Köpte hus med en riktigt gammal oljepanna som värmer huset men inte varmvattnet (den del gick sönder sa säljaren). Hon hade installerat en nibe varmvatten beredare som går på el och har 35 liter tank... som kanske räcker till en 4 minuters dusch!

Jag ska köpa en begagnad oljepanna cirka 1998 eller nyare som en tillfällig lösning tills bergvärme, dränering och alla andra renoveringar som ska göras under de närmaste 2 åren...

Nu till frågan....

Hur mycket vatten (tank) finns i en vanlig oljepanna (typ CTC 1100)?
Måste man har en seperat tank som är 2-300 liter, eller värms upp vatten vid behov...... (eller en mindre volym av vatten eftersom brännaren är på 25kW jämf. med elens 3-5kW)?

Jag har läst att med varmvatten beredare så kan en normal familj behöva en 2-300 liter tank.... men jag vet ingenting om detta.........?

Räcker det med att köpa en 3000kr begagnad oljepanna på blocket, eller måste jag köpa en tank också?

Hammer
 
CTC 1100 har väl en tank som rymmer ca. 130 liter vatten, vilket är i minsta laget.
Storleken på elektrisk VVB beror ju på hur många man är i hushållet och om man duschar eller badar.
Är man bara två och duschar så klarar man sig med en beredera på 80 liter.
Är man fler och/eller använder badkar så behövs det naturligtvis en större.
För en familj på fyra så räcker det i normalfallet med en beredare på 200 liter.
Ska du fortsätta att köra med olja?
Eller överväger du att gå över till pellets?
 
Har du bestämmt dig för bergvärme så skulle du kunna köpa varmvattenberedaren till värmepumpen och koppla den till oljepannan, burk som burk.

Protte
 
Hmmmm.. CTC 1100 har 130 liter tank, men jag undrar om de går snabbare att värma upp 130 liter med en 25 kW oljebrännare jämfört med en 3, 6 eller 10 kW elektrisk varmvattenberedare?

De är bestämt att vi ska fortsätta med olja 3-5 år framöver. Frågan är, vilken sorts oljepanna ska man köpa begagnat för runt 5000 spänn som räcker till 4 personer?
Om nu en CTC 1100 inte räcker till.

Hammer
 
H
En tre år gammal Nibe City eller CTC 1100 får du för 3000:- köp inget äldre skräp då kan vv beredaren redan vara igenkalkad.
Ska du göra jobbet själv så är allt bra men ska du anlita hantverkare för jobbet så blir det svindyrt. Kanske kan du köpa en bra begagnad acktank med dubbla varmvattenslingor och koppla till den nuvarande oljepannan, tanken kan du ha nytta av till bergvärmen.
 
En bra oljepanna producerar vatten allteftersom det går åt. Därför behövs ingen särskilt stor tank inuti.
Med värmepump är det värre.
 
hammer skrev:
De är bestämt att vi ska fortsätta med olja 3-5 år framöver. Frågan är, vilken sorts oljepanna ska man köpa begagnat för runt 5000 spänn som räcker till 4 personer?

Hammer
Blir oljevärme så mycket biligare än elvärme? Oljan kostar ca 11000 nu....
Läste ett förslag om att fylla gamal oljepanna med isolering och köra med elpatron - som i mina ögon verkar klokt. Ingen bekymmer med brännarservice och jagandet efter verkningsgrad förbättringar och besiktningar av tanken.

Annars finns det begagnade elpannor med 120-200l behållare att hitta. Om du inte har tillgång till billig olja och elledning är framdragen så skulle jag helt klart satsa på det om jag var i dina skor ;). Elpannor har mycket hög verkningsgrad och ditt elpris kan kanske konkurera ut oljan?
gaia.
 
Staffans2000
N.B. "Elpannor har alltid 100%verkningsgrad oberoende av ålder.
Mitt tips: Skaffa en ackumulatortank med elpatron så gör du två flugor på smällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.