B Brotorpet skrev:
Bor i mindre samhälle och kontakter är väldigt bra att ha när det gäller att få andras referenser.
Ni har säkert en lokal FB-grupp i samhället. En rekommendation är att slänga ut en blänkare där vilka företag dina grannar kan rekommendera (och inte rekommendera).
 
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Hade själv utöver slutdatum krävt klausul om vite vid försening. Inte kul när hantverkarna lyser med sin frånvaro för att andra mer lönsamma projekt dykt upp, eller att de nästan är färdiga men helt plötsligt får du sms om att arbetsledaren ska på 5v semester så istället för nytt till sommaren sitter du med en stuga utan fungerande WC o vatten o semester i stan.
Hände oss men med kök, nästan klart men viktiga funktioner såsom spishäll, köksblandare och diskmaskin var inte inkopplade. Då drar arbetsledaren på semester i 5 veckor och gör sig okontakbar. Lämnar kvar ett par arbetare som dels knappt kan svenska och dels inte har en aning om vilka moment som kvarstår. Fick arbetsleda resten av köket själv... Detta var en hantverkare vi köpt in via en stor svensk kökstillverkare av just den anledningen att vi trodde det skulle utgöra någon form av kvalitetsstämpel. 🙄
 
  • Wow
Brotorpet
  • Laddar…
BirgitS
B Brotorpet skrev:
Tack för allas era input! Håller helt med att kommunikation sker åt båda håll och jag som kund får absolut ha respekt för när en hantverkare återkopplar att de inte har tid direkt. Att sätta slutbesked skall jag ta med mig. Och hantverkares egna ordning på sina verktyg mm kan vara en bra indikation.

Fortsätt gärna, kanske kan detta vara en tråd att spara bra tips på bär det gäller vad som är viktigt mellan uppdragsgivare och uppdragstagare! 😉
Använd Hantverkarformuläret för att få det juridiska på plats.
 
Redigerat:
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Kanske har jag bara tur men jag vet ofta inte vem jag anlitat förrän fakturan kommer. Man pratar med någon man vet är vettig och så drar han/hon med en svans av folk som löser uppgiften. Fakturorna från de olika dimper in sedan.

Det gäller privat. När man köper entreprenörer yrkesmässigt finns andra urvalsgrunder. Där vill jag ha järnkoll på vem man jobbar med.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Senaste åren har man fått vara glad om nån ens tar jobbet.

Men på en normalt fungerande marknad hade ett av mina viktigaste punkter varit förtroendet.

Det betyder för mig att man svarar på mail/telefon, att man kommer på överenskommen tid, att man inte sysslar med märkliga ursäkter och att man skickar en offert som är tydlig och som överensstämmer med det jag förväntar mig.

Detta med referenser är såklart bra men jag har varit med om att det finns väldigt bra personliga referenser och sen blir det pannkaka ändå.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Exakt.... själv minns jag speciellt en kund där vi bestämt att jag skulle vara hos dem kl.14 men trafiken är kaos och jag märker vid 13.40 att jag inte kommer och hinna fram så jag ringer dem och informerar om att det tyvärr lär dröja till närmre 14.30 innan jag är på plats.

Får till svar: - Ja men det är ingen fara, vi är hemma och det hade du inte behövt ringa för. :)

Men om jag inte ringt då... hur hade reaktionen kanske varit då... ;)
Jo, med stor sannolikhet så hade det ju varit ett irritationsmoment och den suveränt fina kontakten vi sedan fick när jag kom 14.20 hade kanske aldrig infunnit sig. ;)
Bra hanterat.

Vår snickare hade ett moment kvar. Som skulle utföras några månader senare pga. lång leveranstid på material. 2 veckor innan det var dags ringer han och säger att jag får nog hitta ngn. annan. För han ligger på intensivvård efter en svår olycka. Jag tyckte att det var lite väl mycket omtanke om oss kunder. I det läget har man kanske annat att oroa sig över än vad kunderna skall tycka.

