Nja. Tidgare Miele var bra under ett decennium. Denna (relativt) nya var faktiskt ett stort lyft på alla plan. Kul att utvecklingen går framåt. Och javisst, vi har gått igenom ett antal batteridrivna skaftdammsugare men det är inte ens i närheten av vad man söker i en riktig nätansluten dammsugare. Batteridrivna skaftdammsugare, ja det har vi också men absolut ingen ersättning för nätanslutna dammsugare.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Våran gamle trogne Miele gav upp. Skaffade en ersättare som visade sig vara helt överlägsen i allt.

Superstark sugkapacitet, och inte minst superlågt ljud. I prnicip det enda som hörs är från sugmunstycket, turbulens osv. Motorljud extremt lågt.

Ex på var köpa: [länk]
Kul hur olika upplevelser vi har, eller ska kanske säga vilka olika krav vi har.
Min fru köpte en sån där grönsvart.
Den är lite tystare än min äldre E-lux, men på alla andra punkter mycket sämre.
Sugkraft, slang, handtag, rör, munstycke, tillbehör, storlek, vikt är sämre.
Tyvärr kan jag inte tipsa TS om min dammsugare, för så bra tillverkas inte längre.
 
Jag kan enbart lämna omdömen om maskiner i detta fall dammsugare som jag har personlig erfarenhet av. Intressant att det finns så vitt skilda erfarenheter av, vad jag kan förstå, samma dammsugare. Men så kan det vara.

Viktigt såklart att man använder rätt dammsugarpåsar men antar detta är självklart.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Det är nog bara centraldammsugare jag är riktigt nöjd med. De som släpas runt på golvet och blåser omkring dammet låter och luktar illa. Dyra dammsugarpåsar som rymmer väldigt lite.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Det är väldigt få personer idag som sätter ett värde i centraldammsugare. Idén är väl. god i grunden men helt outdated idag. Obsolet teknologi.
 
  • Haha
  • Wow
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det är väldigt få personer idag som sätter ett värde i centraldammsugare. Idén är väl. god i grunden men helt outdated idag. Obsolet teknologi.
Va?!

Cdsugen är lika bäst som den alltid varit. Vad har hänt med den vanliga dammsugaren som förändrar läget menar du? Är det inte fortfarande en tung och bullrig maskin som hänger i änden på slangen och som man måste manövrera runt alla hörnor man tar sig runt?

Robotsugen kan du exkludera från diskussionen eftersom den inte gör samma jobb.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det är väldigt få personer idag som sätter ett värde i centraldammsugare. Idén är väl. god i grunden men helt outdated idag. Obsolet teknologi.
Det är ganska tydligt att du aldrig har haft en centraldammsugare.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
Kul hur olika upplevelser vi har, eller ska kanske säga vilka olika krav vi har.
Min fru köpte en sån där grönsvart.
Den är lite tystare än min äldre E-lux, men på alla andra punkter mycket sämre.
Sugkraft, slang, handtag, rör, munstycke, tillbehör, storlek, vikt är sämre.
Tyvärr kan jag inte tipsa TS om min dammsugare, för så bra tillverkas inte längre.
Precis de är riktigt dåliga
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det är ganska tydligt att du aldrig har haft en centraldammsugare.
Hur svårt är det att installera en? Kan den sitta i ett kyffe under trappan eller krävs väldigt bra ventilation? Trappan är centralt i huset och skulle bara behöva dra rör åt sidan och rakt upp till övervåningen i så fall, så skulle vara enkelt fixat...
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Va?!

Cdsugen är lika bäst som den alltid varit. Vad har hänt med den vanliga dammsugaren som förändrar läget menar du? Är det inte fortfarande en tung och bullrig maskin som hänger i änden på slangen och som man måste manövrera runt alla hörnor man tar sig runt?

Robotsugen kan du exkludera från diskussionen eftersom den inte gör samma jobb.
nä roboten gör ett bättre jobb
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Har haft Miele i många (10+) år, är inte försiktigt med den direkt men den bara trummar på ändå.
Innan Miele hade jag en massa olika Electrolux, varenda en gick sönder på olika sätt eller tappade kraft.
 
A
P PatrikBL skrev:
Har haft Miele i många år, är inte försiktigt med den direkt men den bara trummar på ändå.
Innan Miele hade jag en massa olika Electrolux, varenda en gick sönder på olika sätt eller tappade kraft.
ja electrolux är sämst av alla
 
  • Gilla
  • Ledsen
arneri68 och 2 till
  • Laddar…
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är nog bara centraldammsugare jag är riktigt nöjd med. De som släpas runt på golvet och blåser omkring dammet låter och luktar illa. Dyra dammsugarpåsar som rymmer väldigt lite.
Kan inte hålla med. Jag har en Husky centraldammsugare och fick en Elctrolux från Byggahus testmaskiner, den är än så länge förbannat bra faktiskt och piskar centraldammsugaren på allt som har med smidighet och sugkapacitet att göra, på ljudnivå är det oavgjort. Har en 20 år gammal Miele med som har varit bra och sen ett par år stått oanvänd. Jämfört med den nya Electroluxen så är Mielen bara bäst på enkel robust design. Resten piskar en förhållandevis billig ny Elextrolux upp Mielen ordentligt på.
 
electroluxaren skrev:
nä roboten gör ett bättre jobb
Den är otroligt dålig i trappan, i soffan och i alla springor i golv där det behöver sugas. Det enda den är bättre på är att faktiskt städa öht.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Hur svårt är det att installera en? Kan den sitta i ett kyffe under trappan eller krävs väldigt bra ventilation? Trappan är centralt i huset och skulle bara behöva dra rör åt sidan och rakt upp till övervåningen i så fall, så skulle vara enkelt fixat...
Det går att efterinstallera en centraldammsugare men bäst resultat blir om man drar rör när man bygger nytt eller gör en större renovering. Jag skulle inte ställa maskinen i bostadsutrymmet då den låter mycket och kan damma när man byter påse.
Jag vill inte övertyga någon som tycker att något annat är bättre men jag är nöjdast med centraldammsugaren. Jag har förstås erfarenhet av alla typer av dammsugare. Vi har en smart robotdammsugare också men jag ser den som ett komplement eller en rolig pryl som tar plats på golvet med sin laddstation. Den städar ju bara själva golvytan, som den kan komma åt. Klarar heller inga större mängder hundhår och måste tömmas ofta.
Centraldammsugaren klarar cirka ett år mellan påsbytena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.