tillämpliga mot konsumenter..
 
R Rejäl skrev:
Ja ändring och tillägg är vad hanverkarformuläret-17 använder..

ÄTA kommer ifrån AB och ABT som oftast inte är tillämpliga mot konsumenter..
ÄTA är ju ändring, tillkommande och avgående arbete, som du nämner så används det redan i formuläret.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
R
P PatrikBL skrev:
ÄTA är ju ändring, tillkommande och avgående arbete, som du nämner så används det redan i formuläret.
Nej ÄTA används inte i formuläret, avgående saknas..
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har kunden bett om en fastprisoffert och vi har kommit överens om att köra ett projekt så drar jag väl knappast av på priset vid slutfakturering om det var något som mot förmodan inte behövde utföras. 😱

Dock är jag å andra sidan juste och inte lägger på för något som kanske borde varit extra heller. ;)
Det är just det här som är problemets hantverkare och privatpersoner, det kan skapa en väldigt massa tjafs.
Skulle de välja att bråka om avgående så blir det väldigt många onödiga diskussioner om vad det avgående ska vara, du kommer vilja ha så lite som möjligt och kunden så mycket som möjligt.

Sen tycker jag inte att du ska bjuda dina kunder på saker du borde ha betalt för, men alla gör som de vill såklart. 😊
 
R Rejäl skrev:
Nej ÄTA används inte i formuläret, avgående saknas..
Okej där ser man, jag jobbar inte mot privatpersoner så jag har inte jättekoll på hantverkarformuläret. 🫣

Jag använder AB så det blir mer rättvist mellan mig och den som utför jobb, men det ska kanske inte lekmän ge sig på som du skriver.
 
R
P PatrikBL skrev:
Okej där ser man, jag jobbar inte mot privatpersoner så jag har inte jättekoll på hantverkarformuläret. 🫣

Jag använder AB så det blir mer rättvist mellan mig och den som utför jobb, men det ska kanske inte lekmän ge sig på som du skriver.
Jobbar också mest mot företag, men mot konsument är det lättast att använda sig av H-17..
 
  • Gilla
PatrikBL
  • Laddar…
P PatrikBL skrev:
Det är just det här som är problemets hantverkare och privatpersoner, det kan skapa en väldigt massa tjafs.
Skulle de välja att bråka om avgående så blir det väldigt många onödiga diskussioner om vad det avgående ska vara, du kommer vilja ha så lite som möjligt och kunden så mycket som möjligt.

Sen tycker jag inte att du ska bjuda dina kunder på saker du borde ha betalt för, men alla gör som de vill såklart. 😊
Jo det har du rätt i men jag skriver klart och tydligt i offerten "tillkommande arbeten debiteras löpande......."
Ingenting om avgående. :)

Någon enstaka gång har någon reagerat för att jag burit iväg någon säck flytspackel eller fix från dem och menat på att de borde få avdrag för jag inte använt allt materialet men jag tar ju alltid med 1-2 säckar extra för man vill inte stå och sakna när man jobbar och det står ju inte specat någonstans hur många de betalar för.
Ibland har någon tyckt att de borde få avdrag för att det blev 2 paket klinker eller kakel över men det hade blivit dyrare för dem att stå och fela plattor och betala mig stillestånd för att det saknas plattor. ;)

Peppar peppar så har jag ytterst ytterst sällan några diskussioner med privatpersoner så som jag hör många i branschen säga att de har så jag vill tro att det handlar om kommunikationen och jag är hellre övertydlig och bemöter kunden som jag själv skulle bli bemött.

Det beror ju så klart på från fall till fall.
Har jobbet flutit på bra och kunden varit trevlig och tillmötesgående så är jag inte den som suger ut och skriver upp små tillkommande saker som vi egentligen inte pratat om innan.
Är det en halvtråkig dryg kund som är hemma hela dagarna utan att ens kunna erbjuda en kopp kaffe under 4v så blir det tillägg för minsta lilla. ;) 😆
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
De kan ju inte gnälla på att du när iväg några säckar, som du säger så kan ju du ha tagit dit 15 pallar för att du är osäker på åtgången. 😅

Jag tänkte mer att om kunden uppgett att badrummet är 30m2, i verkligheten var det 15m2.
Eller de har 3 badrum, men ett av de behöver inte göras lika omfattande arbeten i, befintligt avlopp är bytt för några år sedan så man behöver inte bila upp hela golvet.

Tycker det låter helt sjukt att ens försöka få avdrag för oanvänt material vid fast pris, har du varit försiktig och bara haft 5% spill så ska ju inte kunden ha den vinsten, för då hade du lika gärna kunnat stressa igenom det och haft 18% spill.
Nästa gång de försöker så kan du ju lämna kvar en säck bruk som de förmodligen inte kommer få användning för innan den går ut.
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
P PatrikBL skrev:
De kan ju inte gnälla på att du när iväg några säckar, som du säger så kan ju du ha tagit dit 15 pallar för att du är osäker på åtgången. 😅

Jag tänkte mer att om kunden uppgett att badrummet är 30m2, i verkligheten var det 15m2.
Eller de har 3 badrum, men ett av de behöver inte göras lika omfattande arbeten i, befintligt avlopp är bytt för några år sedan så man behöver inte bila upp hela golvet.

Tycker det låter helt sjukt att ens försöka få avdrag för oanvänt material vid fast pris, har du varit försiktig och bara haft 5% spill så ska ju inte kunden ha den vinsten, för då hade du lika gärna kunnat stressa igenom det och haft 18% spill.
Nästa gång de försöker så kan du ju lämna kvar en säck bruk som de förmodligen inte kommer få användning för innan den går ut.
Ja du... man har fått höra många roliga saker genom årens lopp från Svenssons så man undrar varför vissa inte gör sina badrum själva. ;)

"Ja det här har ju gått snabbt" är en klassiker självklart med syftet att man skulle sänka det överenskomna priset på slutfakturan då... men om det strulat då... skulle de vilja betala extra då... nä se de hade ju inte varit att tänka på. 😂

På mitt pågående projekt så erbjöd jag kunden ett avdrag på 5000kr om de körde bort byggavfallet själv men det ville de inte och nu har jag 2 säckar med plastmatta och annat smått skräp i samt en liten murbalja med kakelspill, och en hink med bruksrester som ska till återvinning. 😎😂

Jag erbjöd även att de kunde skydda själva för ett avdrag på 5000kr men även detta avstod dem.
Jag satte upp en dragkedjedörr och har lagt ut filtar som täcker golven där vi rör oss så det har väl tagit mig på sin höjd 2tim i anspråk. 😎😂

Tror du de kommer att vilja ha avdrag för dessa momenten knappt tar något av min tid som ens är i närheten av en kostnad på 10000kr. 🙄😬😂

Anledningen att jag gav sådana stora avdrag var ju bara för jag ville slippa skydda och köra bort avfallet men det lyckades inte. 😂😂
 
  • Gilla
PatrikBL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.