Nåväl vi kom övverens om att vi väntar och ser hur tillfrisknandet skulle gå (det var tveksamt om han skulle kunna gå igen). Och jag menade att det lilla hos oss vore kanske bra som arbetsträning när det blir dags. Så typ ett halvår senare blev det gjort, och vi har anlitat honom mer efter det.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
En sak som kanske kan funka bra, som jag försökte själv utan framgång 😊:

Inför löpande räkning, be om priser på några materialpunkter.

Jag hade en VVS-firma hemma som tittade på ett jobb, eller två olika delar egentligen. Det kändes jättebra och förtroendeingivande. Fick sedan två offerter med en annan person än den som tittat på jobbet (ägaren tror jag) som kontaktperson. Offerterna var svåra att förstå och materialet kändes konstigt upplagt och dyrt. Jag hade en del frågor men fick konstiga svar. Försökte då istället ”vad kostar en 45-böj ungefär, och ett 110-rör som är tre meter långt ut mot era kunder?” Fick inget svar på det heller men hade inget vettigt alternativ och kontakten kändes som sagt i övrigt väldigt bra så jag chansade, och i det fallet blev det jättebra. Både utförandet och fakturan. Fakturan var mycket enklare att förstå än offerten.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
En sak som kanske kan funka bra, som jag försökte själv utan framgång 😊:

Inför löpande räkning, be om priser på några materialpunkter.

Jag hade en VVS-firma hemma som tittade på ett jobb, eller två olika delar egentligen. Det kändes jättebra och förtroendeingivande. Fick sedan två offerter med en annan person än den som tittat på jobbet (ägaren tror jag) som kontaktperson. Offerterna var svåra att förstå och materialet kändes konstigt upplagt och dyrt. Jag hade en del frågor men fick konstiga svar. Försökte då istället ”vad kostar en 45-böj ungefär, och ett 110-rör som är tre meter långt ut mot era kunder?” Fick inget svar på det heller men hade inget vettigt alternativ och kontakten kändes som sagt i övrigt väldigt bra så jag chansade, och i det fallet blev det jättebra. Både utförandet och fakturan. Fakturan var mycket enklare att förstå än offerten.
Bara det faktum att du frågar om pris kan ju vara en tydlig indikation om att du vet vad materialet ska kosta.
Hade en elektriker här för ett endagsjobb, och då min "el-låda" innehöll allt han råkade sakna i sin bil tror jag han förstod att jag hade koll på priserna för jag hade "75% rabatt" på alla materialposter på fakturan utan att jag knusslat.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Privat så är det en förutsättning att man skriver ett avtal om vad som ska ingå i offererat pris, en offer gäller inte som avtal.
Gärna en á-prislista så man slipper otydligheter vid tillkommande eller avgående.
Då blir det klart, tydligt och rättvist för bägge parter, hantverkaren ska ha betalt för det som görs, även ÄTA, men jag vill inte betala en klumpsumma utan avdrag när vissa delar inte behövde göras.

Var alltid tydlig och speca vad det är ni vill ha, skriv inte bara grön vägg om ni önskar ha den i en särskild sorts färg.
Dra inte in AMA hemma om ni inte har stenkoll, man kan inte hänvisa till bara AMA utan man måste även ange koderna isåfall.

Ta referenser om det är ett större eller kritiskt arbete som ska utföras.
Ska ni ta in flera offerter, lägg ner tid på att speca upp så exakt det går vad ni vill ha och hur det ska se ut så får ni mindre spridning på priserna.
Personen som räknar på det ska förstå vad ni vill ha.

Undvik företag som t.ex Bogdans Pizza & Bygg
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
En sak som kanske kan funka bra, som jag försökte själv utan framgång 😊:

Inför löpande räkning, be om priser på några materialpunkter.

Jag hade en VVS-firma hemma som tittade på ett jobb, eller två olika delar egentligen. Det kändes jättebra och förtroendeingivande. Fick sedan två offerter med en annan person än den som tittat på jobbet (ägaren tror jag) som kontaktperson. Offerterna var svåra att förstå och materialet kändes konstigt upplagt och dyrt. Jag hade en del frågor men fick konstiga svar. Försökte då istället ”vad kostar en 45-böj ungefär, och ett 110-rör som är tre meter långt ut mot era kunder?” Fick inget svar på det heller men hade inget vettigt alternativ och kontakten kändes som sagt i övrigt väldigt bra så jag chansade, och i det fallet blev det jättebra. Både utförandet och fakturan. Fakturan var mycket enklare att förstå än offerten.
Är det inte bättre med ett budgetpris om man ska köra på löpande?

Alla vill nog inte speca vad de betalar för produkterna.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Själv är jag precis tvärtom men jag vet att ditt påstående är rätt i många fall.

Själv resonerar jag som så att jag har svårt när jag jobbar att diskutera nya potentiella projekt så jag får alltid be de som ringer att lägga ett mail som påminnelse och så återkopplar jag så snart jag kan.

I övrigt får jag nog mer än 9/10 jobb med hjälp av mun-mot-mun-metoden. 😋🤩

Viktigaste är i min värld att kunna kommunicera bra och mycket.
Hålla ordning och städa runt sig.
Hålla tiderna eller i annat fall höra av sig för allt kan hända.
Ge en informativ men ändå enkel offert.

Bra tips är ifall det går att man kan försöka få sig en titt in i hantverkarens bil för hur det ser ut där återspeglar ofta hur det sen kan se ut hos en själv under projekttiden...tyvärr.
Själv kan jag skicka ut kunden att hämta grejer i min bil genom att enkelt förklara var det befinner sig. ;)
Mun till mun va?
Om du nu inte mot förmodan ger offerter på kurser i HLR, då köper jag ditt svar! ;)
 
  • Haha
YuGi
  • Laddar…
R
P PatrikBL skrev:
Privat så är det en förutsättning att man skriver ett avtal om vad som ska ingå i offererat pris, en offer gäller inte som avtal.
Gärna en á-prislista så man slipper otydligheter vid tillkommande eller avgående.
Då blir det klart, tydligt och rättvist för bägge parter, hantverkaren ska ha betalt för det som görs, även ÄTA, men jag vill inte betala en klumpsumma utan avdrag när vissa delar inte behövde göras.
Att basera pris till privatkund baserat på en
a-prislista är direkt olämpligt då ÄTA inte är förenligt enligt Hanverkarfomuläret-17.
 
R Robin Lindberg skrev:
Mun till mun va?
Om du nu inte mot förmodan ger offerter på kurser i HLR, då köper jag ditt svar! ;)
Jag tar ditt inlägg som ett skämt men du borde nog läsa på att det inte finns något som säger att det ena uttrycket är mer rätt än det andra. ;)

Det handlar nog snarare om att du är från Fjollträsk och jag från underbara Skåneland. ;) 😂

https://marketsplash.com/sv/marknadsforing-genom-mun-mot-mun/
 
  • Haha
plåtrickard
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Att basera pris till privatkund baserat på en
a-prislista är direkt olämpligt då ÄTA inte är förenligt enligt Hanverkarfomuläret-17.
Ja a-prislista känns olämpligt,
förstår dock inte det andra. Ändring och tillägg är väll inga problem?
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag tar ditt inlägg som ett skämt men du borde nog läsa på att det inte finns något som säger att det ena uttrycket är mer rätt än det andra. ;)

Det handlar nog snarare om att du är från Fjollträsk och jag från underbara Skåneland. ;) 😂

[länk]
Hittade själv bara mun till mun när jag sökte, verkar tydligen gå att säga båda då.
Förvirrande!

Och ja, mitt inlägg var nog åt det skämtsamma hållet
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